Esteetilised vastupanijad I
Näitus “Kolmikkõne” (Mare Vint, Ado Lill, Ekke Väli)
Tallinnas Rotermanni soolalaos. Idee Mare Vint, kuraator Eha
Komissarov.
Kuni 19. maini.
Kolme üksteisest väga erineva kunstniku
näitus on nende the best of. Kohustuslik igaühele, kes huvitub liikumistest
meie lähimineviku hilismodernismis. Aga miks neid kolme ühes saalis
eksponeeritakse?
Täies tööjõus juubilaride grupinäitused museaalses keskkonnas häälestavad
mind pea alati ettevaatusele. Nad on justkui linnukese või viisakusrituaali
täitmise pärast tehtud. Umbes nii, et kui tänased juubilarid varem näitust ei
väärinud, siis nüüd kingime neile selle võimaluse. Või polnud kuraatoril
paremat projektiideed.
“Kolmikkõne” koosneb kunstnike retrospektiividest
kolme aastakümne ulatuses ning kui poleks näituse autorist lähtuvale
enesevaatlusele rõhuvat motot, võiks väljapaneku pealkirja pidada ainult
ilusaks poeetiliseks väljendiks, millega õilistada “juubilaride grupinäitust”.
Ent kunstnikud võisid ise aktiivselt oma valiku komplekteerimisel osaleda ja
see põhjendabki näituse motot, sest formaalselt ühendab kunstnikke ainult
kuulumine 1970.–80. aastate Nõukogude Eesti elegantsesse avangardi. Kuid kõigi
nende kaal eesti senises kunstiajaloos on erinev ning näitus rõhutab – võib-
olla tahtmatultki – seda erinevust märkimisväärselt.
Nagu oligi arvata, valitseb väljapaneku üle võimsalt Ado Lill. Mare Vint on
teine dominant, ning kummagi tugevuseks pole ainult tööde formaat või kogus,
vaid ammu leitud kunstnikuidentiteet. Lill ega Vint ei pea kellelegi enam
tõestama, et nad on klassiku staatuses kunstnikud. Pealegi veel klausliga, et
klassikud, kes arenevad oma universumis aina edasi.
Suvel seitsmekümneseks
saava Lille kunst esindab aastatega järjest jõulisemalt ja ausamalt füüsilist
energiat. Kui Lill 60. aastatel juristina töötades iseseisvalt maalistuudiumiga
alustas, kandis ta ühes taskus parteipiletit, teises rusikat. Rusikaks oli
Nõukogude kunstidiskursusega sobimatu abstraktne kunst. Varsti, paralleelselt
katsetustega New Yorgi koolkonna abstraktse ekspressionismi laadis, hakkas Lill
tegelema lausa keelatud ainega, aktikrokiidega murdeealistest tütarlastest,
mille erootiline varjund oli enam kui ilmne. On tegelikult ime, et
miilitsaorganid Lille kui pornograafi – kellena teda 80. aastatel saanuks
vabalt tõlgendada – ei ahistanud. Paari aasta eest jõudis Lill lõpuks oma
maalides abstraktsionismi ja figuratiivsuse orgaanilise sünteesini.
Klassikaliselt lihtsa ülesehitusega maali keskme moodustab nüüd värelev
kehakumerus. Tulemusi nägi esmakordselt kunstniku uudisloomingu näitusel
Hansapanga galeriis (seeria “Laava ja tuhk”, 2000). Iseloomulikuks kujunes aga
eesti kriitika reaktsioon, mis peamiselt tegevus- ja elektroonilistele
kunstidele orienteerununa ei pannud seda näitust meedias
tähelegi.
Mõtestades oma senist maaliloomingut kardinaalselt ümber, lisab
Lill oma maalidele üliintensiivses allegoorilises koloriidis meelelisuse
mõõtme. Justkui Balthus oleks ette tõmmanud Willem de Kooningi maski: Lille
maalistiihias väljendub puhtal kujul kerge sadomasohhistliku varjundiga
erotism. Samas kasvab uute maalide struktuur loogiliselt välja Lille
varasematest maalietappidest, tema kuulsad rebitud kontuurid, paks värvipind ja
kihiti läbikumav reljeefne faktuur pole kuhugi kadunud (seeria “Camera
obscura”, 2002).
Kui Mare Vindi graafikas leidub erootikat, on see äärmisel juhul (nagu
mõningais varastes töödes) kompositsiooni suhtes proportsioonist väljas frukt,
mida võiks vaadelda freudistliku sümbolina (“Augustikuu”, 1969). Tervikuna
kannab aga Vindi maastikuvaateid muutumatult romantiline nägemuslikkus ja
prerafaeliitlik lürism. Siinkohal võiksingi punkti panna, kuid… Sümboliseerides
korraidülli, arkaadialikku ilu ja dekoratiivseid väärtusi vastavalt ANKi
rühmituse esteetilistele ideaalidele, balansseerib sügisel 60. sünnipäeva
tähistav Mare Vint minu meelest järjest julgemalt miinusmärgiga kitši ja kõrge
kunsti piirimail, kohkumata tagasi sarjade ees, mis meenutavad pastišše
kohalike kunstiikoonide teemal. Sari “Lõunamaa linnad I–VIII” (2002) on
iseloomulik näide. Nii värvi- kui motiivivalikult meenutab kõnealune Vindi sari
Arnold Akbergi linnavaateid. See ei tähenda, et “Lõunamaa linnades” puuduks see
rafineeritud joon, mis nad äratuntavalt Mare Vindi omaks teeb. Muide, tehnilise
fakiirina on Vint ületamatu, tema värvipliiatsijoonistused lõuendil meenutavad
krakleega kaetud vanu õlimaale.
Ekke Väli sai äsja 50. Stilistiliselt kirev
komplekt näitab teda “Kolmikkõnel” osavalt eri laadides looviva skulptorina,
kelle omanäolisem periood postmodernismiga suhestudes jäi 1980.–90. aastate
vahetusse. Tõenäoliselt pärineb just Välilt tolle ambivalentse ajastu, mil
ametlike jumalate hukule vastandus unustatud või värskete kangelaste
esilekerkimine, rahvuslike ettekujutuste kõige täpsem interpretatsioon
raidkunstis – väheldane “Ratsamonumendi kavand” (1989). Ettepoole osutav
traadist kriipsujuku pronksist realistliku hobuse seljas kõrgumas määrdunud
valgest dolomiidist postamendil on tulvil inspireerivat mängu päevapoliitiliste
ja kunstiajalooliste simulatsioonide, mütoloogiate ning
metatähendustega.
Prantsuse uusrealism ja taotluslikult robustsevõitu
modernistlik soome puuskulptuur näikse viimasel kümnendil olevat Välile
olulised eeskujud. Pole halb valik. Ei kahtle, et kui ühiskondlik hoiak
skulptuuri kui terviku suhtes paraneb (praegu assotsieerub see enamiku jaoks
kahjuks ja põhiliselt Vabadussõja monumentide koopiate ning Tauno Kangroga),
motiveerib see nii Välit kui paljusid tema kolleege aktiivsemalt tegelema
vabaloominguga. Tahtmist Välil näikse jätkuvat.
Niisiis, “Kolmikkõne” manifesteerib kunstiliike, mida eelmine kümnend mammuteina käsitles: maali, graafikat ja skulptuuri. Aeg on näidanud, et esteetilised kvaliteedid ja tehniline perfektsus jäävad nende olemust iseloomustavateks märksõnadeks sotsiaalset nihilismi jutlustavate ja head maitset jälestavate kunstiteooriate kiuste. Kui ma numereerin siinse artikli, pean loomulikult silmas tulevikku.