Kui ka Ultima Thule õhtut päästa ei suuda...
“Rooside sõda”
Lavastaja Tõnu Lensment.
Dramaturg Andres Keil.
Kostüümikunstnik Marion Undusk.
Osades Janek Joost, Uku
Uusberg, Tarmo Prangel, Sulev Teppart, Viire Valdma, Riho Sibul, Kersti
Heinloo, Maarja Jakobson, Meelis Rämmeld, Aarne Soro, Andres Keil, Jaana
Kukk, ansambel Ultima Thule.
Esietendus Leigo Järveteatris 2.
augustil.
Päris raske on kirjutada arvustust
lavastusele, kui kogu etendusõhtu elavaima emotsiooni kutsus esile
väga hästi korraldatud parkimine. Tõnu Lensmendi
“Rooside sõda” jätab lihtsalt täiesti
külmaks, isegi õlgu ei viitsi kehitada. Proovin siiski
sõnastada, mis siis valesti oli.
Alustaks
dramatiseeringust. Tegu on Andres Keili poolt Shakespeare’i
Inglismaa ajaloo ainelistest tragöödiatest kokku miksitud looga.
Shakespeare’i näidendid on nagu antiiktragöödiate
ülepaisutatud ja filosoofiaga läbi pikitud variatsioonid, Keil on
neist eemaldanud kogu “häiriva” filosofeerimise ja inimlikud
üldistused ning mitut narratiivi kokku põimides loonud täiesti
tänapäevase meelelahutusvormi – kolme tundi pigistatud
Ladina-Ameerika seebika. Mis need antiik- ja Elizabeth I aegsed
tragöödiadki muud on kui omaaegsed seebikad, ajastuile omaselt
lihtsalt deterministlikumad või verisemad, meie pealiskaudse ja
kiirustava aja roosavahulisusele vastukaaluks.
Lancasteride ja
Yorkide võitlus Inglismaa trooni pärast muundub ülevast
õiglusenõudmisest väiklaseks vennatapjalikuks võimu
pärast jagelemiseks ning intriigitsemise kõrgpilotaažiks, ja
võitjad otsustab juhus, mitte strateegia, vahe mõistus või
valitsejakarisma olemasolu.
Keeleliselt on Shakespeare üks
igavesti ropp mees, kuid väga osav oma labasust ülevana tunduvasse
sõnademulinasse peitma, monsieur Keil seda viimast annet ei evi ning
kokku on kriitikute poolt “mahlakaks kõnepruugiks”
tituleeritav keelekasutus tekstis lihtlabane ropendamine, mis väikelaste
vanemad etenduse ajal ehmatusest võpatama ja noorema osa publikust
lollakalt itsitama paneb (kuigi korraldajad lavastuse koduleheküljel
hoiatasid, et “Rooside sõda” on lastele mittesoovitatav
– toim).
Shakespeare’i ajalooteemalised
tragöödiad ei kõneta tänapäeval ilmselt suurt kedagi
ja ka Keili pingutused ei ole suutnud lugu niipalju kõlama panna ja
elustada, et see nüüdisinimesele korda läheks. Niisiis on
“Rooside sõda” tekstina lavastaja jaoks riskantne
ettevõtmine.
Kuid Lensment teeb siinkohal suure vea ja oma
kõigile meeldida tahtmises üritab kindla peale välja minna
– Shakespeare klassikaaustajaile, Keil labasema meelelahutuse
fännidele, Ultima Thule, imponeerimaks rokihuvilistele, sõjamasinad
ja relvad militaarse vaatemängu huvilistele, lisaks mängukoht keset
Lõuna-Eesti kauneid metsi ja Leigo kui tuntud kvaliteedimärk.
Edu peaks olema tagatud – mis saaks valesti
minna, kas pole? Tõde, et kõigile ei saa meeldida, peaks aga juba
lapsepõlvest, mehe ja tema poja hobusetoomisloost tuttav olema.
Etendust vaadates on näha, et lavastaja kogu kontseptsioon ongi
võimalikult erinevate huvigruppide kohalemeelitamine, sest öelda ei
taheta vaatajale Leigol sedapuhku mitte midagi – stiilitunnetuseta
rätsep on püüdnud kokku õmmelda hulka omavahel justkui
sobivaid kangaid ja mustreid, kuid traagelniidid paistavad ja tulemus on
maitsetu.
Lavastaja kontseptsioonist algab teatris kõik.
Kuna “Roo
side sõjal” see puudub, ei ole ka näitlejail millelegi
toetuda. Mikrofonid tapavad hääle, publikutribüün on
ehitatud mahutavust silmas pidades ja juba keskmistes ridades istudes ei ole
enam aru saada, kes mida räägib – miimikat ei näe, heli
tuleb ühest kõlarist niikuinii ja kehakeel ei näita, kes
repliiki annab. Kuna puudub ka sõnum, mida edastada, on ilmselge, et
näitlejad ei tea, miks nad seda tükki teevad.
Pingutus
hästi teha on surnult sündinud üritus. Riho Sibula
troonilt tõugatud Heinrich on ainus tõeliselt jõuliselt
esitatud roll lavastuses, kui Sibul suu lahti teeb, jätab publik
haigutamise. Ka Kersti Heinloo naiselikult neurootiline ja lapselikult naiivne
Elizabeth paistab silma, kuid teised naised (Maarja Jakobsoni
Anna, Viire Valdma kaksikroll, Jaana Kukk) jäävad kahvatuks,
Jakobsoni pole kohati ka mikrofoniga kuuldagi.
Yorki hertsogid ja
eri värvi roosid lähevad aga lootusetult segi –
kostüüm on sarnane, meestel on sarnased hääletämbrid
ja kaugemal istudes lihtsalt ei suuda eristada, kes on kes... Andres Keili
kuldses Batmani-kostüümis Prantsuse kuningas Louis ja roosades
retuusides põrsalik Londoni linnapea olid aga nagu mõnest teisest
lavastusest – NO-teatri “Kuningas Ubust” näiteks.
Kriitikute analüüs on muidugi lõbustav, aga eks parima
hinnangu lavastusele annab ikkagi publiku reaktsioon etenduse ajal.
Inimvaatluse tulemused räägivad enda eest – suurema osa ajast
nihelesid minu ümber olevad vaatajad rahutult oma ebamugavatel istmetel,
saalisid alkoholi- ja kohvilettide vahet, suitsetasid, vestlesid homsest ilmast
ja haigutasid.
Kössis kujud tõmbusid sirgu,
tülpimusest tuhmunud silmad lõid taas särama ja kangestunud
jalad tatsusid kaasa vaid hetkedel, mil Ultima Thule loosse sekkus ja Riho
Sibul oma võluvalt kähedal häälel Shakespeare’i,
Keili ja Inglismaa intriigiderohke ajaloo hetkeks meelest pühkis.
Teine elevusetekitaja oli militaartehnika –
üksildane transportöör meelekindlalt läbi porise
põhjaga kraavi roomamas, roheliseks võõbatud veoauto
kaldalt järele vaatamas, uljalt liigsest risust puhastet maastikul kimav
ATV, strateegiliselt täiesti mõttetutesse ja motiveerimata
kohtadesse paigutatud, kuid efektselt pauku tegevad ja veesambaid õhku
saatvad lõhkelaengud ja relvad, mis rohkem tõrkusid kui
paugutasid (aga ega rahvas aru saa, et suurem osa pauke tuleb metsast, mitte
lavalt, eks ole).
No ja siis muidugi itsitused lavalt kostvate
roppusevalingute peale, eks needki võib elavnemishetkedeks lugeda.
Võib-olla mõne vaataja jaoks päästsid üksikud
harvad meeleolutõusud õhtu, minu jaoks võttis kogemuse
kokku etenduse lõppedes mu kõrvalt kibedusega poetatud
lause: “Oleks raha pidanud maksma, oleks praegu väga
pettunud...”
Kui ikka mitte midagi öelda ei ole,
võiks vaikida. Ja püüdlused kõigile meeldida
lõppevad fiaskoga, eriti teatris. Ultima Thule fännid tulevad 17.
augustil hoopis järvemuusikale, korralikku paugutamist ja sõda
võib näha Kääpal “Legendis”, lihtsa nalja
austajad lähevad vaatama Baskini teatrit või
üliõpilasmalevanostalgiat Munamäele, Shakespeare’i saab
aga pea igas Eesti repertuaariteatris sügisel küllastumiseni
niikuinii, ka usutavalt tänapäevastatud kujul.
Kas seda
“eklektiliselt interdistsiplinaarset” “Rooside
sõda” Leigol meie niigi kirjusse suveetenduste lapitekki veel li
saks vaja on...? Rahvast oli kõvasti ja piletihind soolane. Ju siis
tasub ära...
Santlus, vaegus ja puue (ajutine või sümptomaatiline): Eesti teater ei taha väljagi teha inimestest, kelle füüsilised iseärasused eeldavad teatrisse tulekuks ennastületavat tahtepingutust. Üheski Eesti teatris pole mõeldud aktiivsete puudega inimeste vajadustele.
Iseloomulik näide on hiljutine Keili-Shakespeare’i “Rooside sõja” ettekanne Leigol. Näha suurt hulka karkudega külastajaid komberdamas üle lagedate põldude ligipääsuteega varustamata künka poole, kus neil tuli isteasemeks hakata otsima lauatükke, oli mulle kui puudega, aga vähemasti liikumisprobleemita inimesele talumatu. Ülivapper tüdruk kipsis jalaga; prillidega daam, kes iga hinna eest tahtis etendusest osa saada; vanem, samuti karkudega daam, kes pidi alandlikult vabandama, et ei saa oma lähedastega kaasa tulla – need mälupildid on kogu ülejäänud teatrielamusest lahutamatud.
Pärast segaseks kujunenud, kuigi käigu pealt parandada püütud etendust polnud mängupaigast lahkumine publikule samuti mingi lillepidu. Mul vedas, et üle põldude uidates paistis taevas kuu – valgust jätkus parasjagu nii palju, et suitsetajad nägid suitsule tuld panna; teistele mõeldes läks mul meel nukraks, sest minu võimuses polnud neid millegagi aidata.
Aga kuidas on lugu päristeatrites? Mul on olnud privileeg näha viimase kolme aasta jooksul mitut suurepärast lavastust: “Hamlet”, teatritudengite “Suveöö unenägu” (mõlemas variandis), “Lõpp hea, kõik hea!”, “Julia”… ainult et karkude või ratastooliga eeldanuks sissepääs sinnagi äärmist eneseületust.
Loodetavasti ei tähenda Draamateatri remont Tallinnas ainult facelift’i, vaid vähemalt üht päris lifti.
Kes ei anna kõigile, see ärgu andku kellelegi – selline on üle maailma tunnustatud poliitiline ja usuline põhimõte. Üks neist põhimõtetest, millest ka mina lugu pean. Kuidas on teiega?
Janusz Peters
Shakespeare’i-uurija