The Flowers Of Romance
“Paris”
(Ligo)

Siis, kui kõik on ammu tehtud... Ehk välismaakeelne Vennaskond.
Vennaskond on nähtus. Ning võõrkeelne The Flowers Of Romance on osake sellest. Alter ego, trikitav kaksikvend või mis iganes. Aga mis on asja mõte A. D. 2007, kui bändil (ükskõik millise nime all) on kõik ammu mitu korda tehtud?
Ma ei saa aru, kas “Paris” proovib olla tõsiseltvõetav kauamängiv või egotrip. Ühest küljest proovivad sellised uued lood nagu “­School” või “Rainy Streets Of Paris” pakkuda meile seda vana head kvaliteeti. Paraku ei kõla nad inglise keeles piisavalt veenvalt. Ka on plaadil nii mõnedki kahtlase väärtusega kaverid, rääkimata vanade hittide obskuursetest uusversioonidest, mis panevad ainult õlgu kehitama.
Sofia Joonsi poolt taani keeles lauldud “Kopenhaagen” võib küll huvitavalt kõlada, kuid on viisteist aastat hiljaks jäänud. Või mida arvata The Stoogese “Search & Destroy” kaverist? “Insener Garini Hüperboloid” prantsuse keeles? Tundub, et keegi proovib lihtsalt igavust peletada.
Aga samas on meeldiv tõdeda, et Trubetsky jaoks pole elutöö püha lehm, mida isegi tema puutuda ei tohi. Ma ei kujuta ette, et näiteks tõsine rokimees Jass oma bändi identiteedi ning kullafondiga võiks nii vabalt ümber käia. 5
Mart Niineste

 

Metropolitan Jazz Affair
“Bird Of Spring”
(Infracom)

Metropolide võlts fassaadimuusika.
Oh jummel-jummel. Et seda moekat ajaviitedžässi ka ikka uksest ja aknast peab kogu aeg sisse tungima. Vahel on isegi täitsa kahju mõtelda, et kunagine värske ja lõbus acid jazz on nüüd sumbunud sääraseks väikekodanlikuks tiluliluks. Noorema ja ilusamana meeldis mulle jahe, retro- ja futusegune tantsu­džäss väga, sest eks suss vajas ju sahistamist. Aga no andke andeks, “Bird Of Spring” on nagu kümmekond aastat paigal seisnud virtsavesi – mitte just kõige apetiitsema välimusega ja kergelt kopitanud lõhna ajab ka välja. Siin on kõik klišeed, mis džässmuusikud iial välja mõtelnud, pluss ohtralt Hammondit, eurooplaste bossanoovat ja sambarütme, heaoluühiskonna hip-hoppi, võltsi souli. Aga mida pole, on kriiskav hingevalu, valguskiirusel kihutav paranoiabiit või ennekuulmatu instrumendikasutus. Metropolitan Jazz Affair ei veena mind. Metropoli hing ei koosne ainult Itaalia disainmööbliga kohvikutest, Cosmopolitanidest ja White Russianitest ning kõrgepalgalistest elunautijatest. Kohviku eest võib leida nälja- või külmasurma saagiks langenud heidiku, nurga taga võib sind oodata süstlaga saritorkaja, magalarajoonide köökides ei lõhna mitte Pasta Carbonara, vaid prussakamürk, ning võõrsil “kodumaad kaitstes” segi pööranud sõdur võib külma näoga terve oma suguvõsa maha nottida. Kas muusika peab just tingimata reaalsust peegeldama, on omaette küsimus, aga džäss on minu jaoks alati olnud piire-lõhkuv-rindejoone-esiotsas-seisev muusika ning selline munadeta “pühapäevasving” nagu “Bird Of Spring” seda kindlasti mitte pole. 2
Lauri Tikerpe

 

Mos Def
“True Magic”
(Geffen)

Veatu ja ülemäära korralik hip-soul.
Sellest ajast – millaski 90ndate esimeses jaos –, kui kodumaise rock-­bändi Long Loff liige lasi muusikafolkloori liikvele räppmuusika definitsiooni “räpp = neeger koputab ja räägib”, on see muusika pika jupi maad edasi liikunud. Ja selle käigus muidugi ka – soovi korral – tagasi läinud või põrganud. Sinna, kust ta “koputamise” üleüldse kokku laenas. Nii on ka Mos Defi kolmas sooloplaat pigem pastišš moesolevast 70ndate soulmehemuusikast (vt Gnarls Barkley, Ghostface Killah) kui katse leida Päikesesüsteemis uusi planeete.
Mos Def tuleb kui Gil Scott-Heron, ja kogu lugupidamise juures tumedate orkestratsioonide vastu ning täies respektis “asja realina hoidmise” eest, ei ole midagi teha – valdavas osas on “True Magic” unine. Ja väga võimalik, et selle põhjuseks on tema igav vokaal – selline tüütult korralik souli täis MC, kes laulma hakates meenutab järjekordset Bob Marley poega.
Lo-fi’lt promotud ja pakitud (plaadi ümber on vaid õhuke läbipaistev plastkarp) album on küpsenud kaheksa produtsendi stuudios, kaldub paiguti ka tehnitsistlikumaks robot-funk’iks, kuid jääb kompaktseks – ausaks tõsisevõitu hip-souliks. Juba on liikvel kõlakad, et plaat on treiler kevadel ilmuvale pärisalbumile ja sest lo-fi-versioonist saavat ühik kollektsionääridele. 6
Siim Nestor

 

Trentemøller
“The Last ­Resort”
(Poker Flat)

Maksimaalne ­minimal.
Need, kes veel ei tea ja keda arvatavasti siin ei ole – minimal on üks spetsiifiline krigin, mis nagu sahiseb, tiksub ja tinutab ühtaegu, kõik see aeg nagu ulmelises mängutoosis. Väike ja hõre funk’i sohilaps loob meeleolu justkui sügavamatest aladest, aga kipub pikapeale tüütama nagu kõik helividinad, mille müstika lihtsustub lõpuks standardseks kloonmustriks. Sünnib stiil, mida siis vihatakse või armastatakse. Usun, et mõni oleks valmis minimali nimel veel täna tapma, kui võitluseks läheb, mis sest, et eilne minimalikisa on näiteks homne dub-stepikisa. Keset seda kadu on ka minimali viimne pelgupaik.
Päeva päästja, taanlane Anders Trentemøller, kes varem oskas mitte silma paista oma ühtlase trendilaksuga, on teinud plaadi nagu muiste – siis kauamängiva terviku. Vaeva on nähtud kõvasti, detaile on palju ja kriginamaailm ei jookse õnneks omasoodu, vaid muliseb täitsa loomulikul moel koos ülejäänud nukravõitu kinemaatikaga. Andunud minimalisti rõõmuks on vokaalidest terviku huvides loobutud. Ühe puue on teise rõõm ja vastupidi – matkasihi peab siin igaüks ise valima, sooja otsi, kust sa saad. Õpetlik on, et lõpuks jõuad aga sinna tagasi kust alustasid.
Asi kisub vahepeal päris nasty’ks roboti-karnevaaleks, minemata siiski pelgaks sündirokkimiseks. Ka kõik kurvad vahepeatused keeravad taas sihikindlamatele radadele, igav hakkab ainult igavlejal. Ununeb ka küsimus, kas sa reaalselt matkad või mitte, oled unustanud ennast kuulama või jälgid. See ongi põnev areaal. 9
Erkki Tero