10.07.2009, 00:00
Kristiina Ehin “Emapuhkus”
Pandekt, 2009. 107 lk.
Kristiina Ehini viies luulekogu on uus ja üllatav, nagu olid seda tema
eelmisedki kogud (nt “Luigeluulinn” ja “Kaitseala”).
Kuigi irooniline pealkiri lubab aimata emaduse rõõmude ja valude
poetiseerimist, on teemadering siiski laiem. Samas seob just
“naiskogemuse” rõhutamine selle luulekogu tervikuks.
Raamatu mitmekülgsust ja sügavust suurendavad katkendid Ehini
perepärimusest: esiemade mälestused elu pöördelistest
või naljakatest hetkedest, mis ulatuvad tagasi viienda põlveni.
Ja need katked on tõesti erilised. Näiteks see, kus
vanavanatädi Neti ühel 1944. aasta septembri hommikul, äsja
Patarei vanglast vabanenuna, nägi Pika Hermanni tornis vahetumas (sic!)
kolme riigi lippe. Fotodelt vaatavad vastu needsamad kenad ja aruka
silmavaatega vana- ja vaaremad. Tagakaanel on Kristiina ise mustas kleidis,
mille mustri moodustavad esiemade nimed ja sünniaastad, kinnitades sellega
ühtekuuluvust, võibolla solidaarsustki nende naistega.
Programmiline luuletus “Hanereas” maalib pildi habraste
küünlakroonidega neiudest, kes sammuvad tagasi vaatamata ja
tagasilööke trotsides pikas rivis, ikka edasi, igavesti.
Heale kirjandusele omaselt muudab seegi teos lugejat, rikastab teda ühe
kordumatu maailma võrra. Ehin lihtsalt võlub oma kuulajad-lugejad
ära, nagu üks tõeline lauluema või kunstnik
võluma peabki. Ennast määratleb ta kui “üks
paljudest tuuletallajatest, üks miljardist üksikemast”.
Kristiina haldjalik haprus, millele vastandub ta sisemine intellektuaalne
tugevus, ja leebe huumor moodustavad siin kütkestava koosluse. Meelde
sööbivad uued kujundid (“tunnetesüsine lõke”,
“suudluste ussilakaleem” jt). Lapseootusestki luuletab ta
võluvalt: “tunnen su liigutusi / tasast tugevat tulemist / minu
poole / minu maailma poole”. Positiivsele “minu maailmale”
aga kipub hiljem vastanduma palju negatiivset. Telekanaleid vahetades ja
lastesaadet otsides “satun seitsmele surmale / neist viis tapmised”
– “ikka ja halastamatult / inimene inimest / õpib laps juba
kaheselt”. Ehini luule osutab, kuidas lapsevanemaks olemine paneb
hoolivama pilguga maailma nägema, protestima maa ja õhu reostamise,
müra, raiskamise ja vägivalla kultiveerimise vastu. Eriline suhe on
luuleminal kuuga, mis näib asendavat kedagi olulist. Kuu on lummav, ta
tuleb ja läheb, heidab erutavat valgustki. “Kus on kuu / ta oli just
siin ja kadus siis / Ei saanud temast minule meest / Kakssada kutsarit ootasid
värava taga / kui ta siin peatus...” Võib-olla kunagi aastate
pärast tundub, et just romantilised kohtumised kuuga olid elamuslikumad ja
ilusamad kui paljud kohtumised kaasmaalastega?