Kuldne arhitektuuritrio
Kõigest kolmandat aastat tegutsev Salto
arhitektuuribüroo on kinni pannud paljud viimase aja esinduslikumad
arhitektuurikonkursid. Nende projekti järgi tahetakse ehitada näiteks
Paide spordihalli, maaülikooli võimlat, Sõmeru
keskusehoonet, Skoone bastioni, Eesti Maanteemuuseumi välialasid,
arhitektide kalmeala.
Ometi valmis üliandeka kolmiku –
Maarja Kask (27), Karli Luik (29) ning
Ralf Lõoke (28) – esimene ühine maja alles
praegu. Aleksandri 35 paiknev astmeline kortermaja Karlovas on sümpaatselt
äkiline. Eriti Tartu kohta. Sügisel peaks aga uksed lahti tegema
veelgi tähtsam objekt (konkursiga tulnud tellimus) Tartu Kesklinna kooli
uus õppekorpus, kuhu on kavandatud spordisaal,
tööõpetuse ruumid, neli klassiruumi, arvutiklass, raamatukogu,
õpetajate tuba ning garderoob. “Seda maja võib kasutada ka
teisiti, mitte et astud uksest sisse ja ongi kõik. Maja on nagu
mõnus tüüp, kes krundil vedeleb. Temast võib üle
käia ja niisama suhelda,” leiab Ralf ning sama võiks vist
öelda kõikide Salto teoste kohta.
Eriti mega
projekt on aga Skoone bastioni kasutussevõtt. Karli:
“Mõte on see, et lisatava abil oleks hästi eksponeeritud
ajalooline keskkond ning moodustuksid erineva iseloomuga avalikud ruumid, seal
võiks olla ka sportimisvõimalused, kohvikud.” Lisaks veel
mahutaks mägi endas parklat, Rannamäe tee muutuks jalakäijate
teeks ning bastioni “kurgu” asemele ning osaliselt ka praeguse
autotee kohale kavandatakse muruga kaetud ühiskondlikke hooneid. Ralf:
“Aga see on ainult detailplaneering ja raske on prognoosida, milliseks
täpselt linnaruum kujuneb.”
Teine Tallinnas paiknev
suurem projekt on seotud Ahtri tänavaga, kuhu endise Vaibaparadiisi koha
peale on plaanitud kaubandus-büroo-ja-mis-iganes-kompleks.
Üüratule krundile taheti veel mõni aeg tagasi teha Baltikumi
suurimat spaa-hotelli, kuid arendaja äriplaan muutus. Kutsutud konkursil
võitiski Salto ja Urmas Lõokese arhitektibüroo
ühisloome.
Ometi ei ole rahaliselt kasulike tellimuste
kõrval Salto üldsegi mitte tõsine
“tootmisettevõte”.
Kuigi aastatega on saanud
pikkade juustega luulelisest lõngusest Karlist trendikas kiilaspea ning
noored püüavad end ka muidu karmide ehituskunnide maailmas
kehtestada, pole rõõm tegemistes kadunud. Maarja ütleb, et
teadlikult osaletakse konkurssidel, mida korraldatakse reeglina just avalikele
hoonetele ja mis pakuvad seetõttu ka huvitavamaid väljakutseid.
Kas saltokatel pole olnud kade meel, et oma
bürood varem ei teinud, kuna neist paar aastat vanemad inimesed on juba
väga hästi pildil?
Maarja: “Meil on hea meel, et me
oleme ühed viimased, kellel see siiski on õnnestunud. Ma kujutan
ette, et meist noorematel on raskem alustada.”
Ralf: “Me
ei ole päris selle laine peal olnud. Ainult väga väike osa
tellimusi on otseselt kinnisvaraarendusega seotud.”
Aga teised
ostavad juba purjekaid ja ehitavad omale maju.
Ralf: “Mulle
lihtsalt eramus elada ja purjetada ei meeldi.”
Miks siiski nii
palju konkursse, kas kõrini pole?
Ralf: “See on
üks normaalsemaid viise endale tellimusi saada.”
Kas on
plaanis ka edasi “tippspordiga” tegeleda? Näiteks
kunstiakadeemiat kavandada?
Ralf: “Jah, ikka, muidu nüristuks
ära.”
Kaks konkurssi, mille mittevõitmise üle
Salto arhitektid kurvastavad, on loomaaia Läänevärava
kavand
amine (tahtsid teha pealt haljastatud ning käidava laguunilaadse
sissepääsuhoone) ning Tartu Laia tänava sild.
Trio hea sõber ajakirja Ehituskunst peatoimetaja
Ingrid Ruudi leiab: “Snoobid on kahtlemata kõik kolm. Aga kuna see
kombineerub väärt oskusega mitte võtta end
ülipadutõsiselt, siis, ma arvan, pole klantsilt kandiliseks
muutumise ohtu silmapiirilgi. Ja šiki poosi varjus sisaldub ka
üksjagu head vana kooli soojust.”
Tõesti, iga
kunstnik on loomu poolest edev, kuid Salto-tüüpide edevus ei avane
Kosmose, Koko ning Hannes Praksi tegemiste moodi “palun kirjutage
minust” stiilis majades, vaid läbimõeldud ruumiprogrammi
tundlikus vormistamises. Või nagu arhitektuuriguru Tiit Trummal Paide
spordihoone kavandit iseloomustab: “Plastiline maht, arhitektuurikeele
ruumiline väljendusrikkus ning eripära.”
Kuigi Ralf
oma arhitektidest vanematelt, isa Urmaselt ning emalt, Eesti üheks
parimaks tegijaks peetavalt Marikalt, teadlikku šnitivõtmist
eitab, siis teatud sarnasust võiks isegi märgata. Cool
minimalistlik elegants ehk.
Urmas Lõokesega on teinud Salto
ka koostööd. Ralf: “Isa oskab väga hästi inimestega
suhelda ja meid usaldab ka. Tiinekate firmal on ju ikka probleeme, siis on
kedagi asjalikumat appi vaja.”
Aga ema büroo
Okas-Lõoke?
“Ei. Neil on hästi tugevad egod
kõik nagu meilgi. Aga kogenud inimestelt on väga hea nõu
küsida.”
Esikohtade kullast ja karrast
hoolimata – kuid ealistest iseärasustest johtuvalt –
on Salto õnneks veel siiski täiesti rutiinivaba ettevõtmine.
Ingrid Ruudi: “Salto sünd tähendas mulle vähemalt
ühte magamata ööd, kui Ralf ja Karli meie ajutisel
üüripinnal öö otsa Telliskivi kvartali konkurssi tegid,
ärkvel püsimiseks sada pluss n korda järjest J.M.K.E. lugu
“Mul on pohhui” (või oli sel mingi teine pealkiri, see oli
igatahes mu poolund läbiv põhisõnum) kuulates. Aga
tegelikult pole neil nii “pohhui” midagi. Töö sai valmis,
tavapärases napis graafikus. Ja ka hulk järgmisi. Kuigi esialgu
tundus, et erinevamaid inimesi kui need kaks annab otsida – üks
kriitilise meelega perfektsionist, teine rahutu hedonist. Aeg on näidanud,
et nii polaarne see asi nüüd ka pole ja küllap lisab Maarja
sinna täpselt vajaliku kolmanda raskuspunkti. Täies
kolm-pead-nagu-üks harmoonias nad kindlasti ei toimi ja hea ongi.”
Selle, miks koos hakati tegutsema ja mitte hoopis eraldi FIEdena,
võtab ilusti kokku Karli: “ Nii on nagu kolm filtrit, kust iga
projekt peab läbi käima.” Maarja: “Lõbusam
on. Kui oled üksi ja on kõik need mured – tähtajad ja
lepingud – kaelas, siis on raske.”
Bioloogidest
vanematega Karli on õppinud lisaks arhitektuurile selliseid
hirmsaid asju nagu semiootika, inimgeograafia ning soouuringud. Kas sellest on
olnud kasu? Luik: “Laiemast silmaringist on ikka kasu.”
“Kas püüad nende teaduste saavutusi ka kuidagi
arhitektuuris rakendada?”
“Otseselt mitte, aga
arhitektuur peab olema ikka suhteliselt inimlik.”
Ja
semiootika?
Karli: “Lähtuda tähenduslikkusest ruumis
on väga libe tee. Pigem oleme püüdnud erinevate ruumiliste
kvaliteetide kaudu luua keskkonda.”
Kuigi kõik kolm on
väljamaal stažeerinud, möönab Ralf: “Ameerikas
õppides sain teada, et EKA tase on ikka väga hea.” Taanis
tudeerinud Maarj
a ning Prantsusmaal ja Ungaris olnud Karli noogutavad.
Kust ideed
tulevad? Hollandist? Rem Koolhaasi raamatutest?
Ralf: “Seda
meiega veel loodetavasti juhtunud pole.”
Maarja: “Pigem
sellest kohast, kuhu maja peaks tulema.”
Iseäranis
kohaspetsiifilistest projektidest on Saltol praegu pooleli maanteemuuseumi
maastikualade kujundus. Lisaks on Maarja jõudumööda koos emaga
– kelleks kujur Anu Põder – osa võtnud
skulptuurikonkurssidest. Eriti rahul on ta 2005. aastal II koha saanud
Eesti-Soome-Ahvenamaa kultuurisilda tähistava mälestusmärgi
ideekavandiga, mis oli nii väga lihtne kui ka hästi sümboolne:
“Graniidi paljandik, mille keskel oleks paas.”
Praegu on triol pooleli ka üks Riia autokeskus.
“See on nagu lahtine präänik, kus autosalong ja sisehoovi all
autoremont. Taga paistab kõrgem büroopool, mis teeb maja
nähtavaks,” seletab Ralf põhiideed.
Huvitavam on
vahest maaülikooli spordihoone Tartus. Maarja: “Kogu ülikooli
kompleks on väga laiali. Meie sidusime oma maja kõige rohkem oja ja
ümbritseva maastikuga. Ehitis läheb pooleldi maa sisse.”
Kui uurida, millise hoone autorid tahaks noorarhitektid ise olla, siis
võtab maad vaikus ja lõpuks ei kuule ei villa Mairea,
Rahvusraamatukogu ega Pariisi Jumalaema kiriku nime. “Ei taha ühegi
võõra maja arhitekt olla,” arvab Ralf.
Mis on
Salto edu saladus, ei saa ma banaalsusest hoiduda.
Maarja Kask:
“Me teeme seda, mida meile meeldib teha. Meil on seda lõbus teha.
On ju nii?”
2007
- Äri- ja büroohoone Ahtri 3 (koos Urmas Lõokese arhitektibürooga Eesti Maaülikooli spordihoone)
- Paide spordihall
- Tartus Riia 20, Riia 22, Era 3 ja Filosoofi 2a kruntide planeering
- Tartu Kesklinna kooli juurdeehitis
- Eesti Arhitektide Liidu kalmeala
- Skoone bastioni taaskasutuselevõtu idee
- Sõmeru keskushoone
- Pärnu kergejõustikumaneež
- Ebakonventsionaalse kujuga fassaadid. Veidi on tunda 60ndate–70ndate abstraktse postmoderna vaimu... nagu Tartu Arhitekti tänaval.... Siin on midagi avangardset Tartu jaoks.
- See, kuis nad seonduvad maja ümbritsevaga. Rõõmus kollane maht, mis igalt poolt jääb hoovi – selles mõttes ei tüki tänavapildis esile, samas on julge. Hoone asukohta arvestades (garaažide taga hoovis) oleks oodanud arendaja poolt pigem mittemidagiütlevat kasti.
- Avarad rõdud – Karlova ja Aleksandri tänava miljööalade piiril tekib küll kortereid tihedalt, aga eluviis, mida seal harrastada, on suht sarnane miljööaladega.
- Rõdupiirded on läbi lahendatud ja leitud huvitav uudsena mõjuv lahendus.
- Julge värvikasutus keset halli kulunud linna.