Polegi vist seni ühtegi korralikku peo-garage’i plaati tehtud. MJ Cole, Wookie, kõiksugu crew’d ja Streets on olnud äärevoolud. Loota võis, et kui keegi lõpuks selle õige teeb, siis just Ed, kes remiksis tuntuks Gorillaze.
Ent jälle tuleb alustada sõnaga “kahjuks”. Ed on oma nime vääriline halvas mõttes – Pea Valu oli see, mis mind tabas singli “Good Times” ja “Mayhemi” vokalisti ära tundes. Skin Anansie, võetud ilmselt vihase rokimuti kuulsuse pärast. Well, guess what – need kaks ei segune. Mida siis veel Saffron Republica loost – see naisterahvas ju niigi nätsupop.
Lood siin nimekirjas võiks juba külaliste ja pealkirjade järgi ära lahterdada. Need jagunevad neljaks, ja me alustame halvimatest: 1) vt eelmist lõiku, 2) Artful Dodgeri stiilis turvalised, soulivokaaliga: “September Sun” Ming Xiaga, Alexis ja “Understand Love”, Fahan Hassani “Better Late Than Never”.
3) Juba tugevama bassiga, kuid endiselt kuidagi lodevad, vaid kaudselt ähvardavad “Bounce” feat. Pluto, Robbie Craig “Be Yourself”. Ragga jungle “Who Ya Wanna Be” ja “Deal With the Matter” on juba peaaegu, viimase juures ei meeldi lihtsalt isiklikult Ms Dynamite (nagu Eve, napib midagi).
Ja 4) tuhatnelja suristava bassi ja energilise vokaaliga lood, mis leiavad üles isegi meesterahva g-koha: E. Troy “Only You” (petlik esitaja, petlik laulu nimi!), “When I Roll” Harveyga, Seali meenutava häälega Shaun Escoffery “Indigo” (ja Seal mulle meeldib). Vahelduseks veel pulbitsev 4/4 speed garage “Blazin” leedi Biancaga, parem kui mõni shit-hop vahepala.
Ja ometi: nagu drum’n’bass’is, nii ka 2-stepis ei võimalda suurfirmad muusikat true head’idele. Nemad mõtlevad laiemalt (kas mu iroonia jõuab ikka teieni?)! Aga teie vanemad ei osta ju seda plaati niikuinii. 4

MÄRT MILTER

Roger Waters
“The Flickering Flame: The Solo Years Vol 1” STRONG>
(Sony)


Roger Waters on Pink Floydi paranoiline alateadvus, hüsteerikust ortodoksne pinkfloydlane ettearvatavate heliefektidega, tuntud kitarri-, saksofoni- ja hammondisaundidega, hüsteerilisse falsetti tõusev laulja. Pärast tema lahkumist muutus Pink Floyd rahulikumaks, peaaegu pretensioonituks. Sooloplaatide materjalist koosnev kogumik püüab olla esinduslik, kuid kannatab lugude kontekstist välja kiskumise all, minu arust on Watersi kogu soolo-looming terviklikud kontseptalbumid.
See on ilmalik, poliitiline ja isiklik gospelmuusika. Nii gospellik vorm – solistile/jutlustajale sekundeerivad kohustuslikud naishääled – kui ka sisu (kosmilise tasandini kistud isiklikud mured ja ennekõike mure maailma pärast) teevad Watersi kogumikust küllalt pealetükkiva nähtuse, kuigi näiteks “Three Wishes” (iseenesest ka kohutavalt pateetiline lauluke) näitab üles mõningast eneseirooniat; Waters ütleb seal kolme soovi küsivale džinnile, et tahab rahu Liibanonis, oskust seesama laul lõpuni kirjutada; ja et tema isa ei oleks sõjas surma saanud (keskne psühhotrauma W. elus) – ja siis möödub akna tagant vana armastus ja selgub, et soovid on läbi.
Valitsevad aeglus ja majesteetlikkus, rahulikus tempos jutustamine, vaid pea diskolik “Radio Waves” langeb välja. Suurejooneline plaat suurejoonelisusesse kui rock-muusika omadusse uskujaile. 7
TÕNU KAALEP

Jah Wobble’s Solaris
“Live in Concert”

(30 Hertz Records)


Supergrupp: kaks bassisti, vana hea Jah Wobble teeb seda, mida ühelt bassistaarilt oodatakse, need on massiivsed põhjad, tagasihoidlikud, aga neile keskendudes siiski heroilised kandekonstruktsioonid. Veel kuulsam Bill Laswell teeb kurat teab mida, see kõlab pigem nagu veidi hendrixlike kitarrisoolode jada. Lisaks metronoomina täpne Cani trummar Jaki Liebezeit, kelle teravus ei hävi ka pärast Laswelli manipuleeritud kajamasinatest läbi käimist, elektrooniliselt iseend töötlev kornetimängija Graham Haynes ja lõpuks minu lemmik, vana ambient-minimalist Harold Budd klaveri ja süntesaatori taga. Ta mängib vähe noote, aga milliseid! Kujutan ette, kuidas ta minutite kaupa hoiab üleval üht akordi, ja teeb siis pooletoonise nihke, ja miski pole enam endine. Kõige intellektuaalsem näpuviskamise muusika, mida tean. 7

Tõnu Kaalep

Andreas Moras / Igor Cavalera / Andreas Kisser
“No Coracao Des Deuses – Soundtrack”

(Mascot)


Brasiilia gootika. Sepultura trummar (Cavalera) ja kitarrist (Kisser) mängivad kellegi Morase filmimuusikat. Ütleme, et huvitav. Äkki prooviks isegi nii, et “kui midagi säärast veel poleks välja mõeldud, siis tulnuks seda teha” või kuidas to klišee kõlab? Aga nüüd on see tehtud, kuulatud ja ausalt, ma ikkagi veel ei tea, miks. “No Coracao Des Deuses” ei tundu orgaaniline plaat. Ta kõlab, nagu mängiks Sepultura tarbetut unplugged session’it kammerorkestri saatel. Nagu oleksid kõik osalised teadmatuses, milleks see kõik, piiluksid teineteise poole, kobaksid sünkroonset sammu otsida ja rahuneksid alles mõnel voogavalt turvalisel pompöössel hetkel, nagu soundtrack’id neid ikka sisaldavad. Metal olgu kõikeõgiv, garneeringuna ta mind ei huvita – justkui külaline, kes lävelt edasi ei saa. Ja kui siin korraks saabki, pole külalissolist Mike Pattoni lauldud “Procura O Cara” ka tingimata teab mis. Oh sa raisk, milline raiskamine! 5
TÕNIS KAHU