13.03.2009, 00:00
Meelelahutuseks müüdud elu ja surm
Meedia ja emakavähi kaasabil bitch’ist printsessiks.;Alvar Loog tutvustab meie aja kangelase Jade Goody lugu.
Paar aastat tagasi Inglismaal avaldatud uuringu kohaselt lootis toona
koguni iga seitsmes kohalik teismeline otsida kuulsust ning
eneseteostust reality-show’ formaadi kaudu, millest oli saanud brittide
uus rahvussport.
Üks, kes loomuomase karjerismi ja
ekshibitsionismi, mida meediaajastu rämps-staari amet eeldab,
kõige
tulutoovamal viisil on ühendanud, kannab nime Jade Goody. See mullu
juunis oma 27. sünnipäeva tähistanud naisterahvas on
küllap kõigi
aegade tuntuim ning edukaim tõsielustaar.
Reality-show’des
osalemisega on vaesest Lõuna-Londoni perekonnast pärit Goody
lisaks
kuulsusele teeninud aastatega kõmumeedia toel miljoneid
naelsterlingeid. Aga mitte ainult: briti online-uuringufirma OnePoll
tänavu jaanuaris korraldatud küsitluse tulemusel platseerus Goody
maailma kõige tunnustatumate (respected – i.k) inimeste pingereas
Barack Obama ning Nelson Mandela järel kolmandale kohale.
Ent
millised isiksuslikud kvaliteedid on tõstnud ühe
ülekaalulisuse käes
vaevleva pooliku hariduse ning väikese intelligentsiga kahe vallaslapse
ema nii tuntuselt kui mõjukuselt mööda kuninglikust
perekonnast?
Varem
hambaarsti assistendina töötanud Goody kerkis avalikkuse ette 2002.
aastal, osaledes tõsielusarjas “Big Brother”, kus ta
tõusis
üldrahvalikuks kõneaineks eelkõige oma harimatuse, matsluse
ning ülbuse
poolest. Lõplikult kinnistas Goody end teleauditooriumi mällu ja
tabloidlehtede kaantele, tehes purjus peaga kaamerate ees striptiisi
ning astudes kaasvõistlejaga vahekorda. Rahvasuus ja meedias kutsuti
teda nii välimust, käitumist kui karakterit silmas pidades
otsesõnu
“seaks”.
Järgnenud aastatel vahetas Jade Goody
kättevõidetud
tuntuse oskuslikult raha ning veelgi suurema kuulsuse vastu sellistes
tele-show’des nagu “Naistevahetus” ning
“Nõrgim lüli”.
Lisaks
veel arvukad tasulised intervjuud ja fotosessioonid kollasele
ajakirjandusele, omanimelised parfüümid, aeroobika-DVDd ning
autobiograafia. Briti meediamaastikul kujunes Jade Goodyst bränd, mille
abil võis turustada nii liikuvat pilti kui lõhnavett.
2007.
aastal põhjustas Goody tõsieluseriaalis “Celebrity Big
Brother”
(paljude meelest saate produtsentide poolt initsieeritud)
rahvusvaheliste mõõtmetega rassismiskandaali, tehes avalikke
märkusi
kaasvõistlejast India filmitähe Shilpa Shetty aadressil, kelle ilu,
intelligentsus ning klass tema omadest igas elemendis selgelt üle
olid. Koguni 82 protsenti hääletanutest otsustas Goody
vastu ning tal
tuli pisarate ning vabanduste saatel saatest lahkuda.
Mullu
otsustas Goody osaleda nii enese rehabiliteerimise kui rahateenimise
eesmärkidel “India Big Brotheri” tõsieluseriaalis.
Paraku sai ta seal
olla vaid mõne päeva, sest kaamerate (ning seega ka arvuka
teleauditooriumi) valvsa pilgu all kuulis ta läbi telefonitoru
Inglismaa arstidelt, et tal on raskekujuline emakakaelavähk, mille
ravimiseks tuleb kohe koju sõita. Sealtpeale said tema pisarad ning
kiiritusravist kiilaks jäänud pea avaliku meediaruumi
igapäevasteks
kaunistusteks. Goody elu küüniline seebiooper võttis
üleöö klassikalise
antiiktragöödia mõõtmed.
See lugu oli
dramaturgiliselt liiga
perfektne, et jätta kedagi külmaks: peategelaseks saareriigi
vihatuimast inimesest saatuse märtriks tõusnud emakakaelavähiga
üksikema, kelle poiss-sõber istub vanglas. Seljataga vaene
lapsepõlv
koos mootorrattaõnnetuses ühe käe kaotanud narkomaanist
lesbilise emaga
ning ilma kriminaalist isata, kes suri alles mõne aasta eest ühe
kiirtoidurestorani tualetis heroiini üledoosi kätte. Jade Goody
elusaatuses saavad kokku Tuhkatriinu ja Manon Lescaut. Elu ise paneb
ajakirjanduse abil ning vahendusel siin kirjandusele pika puuga ära.
Lugege lehti ja te olete kursis!
Ent enne oma meedia ning
üldrahvaliku meelelahutuse hüvanguks elatud elu viimast vaatust
otsustas Goody sellest veel paar vaatamisväärset seeriat välja
pigistada. Nimelt abiellus ta tänavu veebruari lõpus valuvaigistite
toel oma reality-staarist poiss-sõbra Jack Tweediga, kes kannab hetkel
alaealise suhtes toime pandud füüsilise rünnaku eest
vanglakaristust,
ent lubati justiitsministeeriumi eriloaga ning rõngastatult selleks
puhuks ajutiselt vabadusse.
Bitch’ist sai
üleöö printsess, või
mis dramaturgiliselt veelgi parem: surev printsess. Need olid
saareriigi viimase kümnendi oodatuimad pulmad.
Briti
tabloidpressi kaadritaguste dramaturgide abiga on Jack ja Jade nüüd
otsekui meediaajastu Romeo ja Julia. Nende armastuse ning abiellumise
loos on nii (röövli)romantikat, glamuuri kui
kahe-jalaga-näkku-traagikat. Haigusloost rääkivate videote,
piltide
ning intervjuude kõrval müüs Jade Goody kõmumeediale
enam kui miljoni
naela eest õiguse kajastada kohapealt tema pulmapidu. Ning ootamatult
oli sellel labaselt küünilisel äritehingul õilis
eesmärk, sest teenitud
raha, nagu on kinnitatud (ning mis oleks niigi ilmselge), läheb Goody
peagi orvuks jäävate alaealiste laste kasvatus- ning koolituskuludeks.
Nende ema, see kõikeohverdavalt avalik naine, lisab veel pisut päevi
enne surma kogutud miljonitele veel ühe.
Ropu suuga
rassistlikust inimpõrsast, keda veel kaks aastat tagasi, kui ta täie
tervise juures oli, vihkas avalikult nii meedia kui üldsus, on saanud
eesootava surma valguses kangelane ning märter, et mitte öelda:
peaaegu
pühak. Jade Goody, kelle positiivne panus ühiskonda seisnes
kõmumeedia
ja rämpstelevisiooni tarbijatele labase meelelahutuse ning vaimse
üleolekutunde pakkumise kõrval vaid tahtmatus osutamises briti
haridussüsteemi ilmsetele puudujääkidele (näiteks arvas ta,
et Portugal
asub Hispaanias ning Cambridge Londonis), on nüüd suurendanud
hüppeliselt (noorte) naiste teadlikkust emakavähist.
Kas
otseülekandes või mitte, Jade Goody surmapäevast ning
matustest tõotab
juba ette kujuneda üleriiklik (meedia)sündmus, milletaolist pole
nähtud
printsess Diana ärasaatmisest saadik.
Tegu on silikooni paksult
täis push-up leinaga, mille aluseks olev tragöödia väljus
meedia
eestvõttel kiiresti normaalsest mõõtkavast. Kes
ekspluateerib siin
keda? Kui palju on siin reality’t ja kui palju show’d? Hetkel
tundub,
et praktikas võidavad justkui kõik (alates majanduslikult
mõtlevast
kõmumeediast kuni uudishimuliku auditooriumini) peale
tõsieluseriaalide
staari Goody enda. Tema jaoks saavad otsa nii reality kui show. Ta on
üldrahvalik meelelahutus nii elavana, surevana kui peagi ka surnuna.
Küllap leitakse moodus(ed), kuidas teda turustada. Küllap on ta selle
eest juba isegi hoolitsenud.
Ja veel: huvitav, kui paljud
tänastest (noortest) inimestest, kelle reality on üha rohkem show ja
sport, sooviksid olla tema asemel – leida omale uus kodu rahva
südames
ning ajalehtede esikaantel, surra peaegu pühakuna välklampide
valguses;
lahkuda reality’ks kutsutud show’st vastupidiselt kõigi
ootustele
avalikkuse pisarate saatel ning võitjana?
Loe pikemalt
Ekspressi võrguväljaandest www.ekspress.ee .