“Koneisto 2002” – reiv ei sure ega sure
Kunagisest tagasihoidlikust, igal suvel Soomes toimuvast elektroonilise
kunsti festivalist “Koneisto” on tänaseks saanud tõenäoliselt põhjamaade suurim
“elektrooniline festival”, kus muusika on kunsti juba peaaegu täielikult alla
neelanud. Tänavune prognoos oli 30 000 külastajat, ja see ilmselt ka täitus.
Päeviti toimus tegevus (djd ja üksikud laivid) Hietaranta rannas, õhtul ja öösi
puhkes suurem melu aga Kaapeli hiiglaslikus kultuurikeskuses, kust järgnevad
muljed pärinevadki.
Vaatamata oma megasuurusele on “Koneisto” säilitanud
endisaegse alternatiivse joone, nii et mingit Sun Dance Festivali selles
vaevalt et kunagi saab (küll aga võib Sun Dance’ist saada “Koneisto”, kui ta
õiges suunas areneb). Ausalt öeldes ei näi see küll kuigi tõenäoline (ja ega
teist “Koneistot” ei olegi vaja), aga kunstilises mõttes saab seda festivali
vähemalt Põhjamaade piirkonnas omamoodi eeskujuks seada küll.
Kõige hämmastavam sellise suurusega festivali juures oligi, et hitimeistrite
kohalolu oli suudetud peaaegu täielikult vältida. Peaesinejad O:pl Bastardz,
Stanton Warriors, Ken Ishii jt pole siinkandis vist peaaegu üldse tuntud
(viimane küll võibolla pisut on). Päris peaesineja oli The Orb. Nende “Little
Fluffy Clouds” on elektroonilise muusika ringkondades muidugi hitt, aga siingi
on tegu ikkagi kultusstaatuse, mitte üldiselt kuulatu või tuntuga. Ja kes
elektroonilisest muusikast üldse midagi teab? Võiks ju arvata, et keegi ei tea
midagi, aga sellise publikuhulga juures kõlab see siiski kuidagi kahtlaselt.
Mis siis publiku tegelikult “Koneistole” tõi? See ongi üldisemas plaanis
võibolla kõige huvitavam küsimus, ja vastus, nagu juba isegi arvata võite, ei
saa loomulikult olla “elektrooniline muusika”. Ega ilmselt isegi mitte “The
Orb”.
Üks asi on kindlasti festivali stiililises ulatuses. Vana
Kaabli(?)tehase päratutes ruumides paiknevatel lavadel oli valida peaaegu kõigi
elektrooniliste stiilide vahel – alates hausist, “freestyle’ist” ja trance’ist
kõige sügavamates ja hämaramates keldrites mühiseva artikuleerimata müra ja
pahinani. Kusagile kõige selle hulluse vahele olid eksinud ka meie Uni ja
Pastacas, kes tegelikult festivali üldstiilist – mida võiks tinglikult
määratleda kui (muusikalises mõttes, mitte ümbrusest tingituna)
“industriaalset” – ikka erakordselt teravalt eristusid / välja langesid, mis
neile kahtlemata vaid kasuks tuli. Radiomaffia tegi Unega intervjuu ja Une lood
annavad seal nüüd vast mõnd aega tooni (I hope!).
Kui aga üldisest stiilidominandist rääkida, siis näis see olevat kusagil
techno, tech-house’i ja trance’i kandis. Suurel ja keerulisel
festivaliterritooriumil laialt ringi laapides jäi selline mulje, aga ma küll ei
usu, et see just korraldajate maitset oleks peegeldanud, ja tõenäoliselt isegi
mitte publiku oma (sest Helsingi publik pidi kuuldavasti, nagu ka Tallinna oma,
hoopis väga hausimeelne olema), vaid oli lihtsalt mingi näiline (ja seetõttu
juhuslik) kompromiss kõikvõimalike huvide ja maitsete vahel. Kõik stiilid,
ükskõik kui äärmuslikud või obskuursed nad siis ka polnud, said “Koneistol”
mõnesugust neile kohast tähelepanu. Saalid olid väga erineva mahtuvusega (30–
3000), ja korraldajate endi maitse (niipalju kui pealaval esinejate põhjal
sellest aimu võis saada) kaldus minu arusaamist mööda kuhugi elektroonilise
muusika “hälli”, st elektro, techno ja nii kummaline kui see ka pole, just
nimelt 90ndate alguse / 80ndate lõpu “reivimuusika” kanti. See oli tõesti väga
veider – rohkem kui kümme aastat pärast sündmust näha oma ihusilmaga igas
mõttes autentset reivi, nagu seda vahepeal polekski lõputu arv kordi surnuks
kuulutatud ja maha maetud. Aga oh ei, ta elab (ja eriti elas ta muidugi siis,
kui pealaval mängiti Underworldi jms). Tuhanded higised kehad tehases The Orbi,
Underworldi (plaadilt) ja Stanton Warriorsi (dj-team) saatel reivimas – enam
reivimaks minna ei saa, y’know.
The Orb oli veel eriti reiv, sest kui
ennemalt oli ta ju ikka muhe ambient, siis nüüd on ta räme, võiks isegi öelda,
et inetu techno, millest küll orbiliku hulluse ja psühhedeelia joad pidevalt
läbi tungivad. Stanton Warriors mängis samuti põhiliselt techno’t (ja vähemal
määral elektrot), samuti soomlaste Accu ja O:pl Bastardz, mis on kohalikus
mõttes peaaegu staadionibändid. Muusikaliselt suurepärane (ja peaaegu
avastuslik) oli soomlasest Warpi artist Brothom State, kes kujutas endast
hiiglasliku monitori ja PC-
tower’i taha varjunud häbelikku noorurit, kes
tegi (nagu mulle ja Hannes Praksile Kohvirekordsist tundus) pisut Plone’i-
laadset, aga võrreldamatult huvitavamat “tulevikku pööratud” (,st click’n’cut
esteetikas), aga meloodilist (ja suurema osa ajast isegi kahekihiliste
meloodiatega) electronica’t.
Olulisim, mida “Koneisto” näitas, oli (siinkandis) harvaesinevalt tugev kunstiline tase, veel üldisemalt öeldes aga võibolla see, et üks muusikafestival ei pea tingimata olema mitte ainult pähekulunud tõdesid käiav, vaid võib olla ka meelt lahutav, informeeriv ja isegi publikut hariv üritus. Tase (kusjuures see polnud vihje Viljandi Folgile, mis on omas laadis ka igati omal kohal)!