Teatri ­võõrandumine
Santlus, vaegus ja puue (ajutine või sümptomaatiline): Eesti teater ei taha väljagi teha inimestest, kelle füüsilised iseärasused eeldavad teatrisse tulekuks ennastületavat tahtepingutust. Üheski Eesti teatris pole mõeldud aktiivsete puudega inimeste vajadustele.
Iseloomulik näide on hiljutine Keili-­Shake­speare’i “Rooside sõja” ettekanne Leigol. Näha suurt hulka karkudega külastajaid komberdamas üle lagedate põldude ligipääsuteega varustamata künka poole, kus neil tuli isteasemeks hakata otsima lauatükke, oli mulle kui puudega, aga vähemasti liikumisprobleemita inimesele talumatu. Ülivapper tüdruk kipsis jalaga; prillidega daam, kes iga hinna eest tahtis etendusest osa saada; vanem, samuti karkudega daam, kes pidi aland­likult vabandama, et ei saa oma lähedastega kaasa tulla – need mälupildid on kogu ülejäänud teatrielamusest lahutamatud.
Pärast segaseks kujunenud, kuigi käigu pealt parandada püütud etendust polnud mängupaigast lahkumine publikule samuti mingi lillepidu. Mul vedas, et üle põldude uida­tes paistis taevas kuu – valgust jätkus parasjagu nii palju, et suitsetajad nägid suitsule tuld panna; teistele mõeldes läks mul meel nukraks, sest minu võimuses polnud neid millegagi aidata.
Aga kuidas on lugu päristeatrites? Mul on olnud privileeg näha viimase kolme aasta jooksul mitut suurepärast lavastust: “Hamlet”, teatritudengite “Suveöö unenägu” (mõlemas variandis), “Lõpp hea, kõik hea!”, “Julia”… ainult et karkude või ratastooliga eeldanuks sissepääs sinnagi äärmist eneseületust.
Loodetavasti ei tähenda Draamateatri remont Tallinnas ainult facelift’i, vaid vähemalt üht päris lifti.
Kes ei anna kõigile, see ärgu andku kellelegi – selline on üle maailma tunnustatud poliitiline ja usuline põhimõte. Üks neist põhimõtetest, millest ka mina lugu pean. Kuidas on teiega?
Janusz Peters
Shakespeare’i-uurija