Avangardist, armastusega
“Kajakas”
Autorid Anton Tšehhov,
Kristian Smeds.
Lavastaja Kristian Smeds. Lavastaja assistent Jaanika
Juhanson.
Mängivad Tiina Tauraite, Juhan Ulfsak, Lembit Ulfsak,
Riina Maidre, Taavi Eelmaa, Aleksander Eelmaa, Helgi Sallo, Erkki
Laur.
Esietendus 17. märtsil Von Krahli teatris.
Armastab-eiarmasta-armastab-eiarmasta-armastab-eiarmasta-
armastab-eiarmasta... Ma ju võiksin jätkata ja trükkida
terve lehekülje täis lingvistilisi mustreid à la Raul Meel
või Ilmar Laaban, uuendaks arvustuse vormi, ajaksin närvi, aga
võib-olla ka haigutama. Selles peitubki kunstikogemise üks suuri
paradokse. Mis noore ja algaja jaoks paistab uudne ja enneolematu, on pisut
vanema jaoks juba nähtud ja kogetud ja parimal juhul teine tulemine.
“Kajaka” lugu ja lõpplahendus on ju kõigile
teada. Seega on lavastaja ees alati küsimus, kuidas vanale heale uus ja
huvitav nägu pähe teha. Veel võiks mõelda, kuidas see
vaid nägude tegemiseks ei jääkski, vaid ka kuidagi uue ajaga
kaasa kõlksuks.
Kristian Smeds on uue ja vana esmaseks
vastandamiseks Krahli trupile lisaks kutsunud “Kajakat” hekseldama
vana kooli näitlejad, ja keeranud veel paar vinti peale. Niisiis, Juhan
Ulfsaki / Treplevi isa Lembit Ulfsak on tühjal mustal laval hoopis noore
kannatava kirjaniku näitlejannast ema! Ja milline vapustav karvase rinnaga
Irina Arkadina ta on! Ja Helgi Sallo (lapsepuhkusel näitleja Liina
Vahtriku ema) mängib Arkadina venda Sorinit! Ja mängib joviaalselt
ning pillerkaaritavalt, ka mõtlikult. Kuulsa kirjaniku Trigorini rollis
on Aleksander Eelmaa, kes mängib (vist, kui ma nüüd ära ei
eksinud) vahepeal ka doktor Dorni, kellele Tauraite/Maša oma
kiindumusest Treplevisse pihib. No ja siis Riina Maidre / Niina, kes,
päriselt ka, olles noor näitlejanna ja alles hiljuti Krahli
kollektiivi tulnud, segab “päris-mängult” registreid
imetlusväärse kergusega. Ja ärge imestage, kui siis vahepeal
päris- ja rollinimed dialoogides (meelega?) segamini lähevad. Sest
elu ei ole sellest lavastusest mitte välja nõrutatud, vaid mitme
pangega sisse tassitud.
Kuna Tšehhov on “Kajakasse”
sisse kirjutanud “näitemängu näitemängus”,
milleks muidugi “Hamlet”, siis ei saa me lahti ka metatasandist
– oli ju Juhan Ulfsak alles hiljuti vaataja ees Taani prints (ja
kõik ülejäänud tegelased) monotükiks
väänatud “Hamletis”. Kui see kõik teil pead segi
ei ajanud, siis jätkake julgelt lugemist, enam segasemaks ei lähe.
Kui see pole avangard, mis siis on? Kõnnib ju lavastus sama
rada, mille prantsuse uus laine juba 60ndatel sisse niitis, elik pani
näitlejad otse kaamerasse vaatama ja otsesilmi meelde tuletama, et see,
mida te praegu vaatate, on kino, mitte mingi odav ajupuhkus
rutiinsele argipäevale.
Kuigi ega üks ei välista
teist. Meelt lahutada zombie’ks tegemata on täiesti võimalik.
Kõigi nende vana ja tolmuse teatri võtete paljastamine
“Kajakas” (kogu muu tulevärgi kõrval ka kõige
lihtsam, publiku poole peegli pööramine näiteks) toobki sellesse
lavastusse nii palju tunnetatavat elu. Nagu Tšehhov ise ühes oma
kirjas nentis: “Ükski väljamõeldud lugu ei suuda elu
ennast tema küünilisuses üle trumbata.”
Oodatud ja reklaamitud konflikt, lahing vana kaardiväe ja uue
vormiotsingulise generatsiooni vahel, jääb ju tegelikult
olemata. Muidugi on konflikt (näite)mängus olemas, aga sellest
mängitakse puhta nahaga v
älja.
&
;ldq
uo;Kajakas” räägib eneseotsingust ja -leidmisest,
üksindusehirmust, kramplikust kinnihoidmisest, igatsusest elada siin ja
praegu, ja selle elamise paratamatust edasilükkamisest, sest elul on omad
plaanid. Fatalistlik? Aga midagi pole ju saja aastaga muutunud, ikka ei taipa
me küsida õigeid küsimusi, otsida õnne (appi kui
Coelho!) oma nina alt, vaid eeldame vaikimisi, et ta on kindlasti seal, kus
meid ei ole. Moskvas, Londonis, New Yorgis, abstraktsetes vormides,
filosoofilistes traktaatides...
Enne veel, kui juhtub see, mispärast
püss juba esimese vaatuse ajal seinal ripub, kujundlikult muidugi,
võetakse kaks aastat tegelaste elust läbi... kuuldemänguna!
Rabavalt tabav. Väga paljud klassikalavastused Eesti teatris
võiksidki olla kuuldemängud, sest inimesi kaks korda nädalas
kolmeks ja pooleks tunniks lavale ajada, kus neil muud ülesannet peale
kostüümi ja meigi kandmise ja teksti ilmeka andmise pole, peaks olema
seadusega keelatud.
Elu on elamist väärt vaid siis, kui
eesmärgiks pole individuaalne õnn, vaid kellegi õnnelikuks
tegemine, näikse Tšehhov-Smeds kahepeale ütlevat. Elu on
mõttetu, kui pole teda kellegagi jagada. Armastus ongi kunsti
avangard.