Arcade Fire on bänd aegadeks, mil rokkformaat on ametlikult minevikus ja ülaltsiteeritud fraasid enam ei loe. Ei, muidugi, kusagil maailma kõrtsides mängivad higised mehed endiselt rokki ja rolli. Mängivad, kuna nad teisiti ei saa ja midagi muud ei oska. Nad on naeruväärsed ja sedakaudu ehk lähebki rokkmuusika viimane pääsemisvõimalus – pisendumises vulgaarsusse, labasusse, räpasusse. Arcade Fire aga… Nemad võivad laulda, mida ja millest iganes, keegi ei ütle, et see on “for real” või et nad “mean it, man”. Arcade Fire’i jaoks pole rokkmuusika elu ja surma küsimus, maailmavaade ega maailmavalu. Isegi müüt ja ikoon ei ole. Nende rokk on skulptuurne moodustis õigetest ja kaalutletud helidest, teatav optimaalne sulam sobivatest koostisosadest.

Selle kohta leidub uuel plaadil tõestusmaterjali küllaga. “Empty Room” peidab endas My Bloody Valentine’i 1988. a. seisuga, “Sprawl II (Mountains Beyond Mountains)” oleks nagu Moroderi meisterdatud Blondie, “We Used To Wait” – Supertramp, The Cars, eks ole? Ja nii edasi.

Aga põhiline ei seisnegi viidetes, pigem bändi oskuses jätta lauludesse halle tsoone, tühje, käsitamata ja koloniseerimata ruume ning panna meid neisse klammerduma. Ehk leiame me nende laulude paatoses midagi sügavalt isiklikku. Kuid tegelikult on see pigem polster ja kaitsepositsioon. Arcade Fire mitte ei jaga meiega intiimsust, vaid hoiab meid eemal, ütleb, et ei, nii kaugele, nii sügavale ei maksa minna.

Ega siit olegi kuhugi minna. Arcade Fire on avaldanud sellise plaadi, et nende järgmise järele ei pruugi enam kunagi vajadust tekkida. “The Suburbs” – kui siit ehk üks leigem veerandtund välja toimetada – on sedavõrd hea, efektiivne, häbituseni tõhus. Seda esiteks. Teiseks on see album vastikult surnud punkt, eesriie, asjade tumm tuum kogu selle mõtlikus üksinduses. 8