17.10.2008, 00:00
Geeniuse lapsepõlve lugu
Pärast Juhani-raamatu lugemist saad paremini aru, et looja elust on meil võibolla rohkemgi õppida kui tema loomingust, kirjutab Jaan Kaplinski.
Mari Tarand “Ajapildi sees.
Lapsepõlv Juhaniga”
lmamaa, 2008. 272 lk.
Juhan Viiding oli üks väheseid
geeniusi, keda olen elus kohanud. Nende kõikide saatus oli traagiline.
Mõtlen vahel, kas selles olid süüdi inimese geenid, mis andsid
talle erakordsed anded, kuid jätsid suuresti ilma kohanemisvõimest.
Mõlemat antakse meile haruharva. Või on süüdi meie
provintslus, meie oskamatus erakordseid inimesi nii hinnata ja hoida, nagu nad
seda väärt on. Ma ei tea. Aga oleks oluline teada. Sest kui Eestis ei
saa elada ja töötada sellised inimesed nagu Juhan, ei ole Eestil
tulevikku.
Mari Tarand on nüüd kirjutanud
imehää raamatu oma vennast Juhanist. Lugedes Juhani elu algusest,
tema juba varakult avalduvast erilisusest ja hilisemast mässumeelsusest,
ei saa jätta mõtlemata selle elu lõpule. Käibefraasiks
saanud St.-Exupéry sõnad, et me kõik oleme pärit oma
lapsepõlvest, on õiged ka siin. Mari Tarandi raamatus on toodud
piisavalt tsitaate, mis näitavad, kui suurt tükki
lapsepõlvemälestustest kandis kaasas Juhan. Ikka ja jälle avab
ta luules selle lapse endas, vaatab lapsesilmadega tagasi Kasprele,
klassituppa, Peedule, näeb vaimusilmas maikellukesi roosas koorekannus
või raskesse veretõppe surnud poissi... Oleks rohkem selliseid
raamatuid, mõistaksime ehk paremini mõnd inimest, kes
mõistmist vahel väga vajab.
Mul oli Juhaniga
mõndagi ühist, me mõlemad kasvasime ühiskorteri
kitsikuses, naiste käe all, kuigi mõlemal oli kodus ka üks
meeshing – temal isa Paul, minul vanaisa Jaan. Autoriteedid meile
mõlemale, kuid paraku rohkem autoriteedid kui lähedased
sõbrad. Mind õpetas vanaisa lugema, Juhanit isa rehkendama. Aga
arusaama inimlikust lähedusest, emotsionaalse suhtlemise oskuse oleme
saanud naistelt. Mis ilmselt mõlemale tekitas raskusi meeste maailmas,
sest sääl need oskused hästi ei töötanud. Millest
Juhan sai üle teatrit tehes, võttes mitmesuguseid rolle, mina selle
maailma vastu otsesõnalisemalt protestides või temast eemale
hoides. Aga miskitpidi kuulusime naiste maailma, see jäi meile ikka
lähedaseks. Juhan näiteks tundis lõhna järgi ära
enam-vähem kõik oma aja parfüümid. Ja meil mõlemal
oli rohkem sõbrannasid kui sõpru. Mul polegi tegelikult olnud
ühtegi lähedast meessõpra pääle Juhani. Kui istusime
koos tema Õismäe korteri köögis, vahel kestsid need
istumised hommikuse ööni, rääkisime muidugi palju elust ja
armastusest. Ja muidugi naistest. Naiste maailmas kasvanule on naisel kaks
kehastust– ema, kodune ema, kellele püütakse hää laps
olla, ent kelle vastu ka mässatakse. Ja teisalt naine kui
päästeingel, armastuse ingel, kelle tiivul on võimalik lennata
ära. Kodust, iseendast, lapsepõlvest, ema käe alt, vajadusest
olla hää poiss.
Noor inimene, protestib selle vastu,
millest tal on raske lahti saada, sõltuvuse vastu, mis on üht otsa
pidi ka temas endas. Nii ka iseenda, oma sõltuvuse vastu. Vahel ei
pääse ta sellest vanaduseski. Võibolla on inimene noor just
nii kaua, kui temas veel elab see protestikihk, kuni ta kõigub
sõltuvuse omaksvõtu ja vastuhaku vahel. Mida võime
näha ka Juhanis, kes poolenisti jääb oma lapsepõlve
juurde, oma kodupessa, abiellub naabritüdrukuga, ent teisalt tahab
ära, kaugele ja kõrgele, kuigi tajub hästi selle
kaugele-kõrgele püüdlemise ohtlikkust, seda, et leeki lendaja
lendab võibolla hoopis pimedus
se, Surma Tuppa. Juhan tajub ühtaegu oma geniaalsust, oma üleolekut
seltskonnast, ent teisalt ei pääse paha poisi tundest, mille koduste
muretsemised ja manitsemised tema õrna hinge jätsid. Juhan tahtis
olla vaba inimene, ent ka hää poiss, korralik isa ja koduperemees.
Neid kaht tungi saab ühendada luules, nagu tema loomingust
näeme, ent elus see sageli ei õnnestu. Sõltuvus kodupesast
võib muutuda ahistavaks, lend kõrgustesse saada meeleheitlikuks
põgenemiseks, kihk vabaduse järele leida lühiühenduse
alkoholiuimas ja seltskonna lõbustaja rollis. Mis loob uue, sageli veel
rängema ja saatuslikuma sõltuvuse. Ja meeleheitliku vajaduse
sellest pääseda. Kuhu? Jäävad kaks kõige
vägevamat tungi – armastus ja surm, Eros ja Thanatos. Tundes
võibolla, et esimest ta ei jaksa kanda, ei jaksa põgeneda kodust
ja lapsepõlvest, valis ta viimase. Valis liiga tõtlikult, liiga
vara, kuid sai sellest aru liiga hilja. Abi jäi hiljaks. Omastele ja
sõpradele jäi valu, süütunne. Jäid avaldatud ja
avaldamata tekstid, hüvastijätukiri kõige lähedasematele
inimestele ja päevikud, mis loodetavasti on säilinud.
Mari Tarandi raamat on omas avameelsuses ja soojuses midagi uudset. See
raamat vajaks järge, kuigi on raske kujutleda, kes selle järje
võiks kirjutada. Ent pärast Juhani-raamatu lugemist saad paremini
aru, et looja elust on meil võibolla rohkemgi õppida kui tema
loomingust, et neid mõlemat ei tohi tegelikult lahutada.