Enn Põldroos tagasivaatepeeglis
Enn Põldroos.
“Mees narrimütsiga”.
Kunst 2001, Tallinn. 284
lk.
Enn Põldroosi mälestusteraamatu “Mees narrimütsiga” ajastatus kümne
aasta taguste sündmustega, mis Eesti iseseisvaks põrgatasid, on ilmne. Siin
kaob teksti hüplikkus, otsekui aju mälusagaratest etteujunud fragmentide udused
servad teravduvad, peatükid muutuvad kronoloogiliselt täpseks ja nendes
päevades ja tundides sisalduv oleks otsekui teise erikaaluga elu. Ilmselgelt on
tegu autori tähetunniga, kõrghetkega. Teoreetiline spekulatsioon võimaliku
presidendikoha-pakkumise ümber ja sellest loobumine Taagepera kasuks on
muljetavaldav, arvestus ilmselt küllaltki realistlik.
Teine koht raamatus,
kus autor ehk enesepettusega tegeleb, on vabanemisaastatel oma kunstiga läände
jõudmine – karjäärivõimalused seal. Saada klassikuks oma kodumaal ja esindatus
1/6 planeedi kunstimuuseumides ei ole lõppkokkuvõttes paha tulemus.
Põldroos on poliitikute seltskonnas kui boheemlane, kelle temperamentne
loomus, innustumine kuni ägestumiseni välja, ilmselt kunstnikuksolemise arvele
läks. Kunstnike seltskonnas võib ta (vajadusel) oma konstruktiivse mõtlemise,
ratsionaalsuse, läbinägelikkuse, sugestiivse ja karismaatilise esinemisega
“masse mõjutada”.
Et kunst ja kunstiga tegeleja täielikus Eesti Vabariigis
nii perifeerseks ja tähtsusetuks nähtuseks võib osutuda, ei näinud Põldroos ka
üheski oma apokalüptilises unenäos. Kui vabariigi valitsus aastat poolteist
tagasi üritas taganeda kunstimuuseumi ehitamisest, oli Enn Põldroos kohal ja
pakkus kohe aktsioone kuni enda aheldamiseni Toompea lossi ukse külge –
kriisipoliitiku veri vemmeldab edasi.
Enn Põldroosi mälestusteraamat oleks
otsekui alla prima maalitehnikas fovistliku suuna teos, kus iga värvilaik
näiliselt juhuslikult, aga emotsionaalselt põhjendatult terviku kuhugi suunas
venitab, meist eemaldudes või esiplaanile pressides, oma naabriga
harmooniliselt või väikese dissonatsiga kriibib, tegelikult aga suure
plastilise idee (inimese elukäik, ma mäletan...) edasiandmise teenistuses
on.
Tinglik, lihtsa keelekasutusega algus oli vast emotsionaalselt tihedaim.
Põldroosi sõna maalis siin kombatavaid, lõhna ja faktuuriga pilte. Sarnase
terava lapsepõlvemulje andis omal ajal Viivi Luige “Seitsmes rahukevad”.
Alguspeatükkide keelekasutus ongi tähelepandamatu, lausa monokroomne, ei
mingeid konstruktsioone – tulemus ometigi maksimaalne.
Kunstihuviline lugeja
saab piisavalt taustainformatsiooni, mida Põldroos ise oma loomingus hindab –
1968. aasta paiku loodut, oma esimest tõusu. Kahe viimase näituse, Vaalas
eksponeeritud negatiivide sari variatsioonidega kunstiajaloo teemal ja sama
teema arendus “Jumalannade lahkumine” Sambas, on raamatus leidnud äramärkimist
uhke taustainfoga, viimase näituse programmiline metatekst on kui kontsentraat,
andes lõpuosa kirkale poliitiku-muljetamisele jõulise loojavisiooni kõrvale.
Põldroosi maalilooming on kompositsiooniline võti ka tema tekstistruktuuride
rütmis orienteerumiseks – samad kollaažilikud otsekui pealekleebitud või
kontekstist, teisest aegruumist väljarebitud kujundid, pehme sulatamine
teravaservalise ready-made’iga kõrvuti. Allumine foto objektiivsele loogikale
ja samas selle staatikaga vaidlemine – energilise ja samas mõistuslikult
kontrollitud pintslitööga (sõnaga). Põldroos pole mäletamisväärseks pidanud
enamikku oma loometööga seonduvat (näiteks ootamatut pööret hüperrealismi poole
pärats USA-külastust 1970ndatel), kontseptuaalselt minimalistlikku meresarja
kui ühte vähestest tolleaegsetest programmilistest maalinäitustest.
Väga
pealiskaudselt, ja siin võib õel põlvkonnakaaslane kindlasti oma kommentaari
panna, on käsitletud tööd Kunstnike Liidus juhtivatel ametikohtadel. Tol ajal
oli ju praeguseks hambutuks mittetulundussektoriks mandunud Kunstnike Liit
otsekui riik riigis, ühest küljest riigist “majanduslikult sõltumatu”, teisalt
otsekui vahelüli partei keskkomitee kultuuriosakonna ja kunstnike vahel.
Põldroosi üldkontseptsioonid ja seisukohad on tõesed, prügi on niikuinii
mälust pühitud. See, et ta alati novaatorlust toetas (SOUPi – Ando Keskküla ja
Andres Toltsi promomine on nimeliselt välja toodud), ei lasknud tal oma
loominguski kunagi paigale jääda. Saavutatu vastu kaotas ta huvi, sest ei
tahtnud “süveneda”, mis võrdus tema silmis käsitööga tegelemisega, kunst on
Põldroosi jaoks jäänud alati riskiks ja uue territooriumi koloniseerimiseks.
Eraelus naistevahetamine oli asja loomulik jätk ja “pikendus”.
Põldroosi
memuaarid ei ole vaid triviaalsete tõdede taaskordamine veidi varieeritud nurga
all, eri eluperioodidel võimule lähedalseisnuna on hämmastav, kui võõrandunud
ta sellest tegelikult oli, või peegeldab 60ndaid, 70ndaid, 80ndaid kirjeldav
Põldroos eelkõige oma praegust mentaliteeti oma minevikule. Alateadvuse
tsensuur?
Naiste ilmumine autori ellu on leidnud lausa ilukirjandusliku ja
mahlaka lahenduse, seevastu lahkumised, lüüasaamised – meid pole peetud nende
stseenide vääriliseks, või on kõik sublimeeritud “Jumalannade lahkumise”
nimelisse maaliseeriasse?
Mälestusteraamat on siin heaks terapeutiliseks
vahendiks. Vivisektsionism, mida Põldroos oma raamatus harrastab, lõpeb
teatraalse, aga mitmekordse macholiku kinnitusega, et isane kütib naist. Naise
lõhn sõõrmeis, käivitub iga uus elutants, episood.