29.05.2009, 00:00
Eminem "'Relapse"'
Hip-hopi paha poiss on lõbusas tujus.
(Aftermath/Relapse)
Seda on Rein Pakk paaril korral ilusti
selgitanud, kuidas sõna "fuck" on meie, eestikeelsete jaoks
hoopis teistsuguse jõuga kui nende, ingliskeelsete jaoks. Meile on ta
kas lihtsalt "fuck", või siis ta a.) kaotab tõlkides
oma väge ("kurat") või b.) saab tõlkes
ülemäärast väge juurde ("keppima"). Meie
süda ei reageeri automaatselt "fuckile", sest see ei ole meie
emakeeles. Ning samamoodi ei reageeri meie kasvatus ja närvitundlad
ingliskeelsele räppmuusikale. Inetud roppused lahustuvad teel läbi
taevakanalite "coolideks" tekstikillukesteks. Isegi siis, kui me
keelest aru saame.
Samamoodi nagu lahjenevad vägisõnad,
pudenevad tahes-tahtmata sõrmede vahelt liivana põrandale terved
tekstid - jutustused, riimid, sõnumid sõnaohtras ja -kunstlikus
räppmuusikas.
Nende jõud kaob. Isegi siis, kui me
otsustavalt viitsime kõigest aru saada ja sõna-sõnalt
ära tõlgime. Inglise keel, selle sõnad, hääldus,
kõla - see on meelelahutus. Miski, mis käib asjaga (nt popmuusika)
kaasas.
Või kas keegi tõega tuhnib rida-realt selles,
mida räpis luuletatakse, viitsib kõike tõsiselt võtta
ja etteloetuga veel isiklikult suhestuda? Alati? Igal absoluutsel juhul ja igas
fucking asendis?
Kahtlustan, et suur osa hiphop- ja R'n'B-muusikast
ei oleks muusika minu kõrvadele, kui elaksin sajaprotsendiliselt kogu
lüürikale kaasa.
No ja siis see Eminem. Eriliselt oluline
sõnasepp ja lõuapoolik. Teadupärast on ta kõik
isiklikud tragöödiad maailmale imetlemiseks riimidesse seadnud. Ammu
enne Innot jõudis ta valimatus ja filigraanses kõnepruugis
kõneleda tütrest, tütre emast, enda emast, soovitada
mõrva ning kõmmutada räpaseid kuule show-bisnises
töötavate kolleegide suunas. Nii. Aga. Kui mõelda Eminemi
peale tagasi, siis kui oluline ja meid puudutav oli tema tekstide sisu
küsimuses "kas Eminem ka meelt lahutab" meiesugustele
tegelikult? Heast biidist (muusikapõhjast), haaravast vokaaltehnikast
piisas.
Ingliskeelses pressis heidetakse kuuenda albumi
"Relapse" juures Eminemile ette, et ta ei ole enam naljakas, teemad
hallitavad, et ta ei ava uusi auke enesesse ega meid ümbritsevasse. Usun
siis neid. Aga muret ei jaga. Eminemi fraasid, hüüatused, killud, ja
selgemalt eristuvad pikemad riimiread on lihtsalt kui suure popkultuuri
vilkuvad reklaamitulbad. Katkendlikud signaalid, kentsakad slõuganid ja
T-särgi-filosoofia. Mish mash mush!
Kõigis räpi
vokaaltehnilistes üksikasjades on Eminem uuel plaadil sädelev,
rõõmus, mitmekesine ja atraktiivne. Rõhud rea ees, keskel
või tagumises otsas; rütmide vaheldus; maneeride, toonide,
karakterite vaheldus; sõnade venitamised, moonutamised, hakkimised,
paisutamised. Kõike on. Kaasa arvatud perioodilisi "fucke".
Rõõmsa moega on ka "Relapse'i" muusika. Ometi
on ta vana sõbra ja tipp-produtsendi Dr Dre oma plaadi peale valla
lasknud. Nagu ikka, ehitab Dre esiotsa hoomamatutest elementidest
võnklevaid gruuve ja sörkjooksu tempos minemisi, ta on leidnud uusi
saunde, uusi helide allikaid, ja mõned andekad nipid klaveriakordide
klinkadi-klonkadi rütmiks seadmisel (Dre firmakaup). Ja torupillid.
Väga fine.
Pikalt äärmiselt tusases ja sünges
tujus rahmeldanud ja vaevelnud Eminem näib aastal 2009 välja
rõõmus. Kui agooniast pääsenu. Isegi kui ta ise
või tekstid vastu vaidleks. "Relapse" on kerge popmuusika,
selge joonega mitmepalgeline hi
phop, mida ülemäära tõsiselt ei maksa võtta.
Muidugi võib. Aga siis võib riimi "I'll pee on Rihanna, see
man I do what I wanna" kohal ebameeldivat maitset tunda, muidu nii hoogsas
ja heas tantsuloos "Medicine Ball". Ah, las ta taidleb, intrigeerib,
sina nõksuta.
8