Kurvist välja!
Tankred Dorst. “Kurv”.
Lavastaja Rednar Annus.
Osades Leino Rei,
Margus Prangel, Raivo Rüütel.
Kujundaja Kristi Leppik.
Loomingulise
ühenduse Arena
esietendus 10. jaanuaril Rahvusraamatukogu
teatrisaalis.
Rahvusraamatukogu kammerlik teatrisaal on etenduste
vaatamiseks uus koht, ots tehti lahti alles mineva sügisel. Enne “Kurvi” olin
seal tükki vaadanud ainult ühel korral, VAT-teatri etendust “Jumal on DJ”.
Hästi erinevad lavastused, aga mõlemad sobivad antud ruumi omal
kombel.
Esimesel korral oli publik astmelisel pinnal (tüüpilises mõttes, et
eesistujate kuklad vaatevälja ei varjaks), nüüd aga hoopis näitemäng. Kuna
“Kurvi” tegevus toimub Alpides, olekski seda tasapinnal imelikum mängida.
Lihtne, aga tabav ruumilahendus.
Alpi mäestikus, ohtliku kurvi lähedal
elavad kaks venda (Leino Rei ja Margus Prangel), kes teenivad liiklusõnnetuste
ohvrite pealt. Nimelt iga natukese aja tagant sõidab mõni auto kurvist välja
kuristikku ja inimesed hukkuvad.
Leino Rei mängitud vend Anton hoolitseb
matusetseremoonia eest. Tema kirjutab hauakõnesid – ta kirg on end väljendada
läbi kirjutamise ja ta püüab seda teha võimalikult hästi. Samas kirjutab
ta kaebekirju liiklusohtliku olukorra kohta teedeehitusministeeriumisse,
kantsler Kriegbaumile (Raivo Rüütel), kellelt aga ei tule ega tule
vastust.
Margus Prangeli mängitud vend Rudolf esindab maailma
materiaalsemat poolt – tema on enda ülesandeks võtnud sodikssõidetud autode
ülesputitamise. Temagi annab oma parima, autod näevad pärast remonti välja nagu
uued. Autod müüakse maha ja papp jookseb.
Kuid samas pole vennad
sündinud marodöörid, nad on sihukesse konteksti kogemata elama sattunud. Mis sa
ikka paratamatusega pihta hakkad. Ohvreid kukub muudkui juurde. Ohtlikku kurvi
keegi ei paranda. Näidend algab, kui on olnud juba 24 hukkunut. Sihuke rutiin
on vennaksed juba hingeliselt lõhestada jõudnud – ühest küljest veel siiras
mure olukorra pärast, teisalt juba harjumine selle kummaliselt määratletud
eluviisiga.
Vennad tunnevad küll ohvritele kaasa, kuid ega
nad omaenese elu enam teistmoodi ette kujutada kah ei oska. Etenduse
sõlmpunktiks on, et kurvist sõidab välja sama kantsler, kellele on avaldusi
saadetud, ja jääb imekombel ellu. See, kuidas vennad temaga käituvad, näitab,
et neil on juba päris kõva kiiks
peas.
Ühest
küljest koputab tükk ühiskonna südametunnistusele (hooletu riigiametnik pälvib
karistuse), teisalt näitab absurdsesse olukorda sisse elamise ohtlikkust.
Haiglase tegelikkuse võtmine vääramatu paratamatusena on “Kurvis”
psühholoogiliselt painajalikuks põhiteemaks. Kogu õhkkonnas võib leida
ühisjooni Dürrenmatti “Avariiga”.
Dorst on autorina nimetanud enda näidendi
farsiks ja Annus lavastajana püüdnud sellest žanrimääratlusest ka lähtuda. Ma
arvan, et isegi liiga kramplikult. Vaatasin nädal enne ka läbimängu ja see
lubas enamat, kui esietendusel kogeda sain. Esietendus kulges lõbusalt ja
hoogsas tempos, kuid oleks tulnud kasuks ajuti hoog maha võtta, et lasta
publikul täpsemalt tunnetada näitemängu sügavamaid kihte.
Väga
paindlikult ja loomulikult mõjus Margus Prangeli mängitud maamehelikult
pragmaatiline autode üles taguja, kuid Leino Rei oli oma kirjameheks pürgiva
tegelaskuju liiga üheplaaniliseks, koomiliseks friigiks forsseerinud – tema
otsiv vaim võinuks mõjuda pisut tõsiselt võetavamana. Raivo Rüütel jäi
enesekeskset bürokraati kehastades oma mängulaadilt kuskile nende
vahele.
Kuid nalja saab ja igal juhul on etendus sobilik vaadata praeguses
Eesti Vabariigis, mis on kreenis, aga võibolla hoopis kurvis. Ning marodöörlus
on meie kohalikule rannarahvale iidsetest aegadest leiva ja leivakõrvase lauale
toonud – lavastus näitab meile kätte sellise teenimisviisi kultuursema ja
tänapäevasema variandi. Kasutamiskõlblik kõledas kapitalismis ja rahvast
võõrandunud valitsuse ikke
all! &nbs
p;