Marakrattide taltsutaja

Oma filmide mitmetähenduslikkusest ja keerukusest hoolimata mõjub Mait Laas ise äärmiselt lihtsalt. Koguni pailapselikult. Ta on ka Nukufilmi lastestuudio üks käivitajatest. “Mõnes mõttes on see omakasupüüdlik,” ütleb Mait tagasihoidlikult. “Kes meist oleks nii väga valmis iga hetk viima end lapse tasandile? Saavutama selle vabaduse tunde, mis stardimomendis on olemas?”.
Lastega suhtlemine on olnud tema jaoks üks viise hoida end laste maailma lähedal. “Animatsioon on nähtus, sünteesiv mõte, meeskonnatöö. Ja kui isegi kõige suuremad marakratid, kellele tahaks võibolla vahel harjavarrega üle küüru anda, kes on allumatud ja parajad suslikud ja marodöörid, istuvad ning imevad seda pliiatsit ja saavad osa sellest müsteeriumist – seda on lahe jälgida.”
Nukufilmi Miriami-seriaali puhul, mis on samuti suunatud lastele, peab Mait oluliseks positiivset sünergiat, mis selle seriaali tegemise käigus Nukufilmis on tekkinud. “Tundub, et mida rohkem inimesi asjaga tegeleb, seda parem on tulemus.” Ja mis kõige tähtsam, see ei ole adaptsioon või sisseostetud film, vaid Eesti algupärane asi. Ja isegi, kui Mait ütleb, et on hetki, kus võibolla olekski lihtsam olla mööbliposterdaja: “Tuled hommikul kell kaheksa, lööd kaheksa tundi klambreid ja lahkud õhtul ning oled jälle teinud diivani, mille peal üks perekond saab õhtul end ühtsena tunda ja midagi head vaadata,” siis ka selles on midagi üdini maitlaasilikku.
FILMOGRAAFIA

  • ”Ja õitseski...” (1993)
  • ”Keegi veel” (1996; koos Hardi Volmeriga)
  • ”Päevavalgus” (1997)
  • ”Teekond Nirvaanasse” (2000)
  • ”Tulelaeva kulid” (2001)
  • ”Miriami jõulupäkapikk” (2003; seriaal)
  • ”Generatio” filmiprojektis Lost and Found (2005)
  • Lõpusirgel dokumentaal­film “Aja meistrid” Nuku­filmi kahest suurkujust ­Elbert Tuganovist ja ­Heino Parsist.
Heino Pars: Mait on ­suurem mesinik kui mina

Akadeemia tee pisikese korteri uksele ilmub Heino Pars ja juhatab edasi elutuppa. Madalal diivanilaual on õunad, kapsapirukad ja Napoleoni kook. Ja muidugi omatehtud õunamahl. Pars on külmetusest kosunud.
“Muidugi on meeldiv, kui vanu rauku meeles peetakse!” Parsi huumorimeelega on kõik korras. “”Animatsioon on suurte võimaluste maa, fantaasia on võimalik muuta nähtavaks,” ütleb Pars, ja Maidust rääkides ei tee pikka juttu: “Suurepärase mõtlemisvõimega mees, täiesti väljakujunenud isiksus”.
Ta on veendunud, et Mait on otsinud ja leidnud endale õige koha. “Järelkasv, mis Nukufilmis peale tuleb, on andekas... Samas ei tee režissöör üksi filmi, vaid selleks vajab ta ka andekaid kaaslasi.” Tegelikult on neid põlvkondi ja aegu muidugi võimatu filmitegemise seisukohast võrrelda. Ja Nukufilmi 100. juubelil, ütleb Pars, “mängib temagi juba inglitega korvpalli”.
“Aja meistrite” filmi tarbeks käis Mait mitu korda Parsi suvilas Raudojal. Pars kinkiski siis talle oma kaks vana mesilastaru. “Mait on juba suurem mesinik kui mina. Temal on viis peret, minul ainult kaks,” naerab Pars.