Kinnisvarakorilus Süda tänaval
Tallinna südalinna on pärast Tartu mnt läbimurret tekkinud
närvesööv pudelikael. Need, kes jõudnud Tartu mnt
pikenduselt Rävala peale, ei saa kuidagi edasi. On kaks võimalust,
kas keerata Estonia puiesteele või Lembitu kaudu Liivalaiale. Kuna aga
mõlemad tänavad on pidevalt umbes, siis oleks vaja pikendada
Rävala puiesteed läbi Süda tänava kvartali Pärnu
maanteele.
Kuidas seda teha? Probleem on selles, et Rävalaga
külgnev Pärnu mnt - Sakala - Kentmanni - Tatari -Süda
tänava ala on Tallinna üldplaneeringu järgi kuulutatud
miljööväärtuslikuks piirkonnaks. Seaduse jõuga
üldplaneeringus on rõhutatud, et
miljööväärtuslik piirkond on ajalooliselt
väljakujunenud ühtse, kindlatele kriteeriumidele vastava hoonestuse,
tänavavõrgu ja haljastusega ala, mille kvalitatiivne tase
väärib säilitamist. Selliseid alasid on Tallinnas kaheksa.
laulusalm ütleb, et “Eestile on kombeks üks president korraga”,
kuid kõiki muid asju kipub ikka kaks olema. Nii ka siin. Tallinna
linnavalitsus tellis arhitektuuribüroolt Koot & Koot Süda
kvartali detailplaneeringu eesmärgiga Rävala pst läbimurdmine
Pärnu maanteele.
Arhitektid Siiri ja Margus Koot koos
liiklusanalüütik Tiit Metsvahiga esitasid 11 varianti (www.kootplaan.ee), millest
arhitektuurinõukogu sõelus välja kolm. Nendele variantidele
tegid Koodid põhjaliku linnaruumi analüüsi ja pakkusid omalt
poolt välja säästva variandi.
Samas selgus, et SAPA
(Tallinna linna säästva arengu ja planeerimise amet) oli lisaks
tellinud arhitektuuribüroolt R-Konsult (arhitekt Irina Raud) Kentmanni 6B
detailplaneeringujärgse hoonestamise mõju naabrusele. Tellitud
ülesande asemel aga R-Konsuldil “kukkus välja” Süda kvartalit
läbiv tunnel, mille kahes otsas Arco Vara tellimusel projekteeritud
pilvelõhkujad (Kentmanni 6B aadressil 16korruseline ja Pärnu
maanteele – 20korruseline). See pani arhitektuurinõukogus jahmuma isegi
Eesti iseseisvusaja esimese pilvelõhkuja autori Raivo Puusepa, kes
ütles, et kõrgemad majad võiksid jääda siiski
Tartu maantee läbimurde alale.
Kui Kootide tööga sai
algusest peale tutvuda nende koduleheküljel, siis Irina Raua töö
on seni üks suur saladus. Ka Koodid ise said esimest korda sellest teada
tunnelit ülistavast Eesti Päevalehe artiklist.
Raua sõnul esitas ta linnale tunneliga lahenduse, sest Koot &
Koot oli selle võimaluse kõrvale jätnud. See on vale. Koot
& Koot koos Tiit Metsvahiga esitasid selle võimaluse teiste
variantidega koos, aga laitsid maha selle absurdsuse tõttu.
“Normaalsete pikikallete tagamiseks ja ristmiku ette ooteala moodustamiseks
peaks vahemaa Kentmanni tänavast kuni tunneli portaalini olema ca 140–150
meetrit. Seega paikneks tunneli portaal Muusikaakadeemia peauksest veidi Tatari
tänava pool. Peaukse enda kohal aga haigutaks tugiseinte vahele
jääv kaevik.
Tunneli teine portaal tuleks teha vahetult Tatari
tänava taha. Kogu kvartalit jääks läbima kaevik,” selgitab
Metsvahi.
“Siit küsimus – kas on mõtet kavandada kokku ca 250
meetrit kaevikuid, et Tatari alla ja sellest Rävala puiestee poole umbes
40 meetri ulatuses rajatava pargi alla kavandada tunnel? Lisaks kõigele
kujuneb sellise tunneli geomeetria üpris ebameeldivaks ja ka ohtlikuks.
Kas Tallinn vajab sellist tunnelit, mille mõlemast otsast väljudes
avastame end foorristmiku ees?”
Mida me tunneliga
võidaksime? See on ju giljotiin läbi
miljööväärtusliku ala! Võidab kinnisvaraarendaja,
kes sinna tõenäoliselt elama ei asu. Tema võtab oma “papi
välja” ja läheb järgmisele kinnisvarakorilusele, nagu ütles
tabavalt arhitekt Ago Pähn.
Tunnel pühib oma teelt üheksa
maja ning sama palju kullahinnalisi krunte tuleb Tallinna linnal eraomanikelt
välja osta.
Kuigi arhitektuurinõukogu esimehe asetäitja
Arvo Rikkineni sõnul pidavat tunnel laskuma ja tõusma
pilvelõhkujate all, pole see teps mitte nii. Tunnel hakkab laskuma
Kentmanni 6b kõrghoone juurest ja laia kaldpinda kattev katus
jääb nagu memoriaal kolmandiku konservatooriumi pikkuses akende alla.
Samuti jääb see liiga lähedale pilvelõhkuja enda esimeste
korruste akendele.
SAPA juht Ike Volkov aga kiidab tunneliprojekti: “Loodud
on tehismaastik terrassilaadse haljastusega. Meenuvad Babüloni rippuvad
aiad koos ebamastaapse otsamajaga.”
Konservatooriumi ja uue, peatselt
rajatava balleti- ja muusikakooli õuele lubatud fantastiline park on
tegelikult maa-aluse tunneli tuulutusavade ja katusakendega tühi plats,
mille peal ei hakka kasvama mitte iialgi mitte ükski puu. “Tunneli peale
ei saa istutada suuri puid, sest seal tekivad veeprobleemid ja puud kuivavad
sooja suvega ära,” kirjutab haljastusspetsialist EPL Online’is.
Platsil on vaid kaks risti jooksvat kõnniteed, mille vahele on
paigutatud konteinerhaljastus. “Konteinerhaljastus on meie kliimas raha
raiskamine. Väljas saab lillepotte hoida maist septembri lõpuni,
aga kuhu panna konteinerid siis?” lisab haljastusspetsialist.
Ehkki keskkonnamõjude analüüs, mida nõuab uus
planeerimise seadus, on tegemata, samuti ei pidavat kellelgi aimu olema tunneli
rajamise hinnast, võeti tunneliprojekt linna arhitektuurinõukogus
peaaegu ühehäälselt vastu. Vastu oli ainult arhitekt Tiina
Tallinn, kes meenutas, et tegu on ikkagi miljööväärtusliku
alaga ja ei olnud nõus linna kopsude hävitamisega. Tunneli
ehitusele jääks ette praegu sel alal olev kõrghaljastus –
suured tammed ja vahtrad.
Isegi Kultuuriväärtuste ameti juht Agne
Trummal ei olnud tunneli vastu.
Üllatas aga arhitekt Veljo Kaasiku
hägune seisukoht: “Selle kandi hoonestus võiks olla illusoorne.
Ütlemata jätmise arhitektuur, tekib ebatänav. 21. sajandisse
läheks illusoorse arhitektuuriga, mis ei järgi jaotusloogikat, vaid
sõidab üle. Irina Raua töö on 21. sajandi simulatsioon.
Pole päris. Radikaalsus oleks Lastestaadioni kanti tunneli viimine. Liiga
üheselt investorisõbralik. Realistlik pole.”
Hiljem lisab, et
“tunnelis on võlu, kuigi teeb kära. Kära teeb just väline
disain.”
Milline oli siis arhitektuuribüroo Koot & Koot pakutud
säästev läbimurde variant?
“Kõige säästlikum
variant on see, kui Tartu mnt läbimurde poole minev suund jääb
nii nagu praegu, s.t läheb mööda Estonia puiesteed, keerab Eesti
panga juurest Rävala puiesteele. Kui hakati Viru väljakut ümber
tegema, siis liiklus hakkaski siit läbi käima. Sellega on inimesed
harjunud. Ebamugav, aga kesklinnas ei peagi liiklus väga mõnus
olema,” selgitab Margus Koot. “Teistpidi suund kulgeks Rävalast
kaherealisena konservatooriumi eest Tatari tänavale, sealt kurviga
Sakalasse, kustkaudu pääseb Pärnu maanteele. Selle variandi
hinnaks on üks linnale kuuluv maja – tuntud Microlingi hoonena. Aga miski
ei takista jätta liiklust nii, nagu see praegu on.”
Siiri ja Margus
Koot toonitavad, et nende jaoks on tähtis:
Esiteks, et kahe
muusikakooli vaheline ala peaks lähtuma sellest, mis tal täna on –
looduspargist, mida edasi arendada.
Teiseks, tuleb säilitada Süda
kvartal tervikuna ja jätta see nii palju kui võimalik keskelt
läbi lõikamata.
Kolmandaks – Kentmanni 6B kõrghoonele
projekteerimisloa andmisega on Rävala pst lõpetatud ehk
teisisõnu, ta ei lähe enam edasi. Seetõttu võiks
muusikakoolide vaheline ala olla väike linnaväljak. Selleks peaks
hoonestusega sulgema ka Tatari tänava lahtise külje, siis ei
jääks muusikaakadeemia enam suure magistraali äärseks
majaks.
Neljandaks, Pärnu mnt äärne hoonestus Süda
kvartali kõrval ei tohiks olla dominandiks, vaid peaks olema sillaks
kodanlise aja hoonestuse laadist Süda tänava majadele. Seda mastaapi
ei tohiks alavääristada.
Aastaid on aga õhus olnud
küsimus, milline üks õige linn peaks olema. Kui linn ikka on
elukeskkond, siis peaks inimestel olema seal hea. Linnast ei pea läbi
kulgema kiirteed, mille kaudu kihutada ühest linnaotsast teise. Linn ei
pea olema ka kinnisvaraarendajate koriluse tallermaa, kus üksteise
võidu korjatakse paremaid palasid. Linna eesmärgiks ei ole
kõikide väikehoonete asendamine kõrghoonetega.
Mis saab edasi? Kas rajatakse tunnel?
Vastukaaluks Tallinna linna
arhitektuurinõukogu tunnelit pooldavale soovituslikule otsusele
võttis Riigi muinsuskaitseameti juures tegutsev
arhitektuurimälestiste ekspertnõukogu vastu otsuse, mis taunib
maa-aluse tunneli rajamise eesmärgil ajaloolise hoonestuse ja haljastuse
hävitamist ja pooldab läbimurret maapealsel kujul. Arutati ka
läbimurde tegemata jätmist, sest liiklusekspertide hinnangul ei
lahenda Rävala pst pikendamine Liivalaia - Pärnu mnt ristmiku
ummikuid, vaid pigem halvendab olukorda.
Kahjuks jäi Tallinna
planeerijate Ike Volkovi ja Toivo Ninnase tulevikuvisioon teada saamata, sest
nemad läksid kohe pärast arhitektuurinõukogu otsust
puhkusele.