Füüreri igaveses varjus
Sel suvel otsisin ma Leni Riefenstahli aadressi hasartselt nagu Efraim
Zuroff süütõendeid Harry Männili vastu. Erinevalt Zuroffist leidsin, mida
otsisin. Just siis, kui olin lootuse kaotanud, leidsin Riefenstahli maja üles.
Kusagil Baieris, kusagil Pöckingis.
Riefenstahli kuulsad memuaarid, mis
pärast ilmumist 1987. aastal kohe bestselleriks muutusid, ostsin ma aga aasta
varem Müncheni Haus der Kunsti raamatupoest. Ostupaik särises personaalsest
kohamütoloogiast: Riefenstahl oli üks selle Kolmanda Reichi megalomaanilise
kunstihoone avapidustuste aukülalisi. Ja selle sündmuse viimaseid elusolevaid
tunnistajaid. Kui palusin Riefenstahli sekretäril telefonitsi temalt järele
küsida, mida Riefenstahl praegu arvab Haus der Kunsti neoklassitsistlikust
arhitektuurist, sain vastuseks: “See on ilus maja.”
Nii lihtne, nii
otsekohene vastus. Muidugi, antiiktemplit meenutav Haus der Kunst on unisoonis
ideaalset mehekeha kujutavate antiikskulptuuridega, keda tuletavad meelde
Riefenstahli fotodelt ja filmikaadreist tuttavad ülevates poosides füüsiliselt
täiuslikud alasti atleedid. Jumalikult ilusad, oma jõust ja sarmist teadlikud
kangelased.
Kahe aasta eest avaldas Riefenstahl järjekordse memuaarteose
“Fünf Leben” (“Viis elu”). Siiani korraldab ta planeedi Maa eri mandritel oma
fotonäitusi. Tema filmid “Triumph des Willens” (“Tahte triumf, 1934– 35) ja
kaheosaline “Olympia” (“Olümpia”, 1936–1938) kuuluvad uuendusliku
kinodokumentalistika kullafondi; Berliini olümpiamängude filmi näidati
Tallinnas viimati detsembris 1998.
1970. aastatel pani Riefenstahl maailma
endast kõnelema fotoraamatuga “Viimased nubad” Sudaani neegerhõimudest
(esimesed fotod ilmusid Sternis 1969). Isegi fotograafi elulugu vastuvaidlemist
välistava maniakaalsusega lahkav Susan Sontag (“Riefenstahli rehabiliteerimine
on kurioosne ja õigustamatu /…/ ühelgi teisel fašistiks hakanud loovisikul ei
ole nii õpetlikku elukäiku kui temal,” kirjutas Sontag 1974) nimetas teost
“kahtlemata viimaste aastate rabavaimaks fotoalbumiks”. Albumi eest pälvis
Riefenstahl muide esimese välismaalasena Sudaani passi. Seitsmekümne esimesel
eluaastal hakkas Riefenstahl tegelema allveefotograafiaga, vormistades
ülesvõetu hiljem suurepäraseks fotoalbumiks korallidest.
Riefenstahl värvib
endiselt huuli ja kulme. Jumestusega liiale ei lähe. Fotodel näeb ta välja
vana, võluva ja ilusa naisena, kes petab oma sünniaastat ega näi – eelmisel
aastal toimunud lennuõnnetuse kiustegi – midagi teadvat haigustest. 22.
augustil saab Leni Riefenstahl 100aastaseks.
Eesti Entsüklopeedias
Riefenstahlist artiklit ei ole. Miks? Piinlik lugu.
LENI RIEFENSTAHL ASUTAS oma tänini tegutseva filmifirma 1931. aastal. Kui
seisan ta maja lävel, loen ma postkasti tagasihoidlikult sildilt “L.
Riefenstahl Produktion”. Lävepakule postkasti alla on postiljon toonud pakke
New Yorgist, kus ta kunagi Andy Warholil külas käis, Londonist, kust tuli
Riefenstahlile külla Mick Jagger, ja Berliinist, kus möödusid tema elu high
society aastad, just sel aadressil. Postitemplid on kolm nädalat vanad.
Uksekella helinale ei vasta keegi. Maja aknaid katavad valged ribikardinad,
vaid esimese korruse kontoriaknad on katmata. Spartaliku tagasihoidlikkusega
sisustatud kontoris pole muud peale kolme arvuti.
Maja asub keset metsa. Ta
peaaegu ei paista välja tihedalt kasvavate puude tagant. Krundi reljeef on
vahelduv ja maja ise asub justkui orus, kuhu läbi poolläbipääsmatu tihniku
laskub trepp. Majesteetlikud tammed heidavad trepile varje ja päikesepoolsel
terrassil vedeleb kastmisvoolik poosis, nagu oleks keegi hetk tagasi
katkestanud lillede kastmise. Kui vaatan terrassilt üles ja kõrvale, ei näe ma
ühegi naabri maja. Ainult müstiline loodus, Berg und Tal. Nagu panteistlikud
hiiglased, kellega kinolinal võitles elu ja surma peale habras tütarlaps. Väga
tihti kehastas viimast Leni Riefenstahl.
Riefenstahli, endise mägisuusataja
ja populaarse moderntantsija tegidki saksa keeleruumis 1920.–30. aastatel
tuntuks osatäitmised tüüpilistes saksa-austria romantilistes nn mägifilmides.
Peategelased seisid vastakuti loodusjõududega, olles sunnitud lootma ohtlikus
olukorras ainult omaenda tarkusele ja musklijõule. 1931 debüteeris Riefenstahl
ise dramaatilise mägifilmi “Das blaue Licht” (“Sinine valgus”) lavastajana,
mängides ühtlasi naispeaosa. Kui “Das blaue Licht” järgmisel kevadel
esilinastus, pidasid saksa filmikriitikud seda viimaste aastate parimaks
kodumaiseks filmiks.
Hitler sattus sellest vaimustusse.
JÄRGNEV PEAKS NÜÜD olema poliitiliselt korrektne peatükk Saatana ja
Ilupreestrinna omavahelise lepingu sõlmimisest, mille järelmõju Riefenstahli
sõjajärgses retseptsioonis on määrava tähtsusega. Võimu mõju on tuntav siis,
kui rakendatav esteetika jäigastub normide koguks, reeglistikuks. Riefenstahli
ainus reegel on iluprintsiip, juba algusest peale, juba enne füürerit. Juba
enne Kolmanda Reichi rahvuspoliitikat.
Mulle näib, et seda unustatakse
Riefenstahlist rääkides liiga sageli.
Nii nagu Stalin pidas ka Goebbels
filmikunsti kõige tähtsamaks kunstiliigiks ja uueks meediumiks masside
propagandistlikul mõjutamisel ning oma ideede propageerimisel. Kuid see hoog,
jõud ja karisma, mis Stalini kommunismiutoopiat massidele jaburate muusikaliste
komöödiate vormis serveeris, vapustas sakslasi dokumentaalfilmi kindlates
raamides, natsionaalsotsialismi vitaalsus “Tahte triumfis” oli ettekavatsetult
hüpnotiseeriv. Riefenstahl töötas “Tahte triumfi” kallal seitse kuud, seitse
kuud oli ta Hitleri palgal. Film Nürnbergis korraldatud natsipartei päevadest
tegi Riefenstahlist filmimaailma superstaari. Kui see oleks jäänud režissööri
ainsaks filmiks, oleks “Tahte triumf” garanteerinud oma loojale igavese
kuulsuse kinodokumentalistika ajaloos. Kas ma olen selle nii sageli korratud
väitega nõus?
Olen. “Tahte triumf” magnetiseerib. Ta liimib su tugitooli
pehmele polstrile esimestest hetkedest. Sa unustad, et vaatad dokumentaali
Absoluutse Kurja tseremooniast, sest lavastuse esteetilise korrastatuse tase
ületab kõik sinu varasemad kogemused. Sa näed, et parteipäev pole mitte ainult
jõudude ülevaatus, vaid midagi enamat: liidrile alistuva karja oivaliselt
lavastatud demonstratsioon. Suurim paradoks on, et see film on õieti meestest
meestele – sõduritest sõduritele –, kuigi režissööriks on naine. Ilu
defineeritakse filmis distsipliini kaudu. Arvan, et paadunud meesšovinist saaks
“Tahte triumfi” vabalt tõlgendada misogüünia ülistamisena.
Filmi tegelane on
pikkades läikivates nahksaabastes ja hästiistuvas univormis või nahkmantlis
kaunis blond meessoost aarialane, kelle füüsiline konditsioon vastab
natsipartei unistustele täiuslikult konstrueeritud maskuliinsest
seksuaalobjektist. Kõik me oleme kuulnud jutte Kolmanda Reichi militaarmoe
erilisest seksikusest. Rõiva- ja materjalifetišismi kultustamise tasand on
filmis sama oluline nagu ideoloogiline külg. Michael Krüger kirjutabki ühes
Riefenstahli kataloogieessõnas “Schönheit in Bewegung” (“Ilu liikumises”), et
meestele mõeldud parfüümireklaamide rõhutatult homoerootiline väljenduslaad
poleks jalgu alla saanud ilma Riefenstahli filmide eeskujuta, mis ülistavad
kehakultuuri (kasutan teadlikult siinses seoses seda vana sajandi sõna).
Kahtlemata aitas “Tahte triumf” kaasa nahkmeeste eneseidentiteedi
kehtestamisele ning vallandas inspiratsiooni Tom of Finlandis ja Helmut
Newtonis.
RIEFENSTAHLI ESTEETIKAT on sõimatud fašistlikuks. Musklilised meesfiguurid,
allaheitliku rahvahulga dünaamilisus, liigutuste väljapeetus, kehalise täiuse
ülistamine, masside liikumise monumentaalsus, kangelasekultus on tõesti
Riefenstahli filmide põhilised elemendid. Aga need esinevad ka Nõukogude
filmides! Ja Ameerika sõjafilmides! Ma tean, ma peaksin nüüd rääkima
kontekstist, poliitilisest tingitusest, sõjast kahe leeri vahel. Võib-olla ma
peaksin isegi lisama, et “Tahte triumf” on ühtaegu suurepärane ja kohutav film,
ning kohutav põhjusel, et režissöör on toimuvate sündmuste suhtes nii
sinisilmne ja pahaaimamatu. Et režissöör võtab kunsti tõsisemalt kui elu
...
Kui loen Riefenstahli selgitusi ja õiendusi, et tema eesmärgiks oli
filmida ainult ilu, mitte teha Hitlerile propagandafilmi, hakkab mul
režissöörist kahju. Miks ei võiks ta seletada asja tuntud võrdluse abil, et
kuri võtab sageli kütkestava kuju?
Kui aga lihtsalt mõtlen kinnisväljendi
“tahte triumf” tähendusele, mõtlen Leni Riefenstahli loomingule ja isiklikule
elule Teise maailmasõja järel. Kunstnikuna jätkas Riefenstahl ilu teenimist
teistsuguste teemade kaudu, kuid sama avastuslike tulemustega. Isiklikus
plaanis tähendas see ühe suurilmadaami eraldumist provintsikolkasse, mis
kahtlaselt meenutab vabatahtlikku pagendust. Naabrid kõnelevad temast
sosistades.
“Teate, ta oli ju Hitleri õuefotograaf,” tunnistab mulle kätt
suu ees hoides Riefenstahli naabrinaine, kes vanuse poolest sobiks Bund
Deutscher Mädel’i emeeritusliikmeks ehk režissöörile tütreks. Ta ei mäleta, kas
ta on mõnda Riefenstahli filmi näinud. Tunneb naabrinaine uhkust, et nende
külas elab legendaarne kinoinimene? Ei. Sest Pöcking on väga ontlik ja jõukas
kodanlik küla – ja ainult küla – Münchenist 25 kilomeetrit eemal kahe
raudteejaama vahel, ja järjest enam uimasem. Kunsti sümboliseerib siin
aiapäkapikk. Kena 19. sajandi vaksalihoone seisab tühjalt. Bussid sõidavad
Pöckingist rongidele vastu kuus korda päevas. Kuid kui küsida vastutulijailt,
kus elab frau Riefenstahl, teavad aadressi kõik. Keegi ei varja seda
paaniliselt, erinevalt Riefenstahli kirjastajast, sekretärist, agendist ja veel
kümnekonnast Riefenstahli firmaga seotud isikust.
Mingil hetkel, kui olin
eelmise aasta suvel Riefenstahli aadressi ja telefoninumbri saamise lootust
tõsiselt kaotamas, uskusingi, et Riefenstahl on voodihaige elav laip, kes, nagu
dementseks ja hambutuks jäänud Christian Science’i looja Mary Baker-Eddy, on
vastutusvõimetu manipuleerimisvahend terve jõugu maniakaalsete hooldajate ja
sekretäride käes nende äri eduks. Sekretär faksile ega e-mailile ei
vasta, telefonis laulab ta permanentselt sama refrääni, et Riefenstahl on väga
vana ja haige ega anna intervjuusid ega reisi ega võta kedagi vastu. Ja nii
edasi. Juunis 2001 kuulen ma juhuslikult, et Leni Riefenstahl lendab Peterburi
oma näitust avama! Siis loen sel kevadel Tascheni veebiküljelt, et kirjastus
annab Riefenstahli sajandaks sünnipäevaks välja 580-leheküljelise
hiigelraamatu, ning pressiteates kirjutatakse, et vanadaam polegi voodihaige,
nagu ütles sekretär! Zum Donnerwetter!
LOOMULIKULT ON IGAL inimesel õigus privaatsusele. Kuid kui sa oled VIP,
oleks viisakas lasta oma agendil intervjuust keeldumist ausalt põhjendada,
mitte lubada tal suvalisi vastuseid fabritseerida. Kui lasen sekretäril lõpuks
Riefenstahlilt küsida, kas teda huvitaks näituse tegemine Eestis, vastab ta
jaatavalt. Ka Riefenstahli elufilosoofia näib mulle ülimalt positiivsena. Ta
pole kunagise sõbranna ja kolleegi Marlene Dietrichi moodi, kes nooruslikkust
minetades peitis end vanaduses maailmas pettununa avalikkuse eest, keeldudes
trotslikult kohtumast nii ajakirjanike, fotograafide kui filmiajaloolastega.
Ometi omistati just Dietrichile saksa feminiinse filmiajaloo positiivse
kangelanna roll.
Oma sõnul ei kuulunud Riefenstahl natsiparteisse, aga
koostööd Hitleriga heidetakse talle lõputult ette. Ingmar Bergman oli Rootsi
Natsionaalsotsialistliku partei liige, aga seda ei viska 84aastasele Bergmanile
keegi näkku. Kuid pärast sõda tehti kõik, et takistada Riefenstahlil filmitööga
jätkata. Prantsuse okupatsioonivõimud Saksamaal sulgesid Riefenstahli hoopis
paariks kuuks hullumajja ning kasutasid tema kallal denatsifitseerimise
teraapiaks elektrišokki. Kus on siin loogika? “Ma sobisin perfektselt ohvriks,
sest ma tegin perfektseid filme,” kommenteerib Riefenstahl küsimust.
Film
Berliini olümpiamängudest on Riefenstahli opus magnum. See on film filmikunsti
olemusest: kadreeringust, montaažist, valgusest, rakursist, tempost ja millest
veel. Lühidalt – täiusliku üldistusjõuga kinematograafilisest kujundiloomest.
Riefenstahli nägemus kinoesteetikast ja kehalisest ilust pole kusagil mujal nii
kristalliseerunud kujul väljendunud kui siin. Kui vaatan “Olümpiat”, tuleb
alati meelde Stendhali essee armastuse kristallisatsioonist. Riefenstahl
tunnistab, et tänu olümpiamängude ülesvõtmisele avastas ta musta rassi eriomase
füüsilise plastika. Pikad kaadrid panterlikult nõtkest Jesse Owensist ennetavad
1950. aastatest regulaarseks muutunud fotoseansse Aafrika pärismaalastest.
Primitiivne Sudaani nubalaste hõim äratab Riefenstahlis ajutiselt uinunud
fotogeeniuse, kes muudab põhimõtteliselt neegrite pildistamise traditsiooni.
Triviaalne ereda valguse ja läikiva musta naha kontrast Riefenstahli fotodel
annab tulemuseks portreed ülisensuaalsetest, iseteadvatest ja erakordselt
ilusatest inimestest, kes, mõjudes eebenipuust aktiskulptuuridena, on oma
väärtustest teadlikud, kuid ilma poosita.
Ma ei ole näinud Riefenstahli
viimast mängufilmi “Tiefland” (“Lauskmaa”), mille kallal ta andunult töötas üle
dekaadi (1940– 1954). Jutte, nagu osalenuksid filmi võtetel koonduslaagrisse
viidud mustlased, on Riefenstahl raevukalt eitanud. “Sinise valguse” stsenarist
oli ungari literaat Bela Balazs, juut ja kommunist. Ärge otsige eelnevast
mingit tagamõtet, need on faktid.
Huvitav oleks teada, millisena mäletab
Riefenstahl Kristjan Palusalu, Berliini olümpiamängude ühte kuldmedalisti,
Põhjala blondi hiiglast.
PÖCKINGI MAJA ON omamoodi Aafrika-ihaluse materiaalne ja vaimne
kvintessents. Vaieldamatult küla kõige moodsamaid (kui see sõna siia sobib) ja
maitsekamaid villasid. Tasakaal on leitud bangalo ja alpimaja vahel, rõhuga
bangalole. Lõunakülje moodustab neljaks jagatud akensein, selle kohal kõrgub
lilleääristuses teise korruse katusealune rõdu. Teist korrust kandev
palkkonstruktsioon ning tohutult lai katus tekitab abstraktse paralleeli
Ida-Aafrika meestemaja arhitektuuriga. Ümbritsev mets on džungli eest.
Eraldatus on täielik, aga ruumi on ka päikesele: lõunakülje puulippidest avaral
terrassil on lamamistool, päevavari, tugitoolid.
Peale Riefenstahli on majad
metsa(veerde) ehitanud veel viis-kuus peret. Kuid ükski neist majadest pole
kaugeltki nõnda sügaval puude varjus, naabri, möödasõitjate ja lihtsalt
uudishimulike silmadele kättesaamatud. Riefenstahli maja juurde laskudes tunnen
ma instinktiivselt, et satun omapärase erakla, ermitaaži territooriumile, kuhu
sissepääs on prvileeg.
Maja tagaküljel leian kitšiliku nikerdatud
katuseräästa ja aknaraamidega alpistiilis aiamajakese, üleni ämblikuvõrkudesse
kasvanud. Nagu nõiamaja. Nõiajahi pidi Riefenstahl korduvalt üle elama, kohtus
ja ajakirjanduses oma au kaitsma – ka süüdistustes Hitleri armukeseks olemise
kohta. Õige on, et tegelikult oli talle pärast “Tahte triumfi” avatud piiramatu
büdžett, sest Leni Riefenstahl oli tõestanud ennast Saksamaa parima
filmitegijana.
Kuid need seitse kuud, mil ta töötas füürerile, on
Riefenstahli biograafias fataalsed. Need heidavad talle igavese pruuni
varju.
Filme, sh “Tahte triumfi” (ingl. k. “Triumph Of The Will”, UK Import), saab interneti vahendusel amazon.
de’st (hinnad algavad 21 eurost).