17.04.2009, 00:00
Liivlaste haldusreformist
Mõeldes kolleegile prof. Kalev Katusele (29.10.1955–11.06.2008)
Elu on elamist väärt, kui leiad sõpru,
kellega maailma asju arutada. Viis aastat tagasi istusime Soome
tuletõrjekooli direktoriga minu isatalu õuel ja arutasime, mida
teha lagunenud vanade hoonetega. Järsku märkasin, et minu
põhjamaa sõber on kuidagi väga kurb. Ta tahtis pingsalt
teada, kas mul jätkub jaksu, et talu korda teha. Ega ta päriselt minu
juttu uskunudki, sest oli ise pärit tänaseks välja surnud
saamide külast. Tema isa oli olnud kodukülas kõigile vajalik
korstnapühkija. Kuid omaaegne Soome regionaal(reaal)poliitika oli
viinud selleni, et saamide külad suretati välja. Esialgu pandi
kohalik kool kinni, siis kadusid külast noored pered, siis kadusid
töökohad, vanad surid ära ja seejärel lagunesid ka hooned.
Kuna Soome on nii suur, siis Tampere ülikoolis sotsioloogiadoktori kraadi
saanud kolleeg ei jaksanud käia kodukülas tühjaks
jäänud hooneid putitamas. Nüüd pidi see küla
täiesti maa pealt kadunud olema.
Pole inimest, pole probleemi,
usuvad võõrad vallutatud alasid hallates. Kui sellist arusaama
viljelda oma rahva suhtes, siis hiljem pole hävinut taastada enam
võimalik. Seda tõestavad oma kurva kogemusega nii Norra kui ka
Soome. Surnud alad ei ärka kergelt elule. Eestis on võimumehed
elanud viimasel ajal palju rahulikumalt, sest pole enam varalahkunud
professor Kalev Katust, kes näiteks viis aastat tagasi
rõhutas: meie riik ei saa leppida perspektiiviga, et aastal 2050 elab
Eestis vaid 700 000 – 750 000 inimest. “Arvan, et Eesti
– nii nagu ka teised Euroopa riigid – ei saa endale lubada sellise
rahvaarvu lähenemisega kaasuvat rahvastiku vanuskoostist. Seetõttu
oletan, et riik ja rahvas võtab tervikuna midagi olulist ette ja
seetõttu see arv nii väikeseks ei jää.” (EPL, 20.
november 2004) Kalev Katus püüdis meile meelde tuletada, et meie
esmane ülesanne on peatada väljasuremine.
Haldusreformi
kaht strateegiat ei tohi segi ajada. Kui haldusreform vallutatud aladel on
olnud territooriumi jagamine asehalduritele, siis oma rahva jaoks korraldatava
haldusreformi sisu peaks olema tagada inimeste püsivalt elujõuline
kooslus.
Kõigist hääbunud või
hääbuvatest läänemeresoome rahvastest on liivlased meile
kõige lähedasemad, ka oma ajaloo poolest. Ajalool ei ole
nähtavasti aega kõigile õigust teha. See on iselaadi
õhkkond, mida liivi külades võib tajuda – raugastunud
rahvakillu paratamatusega leppiv, kuid eneseteadlik vastuminek rahvuslikule
lõpule.
Riia linn tükeldas liivlaste asuala kaheks,
selle õitsenguga käis kaasas liivlaste surumine üha
sügavamasse orjusse, kirjutab Mati Hint
(ttp://www.suri.ee/r/liivi/hint.html). Sama kordus pool tuhat aastat hiljem
Peterburi asutamisel Soome lahte kaarena ümbritsenud soome hõimude
keskele, kus tulemused olid samasugused. Orjastatud rahvaste kindlamaks
vaoshoidmiseks ja eriti liivlaste lõplikuks allasurumiseks hakkasid maa
uued isandad liivlaste aladele asustama latgaleid, semgaleid ja kurše,
kellele ühtlasi anti majanduslikult soodsamad tingimused. On
ootuspärane, et majanduslik teisejärgulisus soodustas halvustavat
suhtumist liivlaste keelesse ja rahvakultuurisse. Veel tänapäeval
kurdavad liivlased, kuidas nende keelt on varem nimetatud hobuse ja koera
keeleks. Ehk poleks mõtet liivlaste saatust meenutadagi, kui Daugava
kaldalt ei tuleks täna hirmutavaid majandusuudiseid. Vahel mõtled,
et kas pole vallutajadki teinud samu vigu, mille abil nad ise kord ajaloos
liivlastest jagu said.
Täna usaldame meiegi oma saatuse nagu liivlased inimestele,
kes pursivad ehk mõnd võõrkeelt ja kes kuidagi libedamalt
välismaalastega suhtlevad. Kuid alles siis, kui suured probleemid
käes, hakkame ehk järele mõtlema, mida need meie volinikud
ikka seal välismaal said meile kasulikku välja kaubelda, kui nad oma
emakeeles ei osanud meile küll midagi arukat öelda.
Oleme
“liivlaste märgiga” tähistatud rahvas ning meie rahvaarvu
probleem ei lahene iseenesest. Ka ei saa arvestada suuremate maksudega riigile,
kui üha vähemaks jääb neid, kellelt neid sisse
nõuda.
Me oleme vahel väga rikkad. Nii saab
Võrtsjärve-äärne Valma küla omada külavanemat,
kes on olnud ka meie riigi põllumajandusminister. Jaan Leetsar on mures
väljasurevate külade pärast.
Kui pole
elujõulisi külasid, siis ei saa olla elujõulisi valdasid.
Mida tähendab aga kohalik omavalitsus ilma rahvata? Ka meie kohaliku
omavalitsuse ajalugu on kahjuks üha suurema riigipoolse kohalikku ellu
sekkumise lugu. Paraku ei ole riik suutnud oma asjaajamises olla edukas meie
eksistentsiaalprobleemide lahendamisel. Seetõttu Jaan Leetsar elukogenud
mehena kurdab: “Praegu on üsna selge, et paljud maakondade tasemel
lahendatavad küsimused on oma huve silmas pidades enda võimkonda
haaranud riigiametnikud. Eeskätt nemad kirjutavad valmis seaduste
eelnõude tekstid, mille sisu ja mõju kodanikele ei suuda
erakonnad ega nende kontrolli all tegutsev Riigikogu enam ammu hoomata. Tundub,
et ka valitsus ei suuda enam jälgida, kelle huvides ta tegelikult seadusi
vastu võtab. Kas esiplaanil on Euroopa Liidu, välismaise
kapitalisti või Eesti kodanike huvid? Sageli on ühe või
teise seadusesätte taga ikkagi ka mingi kitsa ametnikegrupi isiklik huvi,
nagu näiteks ehitusseaduses, looduskaitset reguleerivates riiklikes
aktides ja kalapüügiseaduses. Nii ongi kodanikud
võõrandunud võimust ja ametnikud kodanikest.”
(Sakala, 19.3.09)
Sellist olukorda võib prognoositava kurva
lõpu järgi nimetada ka “liivlaste haldusreformiks”. Kui
ikka lapsed jäävad sündimata ja ka neid väheseid me ei
suuda elujõulisena üles kasvatada ja meie endi tervena elatud
eluaastad on nii napid, ei pruugi selline rahvas suuta oma riiki hoida....
Täna oleks meil vaja teada, mida teha siis, kui meie rahvastikuarv kahaneb
nii väikeseks, nagu professor Kalev Katus 2004. aastal hoiatas. Praegused
poliitikute rabelemised haldusreformiga sellele küsimusele mingit vastust
paraku ei anna.