“Juugendstiil”

Tõlkinud Triin Ploom, Olavi Teppan. Toimetanud Heie Treier.

Koolibri, 2007. 428 lk.


Viimasel ajal ilmunud kunstiraamatutest on käesolev juugendikäsitlus kahtlemata üks silmapaistvamaid. Tegu pole mitte lihtsa nämmutusega ilusa kunsti teemal ega ka didaktilise õpetusega sellest, kuidas üht või teist stiili ära tunda, vaid tõsiselt võetava ülevaatega.


Raamat on kirjutatud hoogsas võtmes, pilte on pööraselt ning lisadeks pakutakse mõistete seletust ning olulisemate kunstnike elulugusid – ehk siis lisaks proffidele saavad raamatust mõnu tunda ka profaanid.


Sümpaatsel kombel ei pea autor kõige tähtsamaks kunstiks välisarhitektuuri, vaid näitab, et sageli on juugendi parimad näited seotud just inimeste argise keskkonnaga – interjööri ning sinna mõeldud tarvikutega. Näiteks lummavad mind väga seni üpris vähe esile tõstetud Viini Töökodades tegutsenud Jutta Sika, Koloman Moseri ja Josef Hoffmanni kavandatud isikupärased portselankannud ning ülituntud, ent ometi värsked Émile Gallé vaasid ning skulptuurid.


Autor osutab kenasti, et kuigi juugendstiili nimetatakse ka uueks kunstiks (prantsuse keeles art nouveau) ning esimeseks modernseks stiiliks/suunaks, tegelikult on sel siiski väga tugev side eelnenud historitsismi ning ajalooliste võtetega laiemalt. Nii ei saa alatähtsustada Idamaade mõjutusi ning seost Kunsti ja Käsitöö Liikumisega. Fahr-Becker tõstab esile eri keskusi, nagu Glasgow, Pariis, Nancy, Barcelona, ­München, Darmstadt, Berliin, Viin, New York ja Chicago. Kuigi kõik olulisemad nimed on esile toodud, oleks Eesti poolt vaadatuna ehk rohkem oodanud tähelepanu nii Venemaal kui Skandinaavia maades toimuvale. Kui üldjoontes on teos pigem ontlik kui avangardne, siis mõneti provokatiivseks võib pidada osutusi, et ka hollandlaste De Stijlil ning itaallaste futurismil on ilmne ühendus juugendstiiliga.


Samas on tore, et kõrvale ei ole heidetud masstootmist: põhjalikult on lahti harutatud tänapäeva tööstusdisaini ühe alusepanija – Peter Behrensi panus. Muuseas, just temalt on pärit raamatu moto, mis kõlab: “Ajastu stiil ei märgi üheainsa kunsti eri vorme; iga vorm on vaid üks siseelu arvukaist sümboleist, iga kunst vaid osaleb stiilis. Stiil ise on aga kogu ajastu elutunde, tema elukäsitluse sümbol ja tuleb ilmsiks vaid kõigi kunstide ühises universumis.”