“The Warning”

(DFA/EMI)

Valge, prillidega poisi soul.

Siin on inglased, kes teevad prantsuse poppi. Nagu Tahiti 80 või Phoenix, millele on taha keevitatud briti garaaž ja pehme elektro. Solist Alexis Taylor tuleb samuti „Erlend Oye laulukoolist” – pehme ja kõrge hääl ehk ehtne valge, prillidega poisi soul. Poisi, keda kasutati koolis poksikotina ja kelle ponnistused tüdrukute tähelepanu võita lõppesid tragikoomilise fiaskoga. “Boy From School” ongi kõigi nohikute hümn ning ühtlasi ka tõenäoliseim hitt sellelt plaadilt. Peaaegu perfektne 21. sajandi popp, mis aga samas meenutab (vähemalt mulle) 90ndate keskpaiga ülilühikest ja suuresti põlatud briti RoMo ehk Romantiliste Modernistide saundire-volutsiooni(kest), kus bändid nagu Orlando püüdsid taaselustada 80ndate uusromantismi - ühendada külm elektroonika sooja, inimliku soul-vokaaliga a la Marvin Gaye. Tuleb tunnistada, et kohati tuleb Hot Chipil see päris hästi välja, aga lõpuni ei suuda nad oma üllast eesmärki viia. Suures plaanis on „The Warning” ikka poolkõva asi. Nagu kolme-nelja minuti muna - pealt juba taheneb, aga sisu on vedel ja vormitu. 6
Lauri Tikerpe

Ronan Keating

“Bring You Home”

(Polydor)

Kojutulek.

Juba plaadi kujundusest on näha, kuidas suhestuvad ühest küljest ulgumere (resp. merekalda, hüljatud tööstusmaastiku, heinamaa) seikluslik avatus ja teisest küljest selles määramatuses pidepunktina mõjuv Ronan, müütiliselt tugev ja rahulik mees, kellest õhkub kindlust ja turvalisust vastukaaluks avatud maailma ohtudele. Ronani näol pole tegemist mitte “paha poisi”, vaid hoolitseva, täisväärtusliku mehega, kes on valmis naisfänni sülle võtma ja hellalt enda juurde koju kandma. Samas on armumine ka Ronani enda jaoks kojutulek, sest nagu igaüks võib veenduda, seisneb tema mehelik armastus teises iseenda leidmises ja seeläbi hingelise tasakaalu saavutamises.

Ühe popartisti album on muidugi igati läbimõeldud toode, nii et kogu muusikat läbib veatult seesama kood. Puhtmuusikalisest küljest ei mõju steriilne raadiopopp mitte millegi poolest erilisena. Parim on ehk cover Goo Goo Dollsi “Irisest” ja sellegi puhul võiks küsida, et milleks küll? 2
Mart Kuldkepp

Bubba Sparxxx

“The Charm”

(Virgin)

Paar aastat tagasi tegi hiphopi ainuke redneck plaadi “Deliverance”, mille segu Timbalandi klõbisevatest rütmipõhjadest ja valge sugulasabielust sündinud Texase seafarmeri lüürikast oli midagi täiesti uut. Lisada sinna juurde veel kantrielemendid ja tugeva töömentaliteedi promomine (erinevalt hiphopile nii omasest materialistlikust logelemisest), ja tulemuseks oli album, mis meeldis kõigile kriitikutele, aga mis kahjuks müüs umbes kümme koopiat. Nüüd on Bubba Sparxxx tagasi, ja ebaedust tingituna on ta oma muusikast väja rookinud kogu selle veidruse, mis minu meelest asja üldse huvitavaks tegi. Timbaland on vahetatud Bigboi Purple Ribboni tiimi vastu ja produtsentidena aitab kaasa Organized Noize. “The Charm” on aga üsna tavaline peoalbum, millel saab üsna kiiresti selgeks, et kui Bubba Sparxxxi tegelaskujust kantrimees välja võtta, pole ta tegelikult just kõige parem MC.

Plaadil on nii kirkaid hetki – eriti Organized Noize’i paar superpõhja nagu “As The Rim Spins” ja eriti meeldejääv “Wonderful” – ning nende kõrval paar sellist ämbrit, mille puhul mulle ikka üldse kohale ei jõua, miks need tehtud on – ülimagus “Run Away” võiks pigem pärineda Babyface’i produktsioonilaualt ja “Ms New Booty” on kohmakas katse Bubba Sparxxxi naistemehena näidata. Hit and miss, kokku 6
Tristan Priimägi

Herbert

“Scale”

(Accidental)

Tulnuklike vahenditega tehtud säravalt maine suvealbum

Selle plaadi ümbrisel on 635 eset, pillidest fotoaparaatide, lindude ja kumminukkudeni. Nende sämplingutest teeb prof Matthew Herbert (diagnoos: ilmselt hull) jäätist, kommi ja limonaadi. Me limpsime ja ei saagi aru. Jäätis nagu ikka. Limonaadis on täitsa tavalised mullid. Kommi sees prigiseb siiski vahel miski imelikult. Vastuolu kõrgtehnoloogilise valmistusviisi ja tagajärje tavalisuse vahel ongi ainus painamajääv küsimus. Aga see ongi hullude professorite pärusmaa…

Põhiliselt elukaaslase Dani Siciliano lauldud voolujooneline plaat sobiks sinna “suvemuusika” lahtrisse. Efektne, elujaatav, kergelt poliitiline ja vahel suisa disko. Peaaegu rahvapärane heas mõttes ja näiteks laulu “Moving Like a Train” puhul lihtsalt kindlalt painamajääva hitikvaliteediga. Midagi Gilles Petersoni saate sõpradele, aga mitte ainult neile… 8
Tõnu Kaalep

Scritti Politti

“White Bread, Black Beer”

(Rough Trade)

Head sentimenti ühemehebändilt.

Saatusest ei pääse. Päris nutika postpungiga (vt äsjailmunud kogumik “Early years”) alustanud inglase Green Gartside’i saatuseks on heledahäälsed lüürilised ballaadid, kas luksuslikumalt produtseeritud nagu 80ndail, kui asi kulmineerus Miles Davise trompetisoologa ühes laulus; või siis viimase aja koduküpsetised, ka mitte halva kõlaga. Vahepeal põhiliselt maaelule, õllele ja noolemängule keskendunud - ja samal ajal miskipärast hip-hopist unistanud, vt eelmine album “Anomie&Bonhomie” - Gartside on saanud vahepeal 50 täis, naise võtnud, linna kolinud ja oma liistude juures tagasi.

Mis ei vapusta, aga on nutikas edasi, niivõrd kui häälematerjal ja ideed seda lubavad. Ei, mis ma räägin, see on täiesti veenev comeback. Muusika pretensioonituteks, kuid lüürilisteks õhtuteks maal või kus iganes. Ei hakka nii harva plaate avaldava tegija puhul tingima... 7
Tõnu Kaalep

Dirty Pretty Things

“Waterloo To Anywhere”

(Vertigo)

Viisaka libertiini uus teekond.

Nii… Dirty Pretty Things on siis skandaalse The Libertinesi ühe liidri Carl Barat’ uus bänd. Kui teine Libertinesi vedaja Pete Doherty vallutas tabloidide kaaned, ja suutis oma bändi Babyshambles debüüdiga esile kutsuda täieliku sõimutormi (minu meelest teenimatult), siis Barat’ teine tulemine on ehk sirgjoonelisem – hoolikamalt läbi mõeldud lood, vähem plahvatuslikku hitimaterjali ja üldiselt stabiilsem kõlapilt.

Samas… minu arust on see läbimõeldud Libertines ilma Pete Doherty tahumatu karismata lihtsalt veidi liiga tavaline. Siin on tõelist väljakutsuvalt clashilikku milit-poppi nagu “Doctors and Dealers”, või “Bang Bang You’re Dead”, mis aga ometi ei haara selliseid kõrgusi nagu tema rivaali Babyshamblesi hitt “Fuck Forever”, või paremad palad nende ühisest minevikust. Arvate, et on alatu vaadelda seda plaati mineviku kontekstis? See album teeb ise sedasama ja absoluutselt igas pisiasjas: samad mõjud, sama lüürika, sama saund, samad käigud. Barat ei põgene oma mineviku eest, vaid üritab sellest profiiti lõigata. Meie mõõdame talle siis vastavalt sellele. 7
Tristan Priimägi

Wizardzz

“Hidden City of Taurmond”

(Load)

Mitmete psühhedeelsete kihtidega toredus.

Lightning Bolti bassist Brian Gibson istub trummide taga, Rich Porter seisab süntesaatorite taga, mõlemil on seljas Kivivalvur-Ropka-pärast LSD-d-pseudošamaan kostüümid. Brian Gibson mängib trumme identses LB trummari Brian Chippendale`i stiilis - spastiliselt, maksimaalselt lööke korraga, distsiplineeritud vabadusega, nagu The Boredomsi kolm trummarit („Whispers from Wallface“ on puhas kummardus The Boredomsile). Rich Porteri roll on mööduda süntesaatorimuusika poololulistest verstapostidest - kosmos, naiivdüstoopilised ulmekad, videomängud, nunnud hõllandused, hipi tehnitsism. Parimatel hetkedel viib Wizardzz mõlema poole tegemised kokku agressiivseks energiaks, kuid kandvaks jääb kogu aeg Gibsoni kiire trummipeks.

Üldiselt tegeletakse plaadil müstikaks-muinasjutuks-hallutsinatsiooniks-süüdimatuks eneseväljenduseks kokkupandud fantastilise linna Taurmondiga, mida võiksid juhtida kasvõi päkapikud. Nime- ja sõnamängud (Time Quagga, Bubiliad Woods jt), Vive Tolli Zacharias Topeliuse raamatu „Muinasjutte“ illustratsioonidele sarnanev plaadikujundus, kõiges selles on psühhedeelia erinevatele avaldumistele omast naudingut „hullumeelsusest“. Kui veel mõelda, kui Gunnar Graps ja Sven Grünberg oleksid... siis Eestisse peaks Wizardzz sobima. 7
Aleksander T. Yostafa