27.02.2009, 00:00
Kobarkino ooperisõpradest tulvil
24. jaanuaril Christoph Willibald Glucki “Orpheus ja Eurydike” ja 7. veebruaril Gaetano Donizetti “Lucia di Lammermoor” Tallinna Coca-Cola Plazas.
Hullemad järjekorrad kui kunagi varem selles kinos nähtud – see
on ooper Coca-Cola Plazas.
Uskumatu, aga tõsi. Eesti
muusikalembene rahvas on lõpuks aru saanud, millist haruldast
võimalust pakuvad Metropolitan Opera kinoprojektid, ja ummistavad
kobarkino lausa kahes saalis korraga toimuvaid otseülekandeid maailma
juhtiva ooperiteatri etendustelt.
Emotsioone on projekt tekitanud ka
maailma kriitikutes. Netist sattus kätte Paul E. Robinsoni maani
mahamaterdav artikkel Berliozi “Fausti needmisest” (etendus
22.11.2008, lavastaja Robert Lepage), mida minul isiklikult ei
õnnestunud näha, aga mis ärritas kriitikut tsirkusetrupi
intensiivse osaluse ja allvee-video kasutamisega. See lavastus on olnud
senistest ka kõige tänapäevasema tehnilise baasiga. Tegelikult
on kõik senised ooperid olnud väga erineva
lavastus-käekirjaga. Nagu ülevaade sellest, mismoodi
tänapäeval ooperit tehakse. Usun, et sisuliselt (sic!)
ultramodernseid võtteid siiski ei näe selle projekti raames (oli ju
Faustki vaid jutustuse illustratsioon tänapäeva teatri
võtetega). Selleks on New Yorgis asuv MET liiga traditsiooniline ja
mainstream ooperiteater. Niiviisi aga Eesti leebega harjutatud publikule
igati vastuvõetav. Kes tahab tõeliselt peadpööritavat
ooperirežiid näha (mida Eesti ooperiteatrites ega festivalidel ei
näidata), peab Saksamaale minema.
MET panustab eelkõige
headele lauljatele. Nende kavas näeb maailmas juhtivaid lauljaid, aga
mitte lavastajaid. See fakt juba iseenesest ütleb palju. Ja näha
suurel ekraanil lauljaid, kelle ühe õhtu kontserdihonorar ulatub
üle miljoni eesti krooni, on eesti inimesele kahtlemata ainulaadne
võimalus. Sest tänapäeva maailma noori juhtivaid lauljaid Anna
Netrebkot ja Rolando Villazoni vaevalt me oma laval näha saame. METi
projekti “Lucia di Lammermooris” 7. veebruaril aga pidid esinema
mõlemad (Villazoni haigestumise tõttu asendas teda küll noor
Piotr Beczala).
Viimased kaks lavastust – nimetatud
“Lucia” ning varasem “Orpheus ja Eurydike” on olnud
väga erinevad. “Lucia” oli igati traditsiooniline ja lausa
romantiline lavastus. Vaid kostüümid olid 16. sajandi keskpaigast
paari sajandi võrra hilisemasse aega pandud ja tumma tegelasena hukkunud
pruudi vaim ning lõpuks ka Lucia vaim lavale toodud. Mis
rääkida ülimalt elutruudest dekoratsioonidest (mäed, rohi
ja kaljud), kui isegi elusad koerad laval ringi kõndisid. See ongi teine
METi oopereid iseloomustav nähtus – dekoratsioonid ja
kostüümid on mõjuvad, ülikallid ning uhked.
Ning armsa lavastuse tootnud lavastaja Mary Zimmermann tundub olevat lausa METi
lemmik, sest ta on ainus, kes selles sarjas kahel korral tegev on (ka ooperis
“La Somnambula” 21. märtsil). Mina isiklikult olin pettunud,
sest ilu kõrval filosoofilisele sügavusele eriti ruumi ei
jäänud. Võrdlusena olid õnneks esimesed lavastused
(“Salome” ja “Doctor Atomic”) vägagi eredad ning
sisukad.
Täiesti uudse vaatenurgaga (ooperi lavastamine
koreograafia kaudu) tuli publiku ette aga Mark Morris. Glucki ooperi
“Orpheus ja Eurydike” mitmeid tunde lühendatud
lavavariandis oli koor staatiline ning karakterit andis tantsutrupp. Kuna
ka peategelaste liikumine oli meelega väga piiratud, siis ainsad, kes
liikusid, olidki tantsijad. Välja arvatud muidugi alla laskuv ketsides
ingel – kogukas tädi roosas pluusis. Satiir oligi põhiline
lavastusvõti – ka õukonnatantse esitati tänapäeva
T-särkides.
Tegelikult on kõik, mis METi projektis
näidatakse, ala
ti nauditav. Kõrgetasemeline. Lihtsalt erinevad käekirjad, ja mitte
eriti ekstreemsed. Tingimusteta vaimustav on aga muusikapool – nii
dirigendid, orkester kui ka lauljad. Ja siis veel võimalus näha
näitlejaid (sest need tipp-lauljad on ka hunnitud näitlejad) nii
ligidalt. Ooperiteatris ei saa seda kunagi. Ülimalt pühendunud
näitlejate miimika ning sisseelamine on nii vaimustavad, et see annab
kordumatu elamuse.