16.05.2002, 00:00
Inimeste ja loomade sõda
Kiidan oma kassi, kes toob õhtuhämaruses aias hiilides mulle läbinäritud
kaelaga mügri. Mügrid, teadagi, närivad omakorda lillesibulaid ja juuri ning
hävitavad inimeste hoolsat kätetööd. Tubli kass, et mügri ära tapsid, kõhvitsen
looma. Välipeldiku nurkadest kraabin regulaarselt – küll kergete hingepiinadega
– hoolikalt maha ka kõik ämblikuvõrgud, mis sest, et seal istub sageli elus
ämblik sees.
Inimese sõda loodusega on maal argipäeva tavaline sisu, sest
loodus “tungib peale”. Minu naabrid on loomadele juba alla andnud. Nad loobusid
rukki külvamisest pärast seda, kui sead järjekindlalt orase ära sõid. Ka
kartuleid tuleb valvata nagu saaki kunagi. Kohe, kui valvsus kaob, on keegi
teine oma liigikaaslastega saagi kallal.
Eesti põllumehi hoiatatakse, et
tänavu viibivad meie põldudel läbirändavad haned rekordaja ja söövad ära maha
pandud seemnevilja. Riik korvab selle põllumeestele (oli lugeda, et umbes
miljon krooni) nagu ka selle kahju, mille tekitavad hülged, kes söövad ära meie
kalameeste võrkude sisu.
Vaatamata riigi sekkumisele pistavad inimesed
Eestis loomadega rinda nagu võrdne võrdsega, käib võitlus söögilaua pärast nagu
looduses kunagi, kus suurem ja kurjem võtab ära väiksema ja nõrgema söögi.
Avalikkust vapustas mõni aeg tagasi hülgepoegade massimõrv Saaremaal.
Kalurid olid maha löönud oma tulevased konkurendid, hülgepojad, et nad ei sööks
ära kala, mida nad ise tulevikus kavatsesid süüa ja söögirahaks maha müüa.
Eestis käib veel inimeste sõda loomadega täies hoos, hammas hamba, küüs
küüne vastu. Umbes nagu Euroopas keskajal, kui linnu ümbritses ürgmets koos
ähvardavate ohtudega, hundid sõid inimesi, kummardati metsavaimu ja toimus
näiteks suur kassitapp.
Kui Londonis tuleb taltsas rebane õuele (rebasest
oma Kensingtonis asuva maja ees rääkis mulle kunagi heldinult eesti disainer
Jüri Kermik), siis on see armas näide sellest, kuidas loodus kohaneb inimesega.
Kui Eestis tuleb õuele rebane, siis on ta tõenäoliselt marutõbine ja tuleb maha
lasta. Kui rebased kolivad linna, siis on see “tsivilisatsiooni” järgmine aste,
sest metsa enam pole. Loomad on Euroopa mõnes osas juba nii haruldased, et
metslooma külaskäik inimeste juurde võtab inimesed ninnu-nännutama nagu
loomaaia puuri ees. Olen kuulnud, et mõnel maal on metsloomad vaktsineeritud
(seda tehakse vist mingite söötade abil), seega on nad justkui korralikumad ja
nende tulek õuele pole ähvardav. Üks tsivilisatsioonide piire ilmselt kulgebki
maade vahel, kus marutõbe esineb ja kust see on kadunud. Pole üleliigne
märkida, et Ida-Euroopa maad koos Eestiga on veel marutõve maad. Võib-olla on
see maitsetu kujund, aga marutõve levik on justkui märk rikkumatust metsikusest
ja ürgsusest. Kes loomadega piire ületanud, teab, et kontroll looma tervisliku
seisundi ja seda kinnitavate dokumentide üle on väga karm just inimesele
ohtliku marutõve tõttu.
Linna sattuv loom on Eestis samas tavaline, kõik
mäletavad veel seda, kuidas Tallinnas Vabaduse väljakul asuvasse Metropoli
kohvikusse tuli mäger. Põdrad äärelinnades pakuvad meil sügiseti, vist
jooksuajal, päästeametile pidevalt tööd, eksides liikluse vahele (selle kohta
öeldakse, et põdrad takistasid liiklust).
Kuu aega tagasi näidati ETVs BBC
loodusfilmi Eesti huntidest, kus presenteeriti eestlasi (koos lätlaste ja
leedukatega) kui jõhkraid hunditapjaid. Suures osas Euroopast on hunt teadagi
ammu kadunud ja ehk just seetõttu romantiseeritud kui tarkust ja muistset
vabadust sümboliseeriv loom.
Tõepoolest, hunt on ka sel aastal Eestis
kariloomi ja inimeste neljajalgseid sõpru koeri maha murdnud ning inimesel näib
olevat õigus veritasuks. Eestis omistatakse hundile (nagu ka teistele
loomadele) süü nagu vastutusvõimelisele, moraalsele olendile kunagi. Hunt pole
mitte pime loodus, vaid justkui süüdiv ja peab subjektina oma tegude eest
vastutama, järelikult võib ta maha lüüa, sest – hammas hamba vastu.
Inimeste ja loomade sõda käib edasi ka vana tsivilisatsiooniga Euroopas,
aga see on jõudnud hoopis uuele tasandile, sest mõned inimesed on asunud
inimeste poolelt loomade leeri. Näiteks j
ättis loomakaitsja käe läbi elu Hollandi parempoolne poliitik Pim Fortuyn,
kelle süü loomade ees seisnes selles, et ta armastas väga nende nahku. Ilmselt
on see euroopalik vaba valik, mis ka eestlasel seisab ees – olla loomade ja
inimeste sõjas inimeste või hoopis loomade poolt.