Brittide riikliku filmirahastamise analoogi, UK Film Councili tulevik on ebamäärane. Kas meie kujutaksime ette elu ilma EFSita?
Mina küll kujutan. Miks mitte. Siis võib juhtuda nagu Venemaal – kus kultuuriministeerium valib majanduslike tulemuste põhjal välja kuus-seitse firmat ja annab neile raha ja vabad käed. Aga trikk on selles, et Venemaal tõesti osatakse kommertsfilmi teha, neil on oskused seda müüa jne. Eestis on meil praktiliselt ainult üks lollikindel edu valem – ajalooline film suurkujust. Mis siis oleks selle vabaturu tulemus – ühel hetkel meil ei olekski kinos muud kui paar-kolm ajaloolist filmi ja kogu lugu – sest publiku eelistuste valguses ei saaks suurtootjatel olla mingit huvi teha midagi uut ja rabavat. See on täiesti mõeldav eksperiment. Ma ütlen seda nüüd utreeritult – see ei vasta ühegi konkreetse firma puhul täielikult tõele –, aga tootja huvi on toota. Teha üks film valmis ja lasta ta formaalselt kinno ära ja alustada uue filmi tegemist. Selline teatav ükskõiksus levi suhtes on Euroopas tegelikult olemas. Aga jah, otsest vajadust filmitegemist riigi kontrolli all hoida ei ole – selle võib muuta ka vabaturuks ja siis on sellel selged tagajärjed.
Kust see initsiatiiv alternatiivide leidmiseks peaks tulema? Sihtasutuselt? Loomeliitudelt?
Filminõunikult ka – aga tema on riigisüsteemis sees ja teab väga hästi, et rahandusministeerium paneb sellele käe ette. Niimoodi ülespoole liikudes jõuamegi parempoolse maksupoliitikani välja, mis ei luba mitte mingisuguseid erisusi. Praegu võib jääda mulje, nagu ei võtaks me midagi konverentsil tehtud kriitikast omaks. Kõigis ülesastumistes on oma tõde ja sellest konverentsist ei saa järjekordset vastuoluliste ootuste purset, mis pärast täielikult vaibub. Kui filmikeskkond jõuab omavahel kokkuleppele, mida ja millistel tingimustel oodatakse, pole mingit küsimust ideid ellu rakendada. Probleem on nende ülesastumiste valguses aga rohkem selles, et konkreetseid ettepanekuid ei olnud. Me siis katsume hoolsalt jälle ridade vahelt lugeda, mida meilt oodatakse