15.08.2008, 00:00
Kõige njuujorgim maja Helsingis
Linnalegend räägib, et siis kui hotell Torni, Helsingi kesklinna kõrgeim hoone, valmis sai (1931), otsustati, et enam kõrgemaid ehitada ei tohi. Otsus pidavat siiani vett. Esinduslik hoone on 75. juubeli puhul läbi teinud noorenduskuuri, mille vilju käis imetlemas Anneliis Aunapuu.
Hoone Yrjönkatu 26 püstitati ajal, mil Euroopa oli tõstnud
pilgu oma nabalt, pöördudes jõudu koguva Ameerika poole. New
York oli ka arhitektuuri tõusu kese, nii ülekantud tähenduses
kui sõna-sõnalt. Loomulikult inspireeris see arhitekte.
Rahvusromantika oli äsja saavutanud oma lae, mängureeglid end
ammendanud, ja selle uudsusevõlu hakkas hääbuma. Dekadentsi
taustal oli värske elujõu magnet võimas, lausa juurtest
lahti rebiv – nii mõnigi ei suutnud kutsele vastu panna ja kolis
üle Atlandi, kõigi võimaluste maale. (Sealhulgas ka Eliel
Saarinen, üks Soome kuulsamaid arhitekte, üks rahvusromantika
isadest.)
Kõrgustesse pürgimine ja esinduslikkuse veenev
seos praktilisusega näitavad, et Tornis väljendub Ameerika-ime.
Tsitaatidena avalduvad väärikus (kuld ja marmor) ja suurejoonelised
võtted ajaloost (valguskuppel fuajees). Seda, et tegemist on linna
esindushoonega, tõestab ka selline tume fakt ajaloost, et
jätkusõja aegu olnud just selles majas sisse seatud vene
vägede staap.
Vahepeal veidi räsituna seisnud, kerkib
hoone hoolitsetud vertikaal nüüd taas uhkena künka otsas
naabrite vahelt kõrgele, pakkudes art deco, juugendi ja fungi piiril
balansseerivat elegantsi nii tänaval- kui seesolijaile. Aasta
lõpukuudel toimub seal teemaüritus “New Yorgi vürtsid
Tornis”. Tundub, et Suure Õuna tüüpi menüü
sobib sellesse keskkonda suurepäraselt.
Kunstnike
lemmikpaik
Hoonel on alati olnud kunstnikkonnaga tugev
side, mis mõjutab tänini sealset miljööd. Vaimustav
stiilsus, mis läbi renoveerimise ilmselt säilis, on pärit
ajastust, mil hooliti veel dekoratiivsusest ja muljest, kuid samas oldi juba
sirgjooneliselt praktilised. Tulemus on mahlakas ja pakub erilist
meeldejäävat elamust, samas on miljöös delikaatset ajatust,
mistõttu ei nõua see teenindavalt personalilt ajastukohast
rõivastust ega erilist menüüd.
Renoveerimises
osalenud sisekujundajatele on see aga ühest küljest väljakutseks
olnud ja teisest küljest inspiratsiooniallikaks.
Majale
mööda tõusvat tänavat lähenedes võib
imetleda, kuidas see võimukalt kõrgustesse kerkib,
õigustades oma nime. Siiski on krundi konfiguratsioon seadnud oma
tingimused. Kuna hoone paikneb künka otsas, pääseb eest
küljest restorani ja lounge’i, mis paiknevad 0-korrusel, hotelli
peasissepääs jääb aga nurga taha, sest nõnda sai
fuajeele rohkem suurejoonelisust anda.
Peasissepääsu
meekarva puidust ja faasitud klaasidega uks on väärikas ja
kõrge, tume varikatus selle kohal soliidne ja lai. Fassaadile lisavad
veelgi suurejoonelisust lipuvardad, mis jätavad mulje, nagu seisaks kahel
pool ust rida hiiglaslikke auvalves paaže, lipud jalal. Ukse taga võtab
külastajat vastu mitut värvi marmor, punane vaip juhib tulija
mõned trepiastmed üles ja julgustab edasi astuma, kuni paremat
kätt avaneb vastuvõtusaal.
Sünguse ja
kerguse piiri dramaatika
Kui kitsavõitu
sissepääsust avaneb vaade vastuvõtusaali, saab selgeks, et see
tõesti nõudis ja vääriski dramaturgilist
ettevalmistust. Laia ruumi kohal avaneb mattklaasist kuppel, millest kumab
taevavalgust, selle all laieneb ringiks ka punane vaip. Mulje on
ääretult pidulik.
Fuajee seinad on kaetud meekarva
väärispuitpaneelidega, mida liigendab harv peenike must
vertikaaltriip. Paneelide ülaservas järgib ruumi siksaklevat
perimeetrit lai must kolmeastmeline l
iist – puhas art deco. Samasugune jõuline liist ehib
põrandate ja seinte liitumist terves majas.
Otsevaates
kaardub vastuvõtulett, mille musta kogu elustab mustvalgete
portreeruutude rida pealisplaadi serva all, tänapäevane lisand.
Fuajees on istmeteks uhked ja laiad kroomtorutoolid (Wassily, Marcel Breuer,
1925-6).
Fuajee tõmbenumbriks on vana võrega lift
(pange tähele, selle tootja KONE on Soome teine Nokia), mille ümber
keerdub trepp. Nagu meil oli Palace’is enne selle “surnuks
saneerimist“ (irooniline, et seda tegid just põhjanaabritest
sisustajad). Tillukese, kumerale trepiavale kohandatud liftikapi seinad on
punase puiduga spoonitud paneelidest, ülaosas väärikad faasitud
servadega klaasid, vahel jäme messingist käsipuu. Sõitu ei
alustata enne, kui võre ette tõmmatud. Nagu Titanicus.
Maja korrustel on koridoripõrandate paksud vaibad kujundatud
kolmekümnendate laadis, mis, nagu terve hoone kujunduski, hetkemoe
peajoonega hästi klapib. Piki seinapiiri jooksevad kõrged
kolmeastmelised mustad põrandaliistud, ülal sekundeerib sellele
kitsas tume liist.
Numbritoad on saanud värsked sisustused
kolmes erinevas stiilis: art deco, juugend ja funktsionalism. Kõigis on
suudetud luua sisult kaasaegne sisustus, milles on ajatust. Kogu hotellis
viibimisele lisavad efektse ja kohaliku noodi suurepärased
jõhvikalõhnalised tualett-tarbed, ilmselt ainulaadsed kogu
maailmas.
Restorani Torni, mille uuendamisega tegeles üks Soome
kogenuim avalike ruumide kujundaja, joviaalne, dramaatiline ja nõudlik
Kaisa Blomstedt, pääseb nii tänavalt kui ka fuajeest.
Viimasest laskub sinna kaarduv trepp, mille kitsust on püütud
tasakaalustada mattkuldsete seinaplaatidega. Tee restorani viib läbi
hubaselt varjulise American Bar’i, mida tuntakse kui üht
rahvusvahelisimat kokteilibaari linnas. Miljööd loob lopsakas segu
kaasaegsest ja kolmekümnendatest.
Restorani üks saale on
saanud lõbusa ja värvika laelahenduse: lage raamivate
valguskarniiside vahele on maalitud makrovaade värvikatele puu- ja
köögiviljadele. Peasaalis on jäädud pigem peateema,
väärikuse ja kerguse kõrvutamise juurde. Suures ruumis
vangistavad pilku efektsed postid. Need on jagatud pooleks, alaosa kaetud
tagant valgustatud marmorplaatidega, peenem ülaosa aga läikivmustaks
värvitud. Ruumijagajana töötab siin kroomraamistuses mattklaas,
mis toob ruumi õhulisust, suuremaid klaasipindu liigendavad ja
ühtlasi turvavad ajastukohased võremotiivid. Art deco
ühe lemmiku, väljapeetud mustvalge kontrasti orientaalset
päritolu reedavad suured vaasid aknalaudadel, praegusesse hetke toovad
vaataja tagasi väheldased, kuid soojust kiirgavad dekoratiivkunstitaiesed
seintel.
Ajastukohased detailid
Terves
majas on eelistatud mahedat ja hajusat karniisivalgust, seda nii saalides kui
ka väiksemates ruumides. Osa karniise on klassikaliselt avaga lakke
suunatud, osa ribakujulised, mis kombineerivad mattklaasi ja kroomliistu.
Lisaks kohtab siin-seal majas tervet seeriat eriti sulneid valgusteid. Need
kandilised, ruutu jaotatud klaasidega taiesed on nii stiilsed, et tekib
kahtlus, kas ehk ei pärine need kogunisti maja sünnihetkest. Igal
juhul on tegemist spetsiaalpartiiga.
Hoonetippu kroonib veider
neljasambaline vorm, justkui hiiglaslik ventilatsiooniagregaat (on üks
sellist tüüpi generaator, mis aeg-ajalt insenere taas köidab).
Ja veel meenutab see meie Estonia teatri katusele taastamise käigus
upitatud vasest nikerdisi, mida praktiline meel raskustega seedib. Kui veel
kuulda oli, palju need maksid... Aga no olgu, ikkagi art deco... Niigi on teat
ri juures palju sellist, mida taastada ei õnnestunudki, nii
võrreldes projektiga kui ka ennesõjaaegsete fotodega. Ja seda
sarnasust polegi vaja nii väga imeks panna, on ju meie rahvusteatergi
sündinud peaaegu samal ajal tegutsenud Soome arhitektide
töölaual...
Hoone väärtusi kroonib panoraamvaade
ülalt 14. korruselt, kus on klaasitud terrassiga nn Ateljee Bar (avatud
aastast 1951). Nime õigustamiseks korraldatakse seal igakuiseid
kunstinäitusi. Eelnenud juttu arvestades tuleb vist täpsustada, et
vaade avaneb Helsingi linnale, mitte New Yorgile. Kuid see on imekaunis oma
linnakvartalite võrgu, saaretupsude ja vetesäraga.
Kuid
rääkides vaatest Helsingile – miski ei ületa pilti, mis
avaneb õnneseenele, kel avaneb võimalus külastada liftifirma
KONE peamaja Helsingi ja Espoo piiril (muide, on kaheldav, kas see klaastorn
ikka on madalam kui Torni). Kõrge hoone laele viib klaasist lift.
Aeglaselt üle metsalatvade tõustes avaneb liftirahvale ootamatult
vaade, mis lausa hinge kinni võtab.
Sillerdav meri ja
saared, mis kihtamisi üksteise tagant välja tõusevad, nii
kaugele kui silm ulatub. Kõrvus hakkavad tahtmatult kajama Sibeliuse
“Finlandia” helid.
Kuhu maandus Torni
Helsingi on terves maailmas harukordne juugendarhitektuuri kontsentratsioonilt. Ka hotell Torni lähim ümbrus on tulvil hoogsat ja kujundlikku juugendlikku joont. Seal leidub nii kergemat, ohtrate kaunistustega, kui ka raskepärast, tumedatest massiivsetest kivilahmakatest linnaarhitektuuri. Rahvusromantika võlu laias skaalas, mis mõnel juhul põnevalt seguneb funktsionalismiga, mille õhuline, avar ja lai joon, praktilisus ja mugavus tuli ühes elujärje paranemisega.
Kas tulenes see Helsingi linna suhtelisest noorest east või mõnest kokkusattumusest, aga imetlusväärse järjekindlusega suudeti seal sajand tagasi kivilinna rajada! Kasvatanud üles võimeka arhitektipõlvkonna, hakati eesmärgikindlalt rajama kvartaleid, hoides stiiliühtsust, kuid jäädes siiski vaheldusrikkaks.
Seal võib ühtviisi lõputult pildistada dekoratiivmotiive, nii geomeetrilist kui ka figuraalset, arhitektuurseid väikevorme ja iseäralikku materjalikasutust, mis rõhutab veelgi arhitektide stiili ja käekirja olemust. Selle linna tänavad on kui oma ajastu kunstinäitus.
Ka uus tõus modernismiajastul ei suutnud pilti täiesti lõhkuda, vähemalt ei ole neil tarvis nüüd hooneid ükshaaval vahelt välja lõhkuda, aitab ainult rekonstrueerimisest. Välja arvatud Kamppi platsdarm, kus nad mõned aastad tagasi suure platsi totaalselt tühjaks tegid, et sinna väga kaasaegne, perspektiivitundega liiklussõlm ja kaubanduskeskus rajada.
Küllap on nii linnakodanikud kui ka lähituristid sealse uue keskkonnaga juba harjunud, tervitades otsust, et linna keskelt kadus korratu bussijaamaplats, kogu transport viidi maa alla ja avarused jäid jalakäijatele. Mitte vastupidi, nagu meil tegema kiputakse.
Endine bussijaamahoone, funktsionalistlik Lasipalatsi (Klaaspalee, 1935) kui arhitektuurimälestis jäeti peatänava äärde siiski alles ja renoveeriti see 1998. aastal restoraniks. Hoone on teistega võrreldes madal ja kuigivõrd ümbrusega ei seostu, juhatab samas sisse nurga tagant paistva Kiasma, mis on linna rahvusvaheliseks uhkuseks olnud juba kümme aastat.
Ei maksa unustada ka linna eelmisi uhkusi: Raudteejaam, Finlandia-talo, Olümpiastaadion, Temppeliaukio kirik jne jne. Rääkimata terviklikest juugendipärlitest nagu Eira ja Katajanokka linnaosad.
PS Seda kõike imetledes näib tähenduslik, et üks indie-poppi viljelev Austraalia bänd on võtnud omale nimeks Architecture in Helsinki. Ise väidavad poisid siiski, lootsid nime abil lihtsalt tähelepanu tõmmata...
Helsingi on terves maailmas harukordne juugendarhitektuuri kontsentratsioonilt. Ka hotell Torni lähim ümbrus on tulvil hoogsat ja kujundlikku juugendlikku joont. Seal leidub nii kergemat, ohtrate kaunistustega, kui ka raskepärast, tumedatest massiivsetest kivilahmakatest linnaarhitektuuri. Rahvusromantika võlu laias skaalas, mis mõnel juhul põnevalt seguneb funktsionalismiga, mille õhuline, avar ja lai joon, praktilisus ja mugavus tuli ühes elujärje paranemisega.
Kas tulenes see Helsingi linna suhtelisest noorest east või mõnest kokkusattumusest, aga imetlusväärse järjekindlusega suudeti seal sajand tagasi kivilinna rajada! Kasvatanud üles võimeka arhitektipõlvkonna, hakati eesmärgikindlalt rajama kvartaleid, hoides stiiliühtsust, kuid jäädes siiski vaheldusrikkaks.
Seal võib ühtviisi lõputult pildistada dekoratiivmotiive, nii geomeetrilist kui ka figuraalset, arhitektuurseid väikevorme ja iseäralikku materjalikasutust, mis rõhutab veelgi arhitektide stiili ja käekirja olemust. Selle linna tänavad on kui oma ajastu kunstinäitus.
Ka uus tõus modernismiajastul ei suutnud pilti täiesti lõhkuda, vähemalt ei ole neil tarvis nüüd hooneid ükshaaval vahelt välja lõhkuda, aitab ainult rekonstrueerimisest. Välja arvatud Kamppi platsdarm, kus nad mõned aastad tagasi suure platsi totaalselt tühjaks tegid, et sinna väga kaasaegne, perspektiivitundega liiklussõlm ja kaubanduskeskus rajada.
Küllap on nii linnakodanikud kui ka lähituristid sealse uue keskkonnaga juba harjunud, tervitades otsust, et linna keskelt kadus korratu bussijaamaplats, kogu transport viidi maa alla ja avarused jäid jalakäijatele. Mitte vastupidi, nagu meil tegema kiputakse.
Endine bussijaamahoone, funktsionalistlik Lasipalatsi (Klaaspalee, 1935) kui arhitektuurimälestis jäeti peatänava äärde siiski alles ja renoveeriti see 1998. aastal restoraniks. Hoone on teistega võrreldes madal ja kuigivõrd ümbrusega ei seostu, juhatab samas sisse nurga tagant paistva Kiasma, mis on linna rahvusvaheliseks uhkuseks olnud juba kümme aastat.
Ei maksa unustada ka linna eelmisi uhkusi: Raudteejaam, Finlandia-talo, Olümpiastaadion, Temppeliaukio kirik jne jne. Rääkimata terviklikest juugendipärlitest nagu Eira ja Katajanokka linnaosad.
PS Seda kõike imetledes näib tähenduslik, et üks indie-poppi viljelev Austraalia bänd on võtnud omale nimeks Architecture in Helsinki. Ise väidavad poisid siiski, lootsid nime abil lihtsalt tähelepanu tõmmata...