6 plaati
Under Marié
“Step Into
Light”
(Forwards)
Järjekindlalt keskmist sihtiv
pop-rock.
Ebaoriginaalne rock-muusika mõnuleb hetkel
kriitikute – rääkimata publikust – sooja vastuvõtu
embuses. Eeldatavasti peaks siis pinnas absoluutselt isikupäratu Under
Marié jaoks soodne olema. See kuueliikmeline Tallinna bänd nopib
oma debüütplaadile igalt poolt, kust lugupeetud maitset paistab.
Sirge rühiga korraliku poisi indie’st peamiselt, aga ka
jazz-rock’ist ja pungist, õrnalt isegi salongiõdusustest.
Ja kuidagi õnnestub neil kätte saada kõige lamedam summa
– tuim keskmine, mis hõljub igavas ja arglikus
nii-on-sünnis-nii-on-kombekas-kosmoses – ja sel muusikal pole
ühtki nurka, serva või välja lipnevat abinöörikest,
millest kinni haarates oleks võimalik seda armastama hakata. Isegi
põlata pole võimalik.
Ja sellest on muidugi kahju. Sest
albumi kolme avaloo jooksul – smooth-jazz “Step Into Light”,
kaevavate süntesaatoritega singlilugu “What What?”,
õhku täis produktsiooniga parim eestimaine kummardus New Orderile
“That Dance” – jõudsin ma tagasihoidliku
“braavo” tarvis häält puhtaks köhima hakata. Aga
mida edasi, seda rohkem hakkas plaat (või siis mina) meenutama tundetut
ja külmunud rümpa. Kui Under Marié lugude autor Margus Tammela
end muusikas(se) vabaks laseb, mitte ei ürita end sobitada sissekulunud
vagudesse, on loodetavasti põhjust, et neist uuesti rääkida.
(Limiteeritud koguses on “Step Into Light” liikvel koos
remiksidega [Cloudspeak, Pia Fraus, Chalice, Sethh, Chopper jt]
lisaplaadiga, mis on emaplaadist juba antropoloogiliselt tükk maad
huvitavam.) 5
Siim Nestor
Bright Eyes
“Cassadaga”
(Saddle
Creek)
Indie-folk, mis müüb mühinal.
Ameerika
alternatiiv-kantri-folk-roki üksuse frontmän Conor Oberst on teinud
tööd oma tosin aastat ja on tuntud ka kui üks Winona Ryderi
boyfriend’idest. Pole kaugeltki mitte kõigega kursis, aga
käesolev on ehk kõlaliselt kõige korralikumalt vormistatud.
Segasevõitu avalugu vihjab albumitiitlile ja ühele spiritistlikule
kommuunile. Kui sest üle saab, käivitub “Four Seasons”,
üks parim pakutavast. Aga edasigi kostab tiksuda kebjakat, maa- ja
rahvalähedast kraami. Ise oleks küll nagu kõike seda juba sadu
kordi kuulnud, aga las silitab ka laiema ringi kuulaja kõrvu.
7
Tõnu Pedaru
Moby
“Go – The Very Best Of Moby Remixed”
(Mute)
Rutiinne remiksimisprotseduur.
Multimuusikust loomasõbra
Moby töödeldud järg tema mullu ilmunud kogumikplaadile. Tundub
uskumatu, kuidas üks nii väike mees on sellise hulga maailma
tipp-tegijaid suutnud oma remiks-cd-le kokku korjata. No seda küll, eks ta
kuulu ise samasse seltskonda ja kes talle nii väga ära
ütleks. Olin pundi nimedest meeldivalt liigutatud enne plaadi
pöörlema panemist ning seejärel löödud ka pärast
mitmendat kuulamist. 18 remiksi suurnimedelt, kuid halvimast
päästavad plaadi vaid Taani imelaps Trentemøller ja vana hea
CJ Bollandi remiks “James Bond Theme’ist”. Nendeni
jõudmiseks peab enne ära kuulama tosin lugu hästi suvalist
maja ja lamedat träna. Lisaks on kõik lood justkui aimuandvad
tiiserid ilma normaalsete alguste ja lõppudeta. Kummaline lahendus. Kas
poleks siis juba olnud ilusam lihtsalt üks sujuv DJ-miks-album
üllitada. Kahju,
et hea maitsega mees nii pinnapealse plaadiga maha on saanud. Ehk sobiks
“Stop – The Very Last Of Moby” paremaks pealkirjaks sellele
kollektsioonkettale. 5
Anders Melts
Blonde Redhead
“23”
(4AD)
Franko-erootiline ülev kunst-rock.
New Yorgi
art-rock-trio, mis koosneb Milanost pärit kaksikvendadest Simone ja Amadeo
Pacest ning jaapani päritolu lauljatarist Kazu Makinost, on jõudnud
juba oma kaheksanda albumini. No-wave bändi DNA loost endale nime
võtnud grupi avastas 90ndate keskel Sonic Youthi trummar Steve Shelley,
kes andis oma leibeli Smells Like alt välja ka bändi kaks esimest
kauamängivat. Seetõttu pole ime, et bändi muusikas
võimutsesid algusaastatel no-wave ja SY mõjudega post-punk.
Tänaseks on trio oma juurtest järjest enam kaugenenud ja uus plaat
(teine 4AD all) näitab bändi seni kõige küpsemat,
mitmekihilisemat ja emotsionaalsemat palet. Nagu mitmete 4AD artistide puhul on
siingi raske hoiduda sellistest epiteetidest nagu “õhuline”
(vokaal, kõlapilt), “uimastav” (helimassiivid) või
“ülev” (üldine meeleolu). Läbiv tundlemine kompab
aga kohati tuimema eestlase taluvuspiire, seda eelkõige
“tänu” Makino ühetaolisele, janebirkinlikule
laulumaneerile (BR üks varasemaid plaate oligi pühendatud Serge
Gainsbourg’i loomingule). Õnneks leevendab seda maneerset
“franko-erootikat” siin-seal vend Amadeo, kes mõjub oma
kiretu vokaaliga meeldivalt kainestavalt. Kasuks tuleb ka selle üsna
massiivse heliteose lühidus (43 min), mis ei lase plaadil üleliia
väsitavaks muutuda. 7
Tauno Maarpuu
Arctic Monkeys
“Favourite Worst
Nightmare”
(Domino)
Pingeidmaandav järg plahvatuse
korraldanud debüüdile.
Mida teeb noor bänd,
kellele muusikapressi poolt antud diplomid enam oma toaseintele ära ei
mahu? Enamasti satub segadusse ja hakkab elupõletamisega tegelema,
või sulgub stuudiosse ja tegeleb ajupõletamisega, kuni see
täiesti läbi kõrbeb. Arctic Monkeys on selle küsimuse
lahendanud nii, et on välja andnud oma “teise esimese plaadi”
– albumi, millel pole näha erilist sammu edasi avaalbumist (ei
variatsiooni ega teemakäsitluse muutumise osas), aga mis on samas sama
otsekohene ja vahetu. Tegemist pole kindlasti mingi “rokkmuusika
lunastajaga”, nagu mitmed suured ajakirjad meid tahaks uskuma panna. Need
on lihtsalt neli noort kutti, kes tahavad teha bändi nagu nende eeskujud,
Buzzcocks, The Jam ja teised nurgelised töölisbändid. Arctic
Monkeyse tugevuseks on alati olnud laulja ja sõnademeistri Alex Turneri
anne detaili näha ja seda demonstreerib ta ka siin: rida “that
Bloody Mary is lacking in Tabasco” loos “Fluorescent
Adolescent” on noorte seksikogemuste kustuva põnevuse
kirjeldamiseks õrn, rõve ja täpne fraas, millele on
võimalik välja mõelda vähemalt kolm eri tähendust.
See plaat on puhas teismeliste mängumaa, mille teemaks on esimesed
kogemused, piinlikud mälestused ja suunamata energia. Samasugune nagu
üks teismeline vinnidega huligaan on ka muusika, närviline ja
vaheldumisi eba- ja ülienesekindel. Korralik järg
debüüdile, millega neil õnnestub ilmselt korraks pinged
edukalt maha võtta. Ja täitsa tõenäoline, et nende
meistriteos on alles tulemas. 7
Tristan
Priimägi
Paul Hartnoll
“The
Ideal Condition”
(IHT Records)
Üks Orbitali-vendadest, nüüd juba natuke minevikumehena
siiski.
FSOL, The Orb, Massive Attack, Underworld, The Prodigy,
The Chemical Brothers, The Orbital. Kes kõik veel muutsid seni
vähemusliku tantsu- või ambient-muusika või mõlema
korraga 90ndate mainstream’iks, millekski nii
iseenesestmõistetavaks.
Pool Orbitalist võib ju siiralt
kõnelda, et tema suuresti keelpilliorkestrit ja muid naturaalpille
pruukiv sooloalbum on kontseptuaalne või kuidas ta ütleski. Kuid
see on järjekordne kurb näide loovisiku kokkupõrkest
maailmaga. See võib olla paratamatu, kui su looming, selleni viinud
protsessid ja kasutatud lahendused huvitavad ja vaimustavad sind ennast, aga
muu maailma jaoks jääb midagi puudu. Midagi on vahepeal, kuni sa
stuudios istusid, maailmaga juhtunud. Su tehtav osutub harilikuks muusikaks,
heaks, kuid ununevaks vikerviisiks. Mis sest, et “ideaalne”.
Mis sest, et siin on michaelnymanlikku orkestritümpsu, orbitallikku
elektronlüürikat, üks valss; ja laulavad (küll
põhiliselt ennast tsiteeriv) The Cure’i Robert Smith ja
õrnahääleline Lianne Hall ja veel mitu muud külalist...
5
Tõnu Kaalep