5 plaati
Ne-Yo
“Because of You”
(Def Jam)
Bobby
Valentino
“Special Occasion”
(Disturbing Tha Peace)
Armuvalus mustad poisid.
Määgivast
R’n’Bst ei ole mõistlik hea maitsega seltskonnas juttu teha.
Säärast ülisuhkrustatud tundepuhangute palangut peetakse
küllap üheks alaväärtuslikumaks osaks muusikast. Ja peaaegu
võimatu on kedagi veenda, et lakkamatult määgivad Ne-Yo ja
Bobby Valentino võivad mõnel puhul head olla.
Valentino oli
oma debüütalbumil isegi väga hea. Tema teine, “Special
Occasion”, ei loo aga samas koguses öiseid iluvaateid.
Produtsenditandemi Tim & Bobi, kes täitsid esimesel korral Bobby aluse
muusika hiilivate elektrooniliste kihtide ja säravate valgustega, materjal
on seekord paraku koomale aetud ja ruumi tehtud suurtele nimedele –
Timbaland, Darkchild. Paberil ehk hea, kuid plaadil üsna halb otsus. Nii
et möödunudkordne mõnu tuleb jagada kahega. 7
Bobbyga
samast žanrist noormees Ne-Yo on tükk maad populaarsem artist. Ja ka
tükk maad igavama häälematerjaliga ning... just! See ongi kogu
määgiva r’n’b võti – kas vokaal lingib su
sisemusega või mitte. Ne-Yo hääl ei sobi. Tema kõris on
liiga korraliku, kogupereliku meelelahutaja võnked. Vastupidi
Valentinole, kes kostab tõega haige olevat ja füüsilistest
armupiinadest puretud. Sedasi ei tiri ka mitmekesisem lugudevalik – Ne-Yo
plaadil on ka rütmikat muusikat, kluppi ja pop-raadiosse suunatud lugusid
– kaalukaussi Ne-Yo suunas. 4
Siim Nestor
Rush
“Snakes & Arrows”
(Anthem/Atlantic)
Rock väga hoogsate käe- ja
sõrmeliigutustega.
Pungi slogan’id rock’i
tõelistest ja algsetest, et mitte öelda kolmeduurilistest
väärtustest võisid olla moraalselt ja poliitiliselt vajalikud,
kuid nagu igasugune fundamentalism, läks ka see pikapeale
tüütuks. Sest rock pole iial olnud pelgalt enesetaandamine. Rock on
edev ja ennasttäis, tahab muljet avaldada, tüdrukuid saalis ära
rääkida, oma ego välja sirutada, seal kusagil üleval
ära käia ja teistelegi kõrgustest alla vaadata.
Põhijoontes võib sedasorti ambitsioone ilmutada kolmel moel
– 1) pöörata stuudios tämbreid pahu- ja äraspidi, 2)
nihutada laulustruktuure kummastavatesse kooslustesse ning 3) lasta kätel
ja sõrmedel käia võimalikult hoogsalt, kuni ilmutus ja
imetlus lõpuks pärale jõuavad.
Ma ise eelistan esimest
meetodit teisele ja teist kolmandale, ent paraku on kuulsa Kanada trio
“Snakes & Arrows” liigagi krestomaatiline näide just
tollest viimasest kategooriast. Nad mängivad hästi, muidugi –
kah mul üllatus! Probleem seisab selles, et nende muusikas on virtuoossus
pelgalt ornament, lisand ja kaunistus. Ning see, mida kaunistatakse, on
enamjaolt argine, ehkki poleeritud hard-rokkiv pomp-bluus. Ja isegi kui
klišee säravate neoontähtadega üles riputada, on see
klišee ometi. 4
Tõnis Kahu
Ozzy Osbourne
“Black Rain”
(Epic)
Heavy
metal’i suurpajatsi lihvitud-lakutud esindustoodet rehabiliteerib veidi
Zakk Wylde’i kitarr. “Black Rain” on album
eelkõige fännidele, lastele ja naistele. Vanameister annab
püüdlikult igale suuremale ostjagrupile just seda, mida nood tahavad.
Kuna riff ja rasked helid on moes, määratlevad need suuresti albumi,
mille esmaseks sõnumiks paistab olevat “palun ärge kandke
mind veel maha” – “Not Going Away” ja raadiosingel
“I Don’t Wanna Stop” korrutavad seda vaat et
sõna-sõnalt, sama sõnumi saadab oivaline produktsioon.
Võiks isegi arvata, et seekord on Ozzy tõepoolest ise
tootmistöö juures arvestataval määral kaasa
löönud, nagu vaheleht väidab, sest album hakkab täies
hiilguses avanema umbes sellisel helitugevusel, millel poolkurt “pimeduse
prints” seda ise korralikult hoomata võiks.
Vaiksemal
kuulamisel jääb “Black Rain” siiski selleks, mida
igasugune kommerts-raskerokk on alati olnud – otseselt mitte
häirivaks, aga samas väheütlevaks taustmuusikaks, seda isegi
hoolimata Zakk Wylde’i hiilgavatest riffidest. Ja hea ongi! Sest kui
süveneda “poliitilisematesse” tekstidesse (“Black
Rain”, “Almighty Dollar”), saab selgeks, et “kuningas
on alasti” – tänavune plaat võib küll olla Ozzy
esimene kaine üllitis, aga selle kainusega paistab kaasnevat teatud
nüridus, isegi lapsikus.
Tõeliselt tömbiks muutub muidu
lärmakas teos muidugi siis, kui vanahärra härdaks läheb,
tuurid maha võtab ja jumal teab mitmendat korda oma üht ja ainsat
ballaadi värsketesse hilpudesse rüütab – “Lay Your
World On Me” ja eriti “Here For You” on täpselt nii
imalad ja etteaimatavad, et ei Ozzy ainulaadne signatuurvokaal ega imeline
pillikõla ei suuda peita kommertslikku, osteoporootilist skeletti.
Esindusliku toote kategoorias pälviks plaat maksimumpunktid, aga kas
sellelt leiab ka väärt loomingut? Minu meelest vähem, kui
viisakas oleks. 6
Mart Kalvet
Electric Soft Parade
“No Need To Be Downhearted”
(Truck)
Viie aasta tagused NME lemmikud.
Mull
Historical Society, The Cooper Temple Clause, British Sea Power, Electric Soft
Parade... Oli aasta 2002 ja kõik need pikkade nimedega ansamblid
pretendeerisid surematusele muusikaajaloos. Praeguseks võib nende
bändide tegemisi ilmselt leida allahinnatud plaatide kastist.
Põhjus ikka vana hea: kui neid hõlmav haip (ehk siis tol ajal
britpop-revival, tõmmis tõmmisest) maha vaibus, sai selgeks, et
muusika ei paku piisavalt uut, et olla oluline.
Electric Soft
Parade’i vennad White’id olid vahepeal rohkem tuntud oma
kõrvalprojektiga Brakes, ja nüüd on nad tagasi selle
kõrvadele üsna meeldiva plaadiga, mis on enamikus küll veidi
liiga tavaline (huvitavamatel hetkedel kõlab nagu Mansun
popivõtmes), aga pakub vähemalt ühte tõeliselt head
lugu: “If That’s The Case Then I Don’t Know” tuletab
meelde, et mõjuv stop-go dünaamika ja lihtne nelinurkne käik
ongi kõik, mida teinekord vaja läheb.
Kui teie arvates oli
britpopi kujul tegemist Inglise kitarrimuusika kuldajastuga, siis tuleb ka
siit plaadilt pronksmedal kodumeeskonnale ära. 6
Tristan
Priimägi
Manic Street Preachers
“Send Away The
Tigers”
(Columbia)
Kaevuripoeesiast saab pophevi.
Räägitakse, et enne oma kaheksanda albumi kirjutamist olevat
veendunud kommunistidest Manicud käinud Kuubal esinemas ja pettunud
sotsialismis lõplikult. Seetõttu olevat antud plaadil puhumas
väheke teistsugused tuuled. Mitte niivõrd sünge kaevuripoeesia
kui Londoni kesklinna kolinud eduka Walesi luuletaja lembelüürika.
Viisnurgad ja sirbid-vasarad on taotud pehmeteks südameteks ning poppideks
võtmekettideks.
Ma pean tunnistama, et varajane Manic meeldis
mulle kõvasti rohkem. 92. aasta “Motorcycle Emptiness”
püsib kindlalt minu kõigi aegade indihittide top-10s ja olgugi, et
nende sotsialistlikud loosungid olid veidi sinisilmsed, oli neil vähemalt
midagi ütelda. Midagi, mis andis neile “unikaalse
müügiargumendi”. Nad uskusid millessegi nii jõuliselt,
et see puhus hinge sisse kogu nende muusikale ning muutis selle usutavaks.
Tänane Manic on aga nagu segaduses teismeline, kes ei tea täpselt,
kes ta tahaks olla – punkar, investeerimispankur või gei.
Vähesed poliitilised laulud, nagu Iraagi sõja pärast
südant valutav “Imperial Bodybags” või kaver John
Lennoni “Workin Class Herost”, jäävad nõrgaks ning
ebaveenvaks.
Plaadi põhitõmbenumber, Nina Perssoniga tehtud
“Your Love Alone Is Not Enough”, on aga muidugi vaieldamatu hitt.
Laul, mida ma alguses vihkasin, aga mis on muutunud järjest meeldivamaks,
sest olgem ausad, see refrään on üks neist melanhoolia- ja
pateetikasegustest “parasiitidest”, mis vastu sinu tahtmist
istutavad end sügavale ajukoorde ja siis muudkui kasvavad ning kasvavad...
Rõhuv enamik plaadist jääb aga (vähemalt mulle)
suhteliselt arusaamatuks ja ilmetuks staadionirokiks, kust ei puudu pophevist
nõretavad Guns’n’Rosesi kidrasaundid ega Green Day
võltspungi rifid. 5
Lauri Tikerpe