18.07.2008, 00:00
Ellu jääb ainult sõbralik arhitektuur
Tallinna Sadamakvartali karmis konkursisõelas pinnale jäänud arhitekti Dietmar Eberlega vestles Karin Paulus.
Dietmar Eberle, miks otsustasite sellest konkursist osa võtta?
Oh, see on väga “romantiline” lugu. Nagu
teate, teeme projekte enam kui 15 riiki üle maailma.
Kuid
samas on mul juba väga pikka aega väga lähedane suhe
just Põhjamaadega, seal on mul mitmeid sõpru, nagu Eva Madshus
Norra arhitektuurimuuseumist, ma õppisin koos temaga, ta oli ka minu
assistent 1990. aastatel.
Teiseks imetlen ma põhjamaist
arhitektuuri. Ma ise olen sündinud mägedes ja seal on meil üpris
sarnased traditsioonid Skandinaavia omadega, palju kasutatakse puitu. Kuid asi
on muidugi ka teatud mentaliteedis, kasutada asju, mis on kõige
otstarbekamad, kenamad. Kuigi sealne ajalugu on võrreldes näiteks
Londoniga “vaesem”, on see loonud olustiku, mis on väga
lähedane minu tunnetele. Seega oli mul hea meel, kui meid Tallinna
kutsuti, seda enam, et ma pole siin varem käinud. Ma tunnen end selles
kandis väga hästi.
Kas see on teie esimene
projekt Baltikumis?
Jah. Meid küll kutsuti samal ajal
osalema ühes arenduses Riias, kuid selle seis on hetkel
ebamäärane.
Mis on teie välja pakutud
sadamaala projekti kontseptsioon?
Lähtusime ikka
sümpaatsest üldplaneeringust, mille eesmärk on, et ei
kavandataks ainult hooneid, vaid mõeldaks neist kogu aeg ka kui
osakesest linnas ja püütaks siduda vanalinna sadamaga. See ühtib
ka minu arusaamaga arhitektuurist, sest kõige olulisem kasutaja pole see
inimene, kes on hoones sees, vaid tüüp, kes läheb majast
mööda. Mulle on alati tähtis küsimus, millise
atmosfääri maja loob, mis on tema panus. See tähendab midagi
enamat kui lihtsalt kasutuskõlbulikku pinda. Seega ei alustanud me
tulevaste ehitiste funktsioonist, vaid koha tähendusest ning sellest,
kuidas tulevased hooned võiksid seda rikastada. Ühelt poolt
üritasime kasutada ära mereranda, teisalt püüdsime siduda
sadamat, mis praegu on justkui omaette, ülejäänud linnaga. Ja
oleks tore, kui Tallinna vanalinn jääks ikka kõrgemaks kui
sinna ette ehitatavad uued hooned.
Võrreldes varasemate siia
piirkonda tehtud planeeringutega lõime ühtse hoonemassiivi lahku.
Isegi siis, kui planeerisime esimestel korrustel kaubanduspindasid, mitte
avalikku ruumi. Esmatasandil tahame luua põnevat linnalikku keskkonda
ning peale selle pakkuda kortereid, peamiselt nurgakortereid, et kõigis
neis oleks ka side mereäärega. Nagu näete, me saame koju
“kätte toimetada” päris palju: see nurgakrunt on oluline
– ühel pool promenaad, teisel pool liiklus, ning see krunt on ka
justkui sissepääs uute arenduste juurde. Nende ehitiste vorm johtub
seega ikka piirkonnast. Seega olime tegelikult päris üllatunud, et
arendaja valis välja just meie projekti, kuna kasutasime neil esialgses
kavas kommertspindadeks mõeldud ala päris palju avalikkuse heaks,
mis majanduslikus mõttes pole neile ju kuigi kasulik.
Kas need kõik on multifunktsionaalsed rajatised?
Jah, ja see meeldib mulle väga! Siin on kommertspinnad alumisel
korrusel ning korterid või kontorid üleval. Linnas ei tohikski
majad mu meelest piirduda ühe otstarbega.
Millised
korterid siin on? Tillukesed?
Ei, siin on täitsa
suured nurkades paiknevad ja ülemiste korruste korterid. Viimased on nn
maisonette- ehk läbi kahe korruse ehitatavad korterid. Ma usun, et
arhitektuur ei pea andma suuniseid elamiseks, vaid palju
võimalusi.
Kas siinne situatsioon sarnanes
mõnevõrra ka Hamburgi HafenCi
tyga, kuhu
olete ka projekteerinud, või on mõõtkavad nii
erinevad?
Hamburgis on olukord veidi teistsugune, kuna
vanal sadamal on tugev struktuur. Pigem võiks võrrelda Oslo
endise sadamaalaga, mis samuti hoonestati uusehitistega ja nüüd on
linna kõige elavam ala.
Mis te arvate teistest
projektidest Admiraliteedi basseini kandis?
Ausalt
öelda mulle ei meeldi piirkonda tõlgendada mitte üksikute
hoonete kaupa, vaid kui tükikest linnast. Sellest tunnen mõnede
sadama kandi osade juures puudust. Ehitatud on individualistlikke maju, mitte
aga linnaruumi strateegiat väljaspool neid. Seepärast mulle ka meie
kvartali asukoht meeldib, kuna see laseb paika panna ka koha
atmosfääri. Üldse tuleks üksikute hoonete asemel
tähelepanu pöörata enam avalikule ruumile!
Kuidas iseloomustaksite teie büroo käekirja?
Tahaksime kõiki komponente kasutada võimalikult
hästi, see tingib mõneti ratsionaalse lähenemise. Teisest
küljest usun kultuurikonventsioonidesse, asukoha traditsioonidesse.
Me üritame tõsiselt neid väärtusi mõista ning
neist lähtudes midagi välja pakkuda. See aitab ka vastata
küsimusele, mis vahe on Hamburgi ja Riia või Tallinna majadel, Oslo
ja Helsingi omadel. Ma olen väga õnnelik, et seni on erinevus veel
säilinud.
Kuidas teile Tallinn linnana tundub, nagu
vana Saksa väikelinn?
Siin on mõningal
määral saksapärasust. Käisin näiteks ilusas
klinkertellistest linnavalitsuse hoones, mis mulle tõesti väga
meeldis.
Meil on Tallinnas Pärnu maanteel ka oma
Chilehaus.
Jah, ega kopeerimine pole paha, kui
püütakse midagi omalt poolt lisada, just erinevused annavad selle
kvaliteedi.
Millegipärast pole näiteks Saksa
arhitektuur enam nii popp kui näiteks Taani või Hollandi oma, mida
peetakse märksa seksikamaks. Aga kas tegelikult on eri maade arhitektuuril
üldse mingit suurt vahet?
Ikka on, näiteks
Šveitsi oma erineb väga. Taani ja Hollandi arhitektuur pole eriti
kasutamiskõlblik.
Samas on sealsed tegijad
igasuguste arhitektuuriväljaannete lemmikud!
Jah, aga
mu meelest on see väär suundumus, see on arhitektuurimood. Aga see ei
saa kaua kesta. Näiteks meie teeme praegu umbes nelja-viit projekti
Hollandisse, sest sealsed arendajad on rahulolematud, kuna tavainimestele need
“ägedad” asjad eriti ei meeldi.
On need
liiga pinnapealsed?
Sina ütled liiga pinnapealsed,
mina – liiga rumalad. Arhitektuur peaks olema keerukam, pakkuma rohkem
kihistusi kui paberlehel.
Kas püüate
hõivata teadlikult ka uusi turge? Ehitate päris palju
Hiinas.
See on ainult juhus, sest 2000. aastal kutsus Hiina
valitsus mind kui arhitektuuriprofessorit Zürichist pidama loenguid
jätkusuutlikust ehitamisest, seda nii mugavuse kui ka selleks vaja
minevate ressursside mõttes. Mõned osalenud arendajad
võtsid minuga mõne kuu pärast ühendust, et kas me oleme
huvitatud seal ka sedasorti projektides kaasalöömisest.
Küsisin seetõttu, et teil on väga suur
ettevõte.
Jah, meil on palju harukontoreid, sest on
hea, kui projekteerides teatakse konteksti, käiakse isiklikult kohal jne.
Ka lihtsatele töödele püüame omalt poolt midagi juurde
anda. Piltlikult öeldes, et Kopenhaagen poleks kahekümne aasta
pärast nagu Amsterdam. Eripära üle tuleks uhke olla.
Mis on teie viimase aja märkimisväärsemad projektid?
Me just lõpetasime Maailma Tervishoiuorganisatsiooni hoone
Genuas, hakkame lõpetama tehnikaülikooli laboratooriumihoonet
Zürichis. Hetkel on pooleli ülikool Luksemburgis, väga suur
haigla Belgias. Kõige huvitavam on aga vahest Amsterdamis käimas
olev arendus, mille nimi on “Mõtle 100 aastat ette”.
Ehk kirjeldaksid seda projekti.
Arendaja
Het Oosten on staažikas ettevõte, kellel on olnud kortereid Amsterdamis
juba sada aastat. Kui nad on midagi ajaloost õppinud, siis seda, et
kinnisvaraarendus pole paarikümne aasta teema. Nende eesmärk on luua
väärtusi, mis kehtiksid ka saja aasta pärast. Globaalses
mõttes – kui sellistes maades nagu Hiina, India, Brasiilia ja
Indoneesia tahetaks elada nii rumalalt nagu meie, siis variseks maailm kohe
kokku. Viis, kuidas me Euroopas elame, ei ole maailma mastaapides just
väga perspektiivikas.
Nii pikka aega ette mõeldes
muutuvad ka planeerimise põhimõtted. Hoone kasutust on raske
üle viieteistkümne-kahekümne aasta ette näha. See muutub.
Päris selge, et hoone peab olema struktuurselt tugev, pakkuma väga
spetsiifilist atmosfääri, kvaliteetseid materjale. Need tagavad maja
pikaealisuse. Rajame neli hoonet, üldpinnaga 40 000 ruutmeetrit. Seal saab
ruume üürida ja ise otsustada, kas tahad seal elada või sinna
hoopis kontori või poe teha. Aga ometi säilib seal väga
spetsiifiline atmosfäär.
Kas teete ka nende
mastaapidega võrreldes väikeobjekte, nagu villad?
Ainult sõpradele. Muidu meeldiks teha küll, aga aega pole.
Selliste projektide puhul saab muidugi ka igasugu asju proovida, katsetada,
kontrollida lahendusi, eksperimenteerida ning hiljem samu strateegiaid kasutada
suuremate hoonete juures.
Kuidas ise hindaksid oma firma
“unikaalsust” teistega võrreldes?
Ega ma
väga palju teiste kohta öelda ei oska. Üks asi ehk: me
püüame mõelda fundamentaalselt põhilisest. Me ei
mediteeri arhitektuurist graafilises plaanis, vaid hästi praktilisel,
hästi materiaalsel tasandil, avalikkuse suhtes vastutustundlikult.
Meil on väga suured teadmised jätkusuutliku ehitamise osas,
mis hoiab tasakaalus mugavust ning ressursikasutust.
Kolmandaks
püüame oma projekte tehes alati arvestada linnade olustikku,
kultuuri.
Tulevikku visandades: kuhu poole arhitektuur
liigub?
Eks oleneb ikka sellest, kui pikas perspektiivis
vaadata, kas kümme aastat või viiskümmend aastat. Mu meelest
praegu meie ühiskond muutub drastiliselt, palju enam kui 19. sajandil ja
20. sajandi alguses, kui toimus industrialiseerimine. 20. sajandi lõpul
ja 21. sajandi algul muutus ühiskond industriaalsest
teenusepõhiseks. See tähendab ka igapäevaelu korralduse
mõttes suuri muutusi. Statistiliselt perekondade arv kahaneb, ka
töötamise viisid on muutunud, 20. sajandil oli töötamine
organiseeritud peamiselt funktsionaalses mõttes, nüüd
projektide kaupa. See tingib hoopis teistsuguseid ajagraafikuid, elulugusid,
karjääre, kombeid, asju, unistusi.
Mida tähendab see
arhitektuurile? Näiteks tulevikus ei ole olulist vahet töökohal
ja kodul.
Tulevad uued hoonete tüübid, kus saab
varieerida eri võimalusi. Näiteks sina oled juba selle liikumise
suhtes tüüpiline professionaal, sul on mitmeid kohti, kus sa
töötad, ja sa ei pea oma asjade tegemiseks istuma kindlast kellaajast
kindla kellaajani kindlas kohas laua taga. See tähendab, et sinu eluviis
on hoopis
teistsugune kui su vanematel ning see tingib ka teistsuguseid nõudeid
sind ümbritsevale. Kuhu me nii jõuame, pole selge, aga on kindel,
et 20. sajandile omane lähenemine enam ei sobi.
Samas on
ülitähtis, et püüaksime kasvatada ressursse. Minu jaoks ei
tähenda see ainult energiaallikaid ja vett, vaid ka uusi materjale,
mõtteviise, teadmisi. Peaksime rohkem püüdma tasakaalustada
suhet selle vahel, mida asjade valmistamisse paneme, ning välja tuleva
kvaliteedi vahel. Ma usun, et see võiks tähendada, et ehitised
muutuvad vähem “raskeks”, nende rajamiseks kasutatakse
vähem materjali ja nad on palju keerukamad, mitte ainult tehnoloogia, vaid
teadlikkuse mõttes.
Usun, et tuleb palju uusi materjale, mida
praegu veel turul pole. Nendega kaasnevad ka uudsed vormid, profiilid.
Materjalikasutus on ju väga oluline, sest annab hoonele kindla kvaliteedi
ning kui autor sellesse ei ole tõsiselt suhtunud, siis inimesed sellist
maja ka ei taha.
Me peaksime olema väga õnnelikud, et me
praegu elame ja näeme neid muutusi.
Jõuan siit tagasi
algusesse: kui me tahame luua tõsisemat ja pikaealisemat arhitektuuri,
siis tuleb luua asju, millest inimesed lugu peaksid. Ülejäänu
osas otsustab juba ajalugu, mis lõikab väga vaheda noaga.
Ühinenud Kapitali Sadamakvartali arendustegevuse juht Heiki Kivimaa , miks otsustasite rahvusvahelise arhitektuurikonkursi kasuks?
Meil polnud selle koha pealt isegi kahtlusi, et rahvusvaheline konkurss. Pigem oli raske leida argumente, miks mitte. Tallinn on ju ikkagi rahvusvaheline koht ja sadam selle eriti rahvusvaheline osa.
Kuidas kirjeldaksite teisi laekunud konkursitöid?
Oli monumentaalseid ja ka väga kontseptuaalseid lähenemisi. Ja oli ka klassikalist perimetraalset hoonestust. Kavandame esitatud töödest korraldada näituse, nii et kõik huvilised saavad esitatud töid ka oma silmaga näha.
Miks valisite välja just selle projekti?
Töös on suurt joont ja väärikust. Samas jääb võimalus ka naabermajadele. Pakutud kortermaja lahendus tundub aus ja inimlik ka tulevaste elanike suhtes ning büroomaja võimaldab paindlikku kasutust. Eemal paistvatele vanalinna tornidele pakub töö rahulikku ja neutraalset kontrasti.
Meil polnud selle koha pealt isegi kahtlusi, et rahvusvaheline konkurss. Pigem oli raske leida argumente, miks mitte. Tallinn on ju ikkagi rahvusvaheline koht ja sadam selle eriti rahvusvaheline osa.
Kuidas kirjeldaksite teisi laekunud konkursitöid?
Oli monumentaalseid ja ka väga kontseptuaalseid lähenemisi. Ja oli ka klassikalist perimetraalset hoonestust. Kavandame esitatud töödest korraldada näituse, nii et kõik huvilised saavad esitatud töid ka oma silmaga näha.
Miks valisite välja just selle projekti?
Töös on suurt joont ja väärikust. Samas jääb võimalus ka naabermajadele. Pakutud kortermaja lahendus tundub aus ja inimlik ka tulevaste elanike suhtes ning büroomaja võimaldab paindlikku kasutust. Eemal paistvatele vanalinna tornidele pakub töö rahulikku ja neutraalset kontrasti.
Dietmar Eberle
- 1952 sündinud AustriasVorarlbergis Hittisaus
- 1978 lõpetas arhitektina Viini tehnikaülikooli
- 1985 alustas koostööd büroo Carlo Baumschlageriga. Firmal on kontorid Lochaus, Vaduzis, Viinis, Pekingis, St Gallenis, Zürichis
- 1983. aastast õpetanud Hannoveris, Viinis, Linzis, Zürichis, New Yorgis ja Darmstadtis
- 1999. aastast professor Zürichi tehnikaülikoolis
- 2003–2005 ka arhitektuuriosakonna dekaan