10.07.2009, 00:00
Triin Soomets. “Varjatud ained”
Tuum, 2009. 110 lk
Aastate eest avaldas Triin ülikõva valimiku pealkirjaga
“Soon”. Ma kippusin oma vaimusilmas seda pealkirja miskipärast
ingliskeelsena lugema ega mõistnud, miks ta tahab alles peatselt tulla,
kui ometigi on ta ju nii ammu ja nii loomulikult olemas. Hiljem ilmus
“Toormaterjal”, võimas kogu. Taas tekkis pealkirjaline
ebakõla mu meeles, ei olnud ses raamatus midagi toorest (toorest kui
valmimatut, ebaküpset; jõhkrust ehk küll), üsna
filigraanne ja viimistlet materjal paistis. Hiljuti üllitet teos kannab
nime “Varjatud ained” ja see on aus. Triinu tekstideks
kombineerunud elemendid ongi väga varjatud. Teinekord tundub, et liigagi
hästi varjatud. Varjude mäng tiirleb täiskuu kumas, eks ole.
Kaduneljapäeva öösel ja olemuslikult hoomamatuna.
Ma
ei tea, milline Triin mulle kõige enam meeldib või kas ta mulle
üldse meeldib. Meeldimine ei tundu olevat see kategooria, milles neis
tekstes liigeldakse. Pigem on siin ebameeldida-tahtmist, iseolekut ja turris
närvi, mis miksitud teistsuguse tundlikkuse ja väga selge
autorihoiakuga. Selle raamatu Soomets on napisõnalisem, ta laseb lugejat
endale märksa lähemale kui seni. Aga teatava personaalse distantsi
ületamisel saab valusa nähvaka ikka. Triin pole kunagi teinud teost,
mis kannataks ühe hooga läbi lugeda. Tema tekste tuleb võtta
vähehaaval nagu kanget ja kvaliteetset napsu. Võib-olla
“Kaardipakkides” avaldunud asjad moodustavad väikese erandi,
ent vahest ka mitte. “Varjatud ainete” läbimine annab igal
juhul nii põhjuse kui võimaluse vaadata sügavale
tänapäevase eestikeelse poeesia etema osa sisse.
Range
romanss, Kareva ja Kivisildniku sohisünnitis, uhke, allumatu ja
sädelevalt tuhm, sõna paremas mõttes.