15.02.2008, 00:00
Kuidas dekonstrueerida eestlast?
Eelmises rahvusvestes jõudsin selleni, et eestlase arenguks on parim
hinge ja vaimu lahutamine. Hing saaks siis jääda kandma eesti
kultuuri, vaim aga euroopalikult haritud. Nüüd on küsimus
selles, kuidas vaimu kõige tulemuslikumalt harida.
David
Hume’i järgi pole vaimgi mingi valmis tervik, vaimu komponentideks
on muljed ja ideed. Mingit ühtset “mina” pole olemas, oleme
lihtsalt kimp kogemusi ja seisundeid – sellist vaadet inimesele
kutsutakse “kimbuteooriaks” ning see näib mulle väga
tõenäoline. Vahel öeldakse, et inimene on nagu sibul: aina
koorid teist ja pole sugugi kindel, kas jõuad mingi tõelise
sisuni. Muide, sibula definitsioon “seest siiruviiruline, pealt
kullakarvaline” näib väga hästi sobivat tänase
lääne inimese kohta, kes vähemasti väliselt peab
säilitama kullakarvalist keep smiling’ut, et mitte oma
siiruviirulise siseilmaga kaaskodanikke häirida.
Tõsi,
enamasti on eestlasi ja üldse idaeurooplasi rohkem redisteks peetud: pealt
punane, seest valge. Demokraatlike riikide kodanikele on jäänud
valdavalt arusaamatuks, miks me kaks korda aastas töötajate
demonstratsioonidel võimudele vaimustust avaldasime, kui meile
kommunistid ei meeldinudki. Igatahes tuleb meil redisest sibulaks saada.
Aga kuidas? Eesti vaimukimp tuleb lahti võtta, dekonstrueerida
ning uute kogemuste, teadmiste ja vilumustega varustada. Selle praktilisel
teostamisel näitab meile parimat eeskuju Euroopa Liidu mõjukaim ja
arenenuim kunst – kokakunst. Nüüd, kus meie kateedrid on
vabanenud ühe filosoofia sunnist, valitseb enamikus Tallinna ja kogu
haritud maailma restoranides harras suhtumine ühe rahva – keda me
vahel “konnaõgijateks” kutsume – kokakunsti.
Rahvuslik kokakunst on igale rahvale püha. Kedagi ei häiri
suuremat, kui sõimatakse tema presidenti või riigi poliitikat,
kui aga Jacques Chirac teatas avalikult, et Soomes saab halvasti
süüa, langes tema peale kogu kartulipirukate sööjate
viha.
Seega pole köögiviljalised metafoorid inimese kohta
sugugi juhuslikud, vaid olemuslikud – me peame ka eesti vaimu
dekonstrueerimisel lähtuma kulinaariast. Õnneks ei tule meil
alustada tühjalt kohalt, tuntud rahvuslik köögimõtleja
Dimitri Demjanov on retsepti välja töötanud. Nimelt tavatseb
Eesti riik anda talle aeg-ajalt näiliselt võimatu ülesande
nagu muinasjutus vaeslapsele: mine Brüsselisse, paku neile silku ja
mulgikapsast, aga nii, et neile maitseks.
Et neid teineteist
välistavaid tingimusi täita, ongi Demjanov mulgikapsad –
võimalik, et Derrida, Lacani ja Krulli mõjul –
dekonstrueerinud. Ta hautab kapsaid Alsace’i Rieslingis, keedab tange
kanapuljongis, küpsetab liha kaua madalal temperatuuril ja serveerib
lõpuks kõik taldrikul eraldi – Euroopa maitsetega
rikastatuna ja dekonstrueerituna.
Täpselt nii tuleb toimida ka
eesti vaimuga – selle erinevaid kihte tuleb lasta Euroopa vaimus
kümmelda ja seeläbi terveneda. Nii võime õppida
inglastelt huumorit ja jalgpallihullust, hispaanlastelt homoabieluseadust ja
Andaluusia laiskust, sakslastelt gaasijuhtmete konstrueerimist. Ja
prantslastelt maitset. Sest muidu öeldakse: eestlased on ju muidu tublid,
aga nad ei vasta minu maitsele! Sellisele kriitikale on täitsa
võimatu vastu vaielda.
Mida euroopaliku vaimuga Eestis peale
hakata, sellest juba järgmisel korral.