De Sade’i lapsed
Kaks sajandit tagasi kuulutas markii Donatien Alphonse Francois de Sade
(1740–1814), et vabadus tähendab inimese õigust kasutada oma jõudu ja osavust
isiklike naudingute saavutamiseks. Tema tegelaste väitel tõstab arukas inimene
mässu tugevate suhtes ebaõiglase ühiskondliku lepingu vastu ja rikub seda, nii
kuidas vähegi suudab, et rahuldada oma egoistlikke vajadusi ning võimuiha.
De Sade’i tegelased jagunevad kaheks: tugevad ja nende ohvrid. Ohvrid on
orjad, kes usuvad Jumala ja ühiskonna õiglusesse. Oma rumaluses ja jõuetuses
täidavad nad kohustusi, mida jumalik ja ühiskondlik leping neilt nende meelest
õigluse vastutasuks nõuavad – ja äparduvad paratamatult. Tugevad on vabad, neid
ei seo mingid kohustused ei Jumala ega kaasinimesega. Seepärast saavad nad
järgida ainult oma egoistlikke huve – ja neil läheb alati hästi. Tugev,
lepingutest ja kohustustest vaba inimene võib teha, mis talle iganes pähe
tuleb. Selle tõestuseks teevadki de Sade’i tegelased ohjeldamatult kõike, mis
tollaste ühiskondlike tavade järgi oli keelatud.
De Sade’i kaasaegne
ühiskond ei aktsepteerinud niisuguseid seisukohti ning markii veetis ligi 30
aastat oma elust vanglas ja hullumajas. Alles 19. sajandi lõpul leidis ta
“ametlikku” äramärkimist – esialgu küll ainult psühho-seksuopatoloogia alases
kirjanduses. Kuid põranda all oli tema individualistlikku kurja käsitlev õpetus
juba pikemat aega esoteerilist huvi pälvinud ja 20. sajandil, pärast seda kui
Apollinaire taasavastas de Sade’i teosed ja kuulutas markii “kõigi aegade kõige
vabamaks vaimuks”, saabus tõeline tuntus ja tunnustus.
Midagi
tavapornograafiast keerukamat on de Sade’i tekstidest välja lugenud kõik, kes
nendega veidi tegelenud. Aga selle üle, milles tema sõnum täpsemalt seisab, on
avaldatud väga erinevaid arvamusi. Kuivõrd de Sade elas ja kirjutas Suure
Prantsuse revolutsiooni aegu, on mõned 20. sajandi intellektuaalid püüdnud näha
temas ühiskondlikku vabastajat, revolutsiooni suurkuju. Niisugust käsitlust
toetab asjaolu, et vahetult enne Bastille’ vallutamist viibis de Sade selle
müüride vahel ja karjus kindluse ümber kogunenud rahvale, et sees tapetakse
inimesi, ning kutsus üles Bastille’d vallutama. Ka on teada, et 1790. aastate
alguses oli ta mõnda aega tegev Pariisi revolutsioonilises linnavalitsuses.
Nende elulooliste seikade najal on de Sade’i loomingus nähtud
ühiskonnakriitikat ja tema kurjuse apoloogias n-ö antiõpetust.
Paraku ei
toeta kogu de Sade’i ülejäänud elu mitte kuidagi niisugust lähenemist tema
loomingule. Veel vähem tema looming ise. Enamik kriitikuid näebki de Sade’is
seepärast individualistlikku mässajat, indiviidi vabastajat ühiskondlikest
normidest.
Õieti ei hinda de Sade seda vabastatavat indiviidi kuigi
kõrgelt. Ta ei salli ei “tugevaid” ega “nõrku”, sest “kõik inimesed sünnivad
eraldatuna, kadedana, julmana ja võimuahnena”. Paradoksaalselt langeb seesugune
inimesekäsitlus väga täpselt kokku Blaise Pascali seisukohtadega, kes ütles
umbes 130 aastat enne de Sade’i: “Kõik inimesed vihkavad üksteist loomu
poolest.” Pascalgi leidis, et teisi inimesi ei tasu armastada, aga ta arvas, et
kaasinimese asemel tuleb armastada Jumalat ning oma egoistlik mina tuleb
ohverdada Jumalale. Sade’i meelest ei tasu Jumalaga üldse jahmerdada, kuivõrd
teda pole olemas, ja kaasinimese asemel tuleb armastada ainult iseennast ning
teised tuleb ohverdada oma egoistlikule minale.
Muidugi võib öelda, et de
Sade arendab arusaama inimese vabadusest nimme ad absurdum ja tema teostest ei
tule järeldada, nagu tähendakski vabadus lihtsalt õigust tappa, vägistada,
piinata, alandada jne. Aga igatahes paneb tema looming küsima, mida
individualistlik vabadus siis tähendab. Millest vabaneda, on enam-vähem selge.
Aga milleks? Ja võib ka küsida, kas see, mida de Sade kuulutab, on üldse
vabadus või on see pigem uus orjus, või koguni ikka seesama ühiskondlik seotus,
ainult veidi teises vormis.
Vaatamata oma bravuursetele mõtteavaldustele
laveeris de Sade tegelikkuses nii oma füüsilise vabaduse kui oma teoste
publitseerimise nimel, mis jaksas. Näiteks kirjutas ta “Justine’i” ilmumise
järel vanglast justiitsministrile kirja, milles vandus, et tema ei ole seda
romaani kirjutanud. Ja raamatud, mida ta lootis avaldada, varustas ta vagatseva
raamjutustusega. Inimesena ei olnud ta ühiskondlikust lepingust vabam kui
teised, sest temagi tahtis, et ta teoseid avaldataks, et ühiskond teda vähemalt
oma vaenlasena tunnustaks. Mis aga puutub markii ja tema tegelaste sadistliku
rõõmu filosoofiasse, siis pole selge, kas sadist, kes leiab oma õnne teiste
piinamisest, on teistest vabam kui altruist, kes peab oma rõõmsaks kohuseks
teisi aidata. Teisi vajab nii üks kui teine.
Kui 18. ja 19. sajandi
ühiskond pidas de Sade’i hulluks, siis 20. ja 21. sajandi vahetuseks on markii
ennast maksma pannud. Sotsioloogide hinnangul on tänapäeva läänelikus
ühiskonnas ühisväärtused asendunud individualistlikega. Vähemalt abstraktsel
kujul oleme de Sade’i seisukohad aktsepteerinud: postmodernsete väärtuste
skaalal jagavad esikohta eneseteostus ja isiklik vabadus. Markii on meie vaimne
isa – kui tahes ebameeldiv niisugune sugulus lähemal tundmaõppimisel ka pole.
Ning kui tahes küsitavaks meie ihaldusväärne isiklik vabadus ka ei osutu, kui
avastame, et selle ülimaks avaldumisvormiks on piinamine, tapmine ja
koprofaagia.