20 aastat armastust ja anarhiat
Enne jõulukuist PÖFFi on eestlastest
filmigurmaanide jaoks parim ja taskukohaseim menüü Helsingis. Oma 20.
sünnipäeva aastal saadi kirja rekordiline vaataja-arv – 45 500
külastajat.
20.–30. septembrini väldanud festivali
kõrghetkeks kujunes Roy Anderssoni kauaoodatud mängufilmi
“You, the living” linastus. Väljamüüdud seansile ma
ei pääsenud, kuid filmi kodus plaadi pealt vaadates said ootused
küllaga täidetud. Anderssoni (“Laulud teiselt korruselt”)
vaimukas ja teravmeelne eepiline monument väikese inimese
ellujäämisheitlustele, üksindusele, mõistmisevajadusele,
soovile armastada ja olla armastatud. Ta on kurb ja valus, aga ka nakatavalt
naljakas. Pikemat ümberjutustamist ta ei kannata.
Mõte filmist kui unenäost on aegade jooksul ära
leierdatud, kuid vahepeal on kasulik seda meelde tuletada, eriti lokkava
argiporno, vabandust, tõsielutelevisiooni ajastul.
Reality-TVd meenutas ka elegantne “Boss of it all”, Lars Von
Trieri väike edev film, “ohutu komöödia”, nagu ta
ise seda nimetab. Tegelikult küll manipuleeriv, udutav ja otsast
lõpuni lollitav film, mis eksitas oma näilise lihtsakoelisusega
paljusid kriitikuid ja festivalide programmikoostajaid, sestap ei
jõudnud film eriti koduturust kaugemale.
Kes-on-kes-komöödia-paroodia iva on selles, et ühe IT-firma
töötaja Ravn (Peter Gantzler) palkab oma näitlejast sõbra
Kristofferi (Jens Albinus) üheks tähtsaks tehinguks mängima
firma bossi. Tehing läheb lörri, aga kuna mängu-bossi on
nüüd näinud ka firma teised töötajad, tuleb
näitlejaga lepingut pikendada, sest kõigil on bossile palju
küsimusi.
Mängu-bossi õnnetuseks on iga
töötaja ettekujutus bossist kardinaalselt teisest erinev – kes
peab teda geiks, kes on saanud temalt meili teel abieluettepaneku, keda on ta
hingepõhjani solvanud. Tuleb välja, et “boss” on iga
alluva jaoks personaalse motivatsioonitaktika välja mõelnud.
Tegelikult ongi firma juht Ravn, kes lihtsalt ei talu ebameeldivate otsuste
eest vastutuse võtmist ja konflikte ja on need delegeerinud
väljamõeldud, Ameerikas elavale bossile.
Kohati tekib
tunne, et puudu on veel käsu peale naeru lagistav stuudiopublik ja et tegu
on justkui mingi eriti veidra reality-show’ga,
ümberpööratud “Mantlipärijaga”, mille
eesmärgiks välja selgitada, kes on tegelikult siis boss. (Muide,
veidralt mõjuva kaameratöö taga ei ole inimene, vaid arvuti
poolt juhitav automatiseeritud kaamera, sellest ka kummalised rakursid,
poolenisti kaadrist väljas näitlejad, fookuse kõikumine jne.
Dogma-vanaisa on leidnud uue võimaluse, kuidas “juhus”
mängu kaasata.)
Richard Linklateri “Fast Food
Nation” on samuti film, mis pealtnäha kergekaallane, aga vähegi
süvitsi minnes paljastub Linklateri soov “panna ära” kogu
kiirtoidukultuuriga seotud tööstusele – alustades toidukettide
küünilistest omanikest, kes teavad, et nende kotlettide sees on
väljaheiteid ja inimliha (arvukad õnnetused liha
töötlemise masinatel), lõpetades veiseid veristavate, ilma
väljaõppeta, tihti narkootikume tarvitavate Mehhiko illegaalidega.
Sinna vahele jäävad veel ambitsioonitud väikelinna tsikid, kes
burgereid müüvad, sinisilmsed ökoterroristid, kes aedikutest
veiseid “vabadusse” üritavad utsitada – sest midagi ju
ometi peab tegema, me ei saa lasta korporatsioonidel endale pähe istuda!
Bruce Willise keh
astatud veiseliha kokkuostja sarkastiline monoloog stiilis, et piisava
kuumutamise käigus bakterid ju hävivad ning et “mõnikord
tulebki õilsa eesmärgi nimel natuke sitta süüa”, on
tõeline pärl. Linklater uisutab tuhmi keskmise ameeriklase
argiteadvusel, mis on ammu võimetu “suurt pilti” kokku
panema, ja see kukub tal veenvalt välja. Arusaadav, miks see film kohe
kodumaal üksmeelselt maha vilistati.
Aga inimene peab
ju ometi tundma, et tema eksistentsil on eesmärk. Nii ka
korealase Park Chan-Wooki, seni veriste hardcore
vägivallademonstratsioonidega esinenud lavastaja värskes filmis
“I’m a Cyborg, but that’s OK”. Lugu tütarlapsest,
kelle vanaema arvas, et ta on hiir, ja kes ise arvab, et ta on küborg.
Kinnisesse raviasutusse satuvad lõpuks mõlemad. Vanaema enne,
tütretütar hiljem, kui ta mikroskeemide tinutamise asemel juhtmed oma
vereringega ühendab ja elektrišoki saab. Hullumajas kohtab ta
paljude skisofreenikute hulgas poissi, kes suudab varastada inimestelt
kõike – nende hirme, isu, pingpongimänguoskust. Ka kaastunnet
– kaastundest vaba, asub küborg-neid massihävitusmissioonile
– tappa kõik valged kitlid ja vabastada vanaema.
Nii
kentsakalt kui see ka ei kõla, on tegemist üle aja ühe soojema
armastuslooga, mida ootaks ka PÖFFi programmi. Eksistentsiaalne, absurdne,
lapsemeelne.
*
Plaadipoodide riiuleid
silmitsedes vaatasid vastu mitmed festivalilgi linastunud filmid. Jah,
festivalide mõte – näha suurel ekraanil suures koguses
värskeid filme üle maailma – hakkab vaikselt kaalu kaotama,
sest filmide DVDdega ei oota tootjad enam aasta-kaks, vaid toovad nad juba
mõne kuu pärast välja. Mis sunnib festivale omakorda
mõtlema, mismoodi end atraktiivseks teha. Muidugi on festivali teiseks
eesmärgiks ka filmirahva kokkukoondamine – nädala-paari jooksul
trehvavad tegijad omavahel, saavad oma küsimustele vastuseid vaatajad ja
ajakirjanikud. Kuid tähtsamaks kui filmivalik võib edaspidi
kujuneda atmosfäär, mis külalisi tervitab.
“Armastus ja Anarhia” tegi sel puhul otsa lahti – special
event oli Islandi eeterlikku post-rock’i viljeleva Sigur Rósi
kontsert, mis juhatas sisse bändi turneest vändatud verivärske
dokumentaalfilmi “Home – Sigur Rós”. Publik
aplodeeris püsti seistes.
- Ennekõike on “A&A” hoidnud silma peal Aasia uuel kinol, eriti Jaapani anime’l, mida on imporditud järjepidevalt juba 15 aastat. Oluline suunanäitaja on festival läbi aegade olnud ka Ameerika indie-traditsiooni, mille näiteks PÖFF on jätnud pisut unarusse. Ei saa mööda ka vanadest filmimaadest, nagu Põhjamaad, Prantsusmaa, Inglismaa.
Aga festivali eesmärk näib olevat leida mahlaseid delikatesse hoopis vähetuntud filmimaadest – Türgist, Iisraelist, Argentinast, Rumeeniast, Filipiinidelt. Kümme aastat tagasi olid Lõuna-Korea ja Jaapani filmid uudsed ja elamuslikud, praegu enam mitte nii väga. Nõnda juhtub, kui iga päev sushit süüa. Siis tahaks jälle vahelduseks kebabiputkast läbi astuda. - Sünnipäeva puhul võiks meenutada ka ajaloolist fakti, omamoodi kultuurisilda Helsingi festivali ja Tallinna vahel, mis pärineb aastast 1993. Soomes keelati Jörg Buttgereiti “Nekromant” ära, aga festival tõi selle hoopis Tallinna. Eha kino ette tulid professor Voldemar Kolga kihutusel tudengid filmi näitamise vastu protesteerima. Kolga kommenteeris Soome ajakirjanikule: “Sellise filmi näitamine on ohtlik inimese psühholoogilisele arengule. Eestlane ei peaks arvama, et kõik, mis tuleb välismaalt, on automaatselt hea. Peame kaitsma oma arvamust ja säilitama rahvuslikku uhkust.” Olid ajad.
- ”Armastuse & Anarhia” külalisi läbi aastate: Ken Russell, John Woo, Gaspar Noé, Danny Boyle, Hanif Kureishi, Tilda Swinton, Catherine Breillat, Baz Luhrmann, Lukas Moodysson, Roy Andersson jpt.
- 1988. aastal alustanud “Armastuse & Anarhia” festivali nimi pärineb Lina Wertmülleri filmist “Film di amore e anarcia” (1973).