Bluus on puu ja viljad kõik muu
92aastane mister Edwards on viimaseid elavaid
bluusilegende. Nimekiri artistidest, kellega ta on koos esinenud, meenutab
väljavõtet bluusientsüklopeediast. Toome ära vaid
mõned nimed: Big Joe Williams, Tommy
Johnson, Robert Johnson, Sonny Boy
Williamson II, Little Walter, Big
Walter, Muddy Waters, Howlin’
Wolf, John Lee Hooker. Laiemale publikule on ehk
tuttavamad nimed Peter Green (Fleetwood Mac) ja Keith Richards, kelle nime
vanahärra meenutada ei suutnud ja kellest ta rääkis kui
“tollest poisist Rolling Stonesist”.
Pika elutee jooksul
on mr Edwardsilt ilmunud samas hämmastavalt vähe plaate –
interneti muusikateatmik All Music Guide toob neid ära vaid kümme.
Esimene kord salvestas teda 1942. aastal USA Kongressi raamatukogu tarbeks
Alan Lomax (oluline folklorist ja muusikakoguja USAs). 50.
aastate alguses kolis Honeyboy Chicagosse, kus salvestas järgmise plaadi
materjali, see jõudis aga kuulajateni alles paarkümmend aastat
hiljem. 1972. aastal kohtus Honeyboy valge bluusifänni ja
suupillimängija Michael Frankiga, kellega koos esineb ta tänase
päevani. 70ndate lõpus Franki asutatud plaadifirma Earwig Records
all on ilmunud ka enamik hilisemaist Honeyboy albumeist.
Veel
möödunud aastal tuuritas mr Edwards koos kolme eakaaslasega –
Robert Lockwood Jri, Henry
Townsendi ja Homesick Jamesiga. Paraku liitusid
viimati nimetatud mullu taevase bluusibändiga.
Tuleb tunnistada, et teatud kõhklused vanahärra võimete
suhtes olid ka mul. Kuid need kadusid esimeste lugude ajal –
vanahärra vormi ja mõtteselgust võiksid kadestada palju
nooremadki interpreedid. 92aastase taadi näpud jooksid, jalg tatsus ja
silmad särasid restoranis Clazz lava ette kogunenud keni tüdrukuid
silmitsedes.
Üllatada suutis mr Edwards ka
vastuvõtjaid. Hotelli jõudes avaldas ta soovi puhata, kuid ei
heitnudki Ronald Reagani kombel pärastlõunaseks tukastuseks
külili, vaid võttis ette pudeli õlut ning hakkaks suupilli
mängima. Neljapäevaks oli planeeritud õhtusöök
vanahärra retseptide järgi. Mr Edwards valmistas peentele kokkadele
pettumuse, öeldes, et eelistab grillkana ja kokakoolat, mida teatavasti ei
saa mingil juhul gurmeemenüüks pidada.
*
Mr Edwards, kust on pärit teie elujõud? Mis sunnib teid
nii soliidses vanuses andma kuni kaheksa kontserti nädalas? On see
sisemine tung või kuri mänedžer, kes seljataga piitsa
vibutab?
Mulle lihtsalt meeldib pilli mängida, olen
kitarriga kokku kasvanud. See pole mulle kargu eest, aga midagi sinnapoole
küll.
Kui vanalt pillimänguga algust
tegite?
Minu esimene töö oli puuvilla korjamine isa
pooleteratalus. Eks ma mängisin siis ka kitarri, kuid tõsisemalt
õhutas mind harjutama Big Joe Williams. Minu profikarjääri
alguseks võib pidada aega, mil kolisin New Orleansi.
Kui vanalt te pillimänguga teenima hakkasite? Kas mäletate esimest
klubi, kus hakkasite esinema?
Esimene esinemiskoht oli poe
kõrval, kus päevade ja ööde kaupa jõime ja
bluusisime. Neljateistaastaselt võtsin esimest korda nina viltu ja
sellest ajast peale on tervis korras olnud. Esimene restoran, kus esinesin, oli
Little Heights. Olin siis seitsmeteistkümnene, kuid nägin
välja nagu kaheteistkümnene. Ega mind polekski
kõrtsi lastud – ol
in liiga noor –, kuid esinema lubati siiski. Esinesime seal Big Joega.
Mis teil veel elust Mississippi ääres meeles
on?
Ma ei kannata kala. Üleujutuste ajal oli kala nii ropult
palju, see ei maksnud midagi ja me pidime seda sööma vaat et seitse
päeva nädalas. Kalast sai sõna otseses mõttes
kõrini.
See aeg oli veel huvitav selle poolest, et kõik
bluusimehed tundsid üksteist ja tulid sageli kokku väga erinevates
koosseisudes, et teineteiselt õppida ja lihtsalt meeldivalt aega veeta.
Kui napsi jagus, siis mängiti öö läbi ja kauemgi veel.
Te olite legendaarse Robert Johnsoni surma tunnistaja. Kuidas
need lood sellega tegelikult olid? Kas ta ikka mürgitati ja kui, siis kes
seda tegi?
Robert oli kole naistemaias mees. Arvatavasti Robert
ikkagi mürgitati. Kohal oli ka üks mees, kelle naisega Robertil
teatud suhted olid, ja arvatavasti tema siis sokutaski midagi Johnsoni joogi
sisse.
Üks suuremaid tähiseid bluusiloos on
Chicago bluusi tekkimine, mis tähendas sisuliselt elektripillide
kasutusele võtmist. Millal saite teie endale esimese elektrikitarri?
Algul olid elektrikitarrid minu jaoks liiga kallid, mul polnud
lihtsalt nii palju raha, et seda endale lubada. Päris oma elektripilli
ostsin 1946. aastal veel enne Chicagosse kolimist.
Üks
suuremaid Chicago bluusi legende on Muddy Waters. Mida oskate tema kohta
öelda? Ühes oma palas väidab ta, et mitte kedagi ei saa temaga
võrrelda. Oli ta tõesti teistest sedavõrd üle?
Muddy oli väga hea mees slide-kitarril. Ja tegelikult oli ta
ikka vinge küll. Kui tal oli hea fiiling, siis mängis ta väga
võimsalt. Ja tal oli enamasti alati hea olla, nii et ta kõlaski
enamasti vägevalt.
Teine Eestis rohkem tuntud mees on
John Lee Hooker...
Johni põhiväärtus on
fantastiline rütm. (Jalg hakkab tatsuma, keha
õõtsuma).Tegelikult õppis John väga palju just
minult. Eriti heaks kitarristiks ei saa teda siiski pidada – ehk olin
kehvapoolne õpetaja?
Vestluses mr Buddy Guy
klubimänedžeriga selgus minu jaoks suisa uskumatu fakt: USAs ei tea umbes
80 protsenti inimestest, mis on bluus. Rääkides Robert Johnsonist,
Howlin’ Wolfist või Muddy Watersist, küsivad nad, mis
meeskonna mängijatega on tegemist. Veel umbes kümme protsenti on
veendunud, et bluusi leiutas Led Zeppelin. Kas teie ja bluusi kodumaal ei
üritatagi bluusi populariseerida?
Tõepoolest, bluus
pole noorte seas kaugeltki nii populaarne kui näiteks hip-hop. Aga ei tohi
unustada, et bluus tekkis ka ajal, mil helikandjad olid palju vähem
levinud kui praegu. Aga oli siis ja on praegugi küllalt neid, kes ostavad
bluusiplaate ja peilivad raadiotest bluusijaamu. On käivitatud ka mitmeid
projekte, mis peaksid viima bluusi ameerika koolinoorteni. Kas see aga neile
peale läheb...
Kuidas mõjutas bluusi
retseptsiooni Ameerikas briti bluusi tõusulaine 60. aastate keskel, mis
tegi kuulsaks Rolling Stonesi, Animalsi, Yardbirdsi, John Mayalli, Creami
jne?
Mõju oli tõesti tohutu. Need ja teised
bändid juhtisid peamiselt rock’n’roll’i kuulava noorsoo
bluusi manu. Honorarid suurenesid, kasvasid ka bluusiplaatide tiraažid. Kahjuks
peavad aga bluusilauljad seniajani Euroopas raha teenimas käima. See
kestab juba enam kui nelikümmend aastat.
Kuidas need
lood selle valge bluusiga ikka on? Kas tõesti pole valged
mängumehed?
Oi, valgete hulgas on palju häid pillimehi.
Paraku iseloomustab valgeid interpreete üks ühine omadus: nad ei oska
laulda
.
Bluusil on mitmeid huvitavaid definitsioone: bluus on see,
kui heal inimesel on halb olla; kui valge mees laulab, siis see pole bluus, aga
kui neeger läheb kingapoodi, siis see on bluus. Kõige kaunim
ütlus kuulub aga vist Willie Dixonile: bluus on puu ja viljad kõik
muu...
Bluusiga on tõesti nii, et seda kas tajud
või mitte. Kui inimene tajub bluusi, siis tajub ta ka maailma enda
ümber sellisena, nagu ta tegelikult on. Bluus on tõesti tüvi.
Selleni jõudmine eeldab aga äratundmist, ausust enese vastu ja
leppimist sellega, mis sa oled.
Bluusi on seostatud ka
kurjusega: kui gospelis ülistatakse issandat ja tema tegusid, siis
bluusis lauldakse teistel teemadel – kurjad naised, kärakas, pole
katust pea kohal, ei tööd ega raha...
Midagi pole
parata, kui elu on selline. Keegi meist pole sündinud, kuldlusikas suus.
Elu on keeruline, aga temale ei tohi alla vanduda.
Chicago
bluusiklubides üllatas meeleolu. Ehkki laval kurdeti ja kiruti rasket elu,
valitses fantastiliselt rõõmus meeleolu.
Elule ei
või alla vanduda. Rõõmsalt mängitav ja kergendust
või lihtsalt rõõmu pakkuv muusika ei saa ju olla kuri ehk
siis saatanast.