Autor Conor McPherson.
Lavastaja Ott
Aardam.
Osades Evald Aavik, Ago Anderson, Markus Luik.
Esietendus
11. jaanuaril Tartus Genialistide klubis.
Tartu Lutsu tänava
teatrimajas ehk Genialistide klubis teatri vaatamiseks sokkisjalu padjale
potsatades kerkib kohe pähe määratlus: väike teater. Et kui
üldse jagada suureks ja väikeseks, kus väike tähendab mitte
hinnangut, vaid stiili, kammerlikkust, tugevat “siin-ja-praegu”
tunnet, lähedust vaatajale, low-tech’i, siirust – siis on
“Sadama võim” ehtne väikese teatri näide.
“Sadama võim” mõjub Vanemuise tavaetenduse
kõrval just nii nagu kogu Genialistide klubi Tartu kultuuripildis:
mõnusa ja indina.
Tundub labane hakata lavastaja
mõjutajaid otsima sellest, et kes kellega käib. Aga ei ole midagi
teha –
Ott Aardami
lähenemine Petersonide
teatridünastiale kumab sellest lavastusest läbi. “Sadama
võim” on otsekui Theatrumi “Juveliiri poe ees”
mõtteline järg. Teemaks on inim- ja lähisuhted, mille
tähtsusest ei pääse ka suurim küünik; suured eetilised
küsimused, mis mingil tasemel kerkivad esile igaühe elus. Kolme eri
põlvkonna mehe ees on sama probleem: kui oma naine/tüdruk on ju
täitsa tore, aga “tõeluse puudutus” tuleb kusagilt
mujalt – mis siis teha? Erineva iseloomu, eetika ja kasvatusega mehed
reageerivad väljakutsele nii, kuis kellegi süda käsib.
Praegu 36aastane
Conor McPherson
kirjutas “Sadama
võimu” kolmekümneselt. Selles eas kolme eri vanuses mehe
mõttekäigud nii usutavalt kirja panna on üllatav saavutus.
Ilmselt ta ongi oma empaatiavõime eri registrid meeste peadesse
piilumisele pühendanud, naistegelasi on tema loomingus väga
vähe. Lapsena katoliiklikus koolis kõvasti pattude eest nuheldud,
siis usust taganenud, alkoholismi langenud ja nüüd padukaine autor ei
anna mõtestatud valikutele homo sapiens’i olemuses just väga
suurt rolli. “90% inimesest on loom ja meil on kõigest need
tühised 10%, et katta oma loomalikud otsused tsivilisatsiooni
kattega,” ütles ta hiljuti intervjuus Guardianile.
Ometi
püüavad “Sadama võimu” tegelastest vähemalt
kaks, 20ndates
Markus Luige
ja vanahärrast
Evald Aaviku
mängitud kuju pidevalt teha seda, mis on
õige. Keskmise põlvkonna esindaja
Ago Andersoni
tegelaskuju on veidi teist masti: ootamatult kaela sadanud pilet
kõrgklassi peente napsude ja tibide hulka ajab pea sassi küll
– aga moraal jõuab väikese viivitusega ka temani.
Ilmselt ei olnud see lavastaja kavatsus, aga vaataja saab
lisaväärtusena kaasa ka stiilinäited eri põlvkonna
näitlemisstiilidest. Aaviku stiil sobib “vana hea Eesti
näitlejateatri” fännidele, minule mõjus ta nii
väikesel laval õige pisut kunstlikuna. Luige omapoisilik olek oli
skaala teises otsas. Uskusin küll, mida kutt seal seletas, aga ehk esika
närvi tõttu ei tulnud alati päris nii šefilt
välja, nagu ta proovis.
Anderson tegi väga hea rolli,
tema teine monoloog oli mulle küll etendusse sisenemise koht. Enne oli
liiga palju tegemist, et veidi keerulisse – loe: ülimalt
minimalistlikku seisu pandud näitlejate teksti süveneda. Veidi
härisid vähemalt Dublinit mitte hästi tundvat kõrva ka
arvukad keerulised kohanimed: nii oleks tahtnud, et üksteises midagi
ära tundnud poiss ja tüdruk oleks saanud jalutada läbi Kadr
ioru-Pirita-Merivälja, mitte läbi keeruliste nimedega Iiri
kohtade.
Kunstnikutöö ja ruumikasutus oli
suurepärane, laualampidega piiratud mänguplats, nurgas vanaonu
süüdatud ahi ja ühe tegelase koduesikust õhkuv külm
välisilm loovad selle õige tunde küll. Tore paaritunnine
külaskäik, kus seekord ise oma elust lobisema ei pidanud.