Tuletan siinkohal meelde, et ei Juri Trifonov ega Edvard Radzinski pole kutselised ajaloolased. Trifonov pidas ennast pealegi alati kirjanikuks, kuid Radzinski on armastanud endast kui ajaloolasest sageli rääkida. Tema mahukad ja pikkade allikaviidetega biograafilised romaanid esindavad kõigile vaatamata aga belletriseeritud ajalugu, milles Radzinski osava fabuleerijana esitab nii mõnigi kord tõe pähe oma hüpoteese ja fantaasiaid. Vähemalt nii juhtus “Stalinis”, vähemal määral “Rasputinis”. Aleksander II põneva, kuigi jutustamisoskuse tasemelt ebaühtlase järjejutuna kombineeritud elulooromaani lõpetab Radzinski moralistliku arutluskäiguga Venemaa võimalikust saatusest kui oleks kehtestatud konstitutsiooniline monarhia jne. Isegi Gorbatšovile viidatakse.

Venelikkuse definitsiooni leidsin raamatust ka: “Arutlused komisjonides olid raevukad, seal ei varjatud vastastikust viha. Liberaalid ja tagurlased vaidlesid venepäraselt, see tähendab, ilma et oleksid vastaspoolt üldse kuulanud.” (lk 134). Aga kas see enam ainuüksi nii venepärane praktika ongi? Ja mis on saksa kitsidus (lk 127)?

Nimede seast leidsin vist vaid ühe vea: de Maistre’st on saanud de Mestre. Nii et väga korralik toimetajatöö!