04.07.2008, 00:00
Lou Reedi kanooniline oopus
Tõnis Kahu vaatas ja kuulas koos hästi lõhnastatud pariislastega Lou reedi rock-ooperit “Berlin” ja kõneles muusikuga hiljem telefonis.
“I got a hole in my heart the size of a truck / it won’t be filled
by a one-night fuck,” kõlab kitarrisuminast tasakesi üle. Lou
Reedi “Like A Possum” mängib saali kõlarites, kuni
publik koguneb.
Pole paha viis külalisi tervitada, 66aastase mehe
kohta iseäranis. Publik pole tavaline rock’i-publik. Palju on
ülikondi ja õhtutualette, parfüümivalikust
rääkimata. Lou Reedi 35 aasta vanune suurteos
“Berlin” kahe narkari armastusest ning selle kulgemisest läbi
masenduse ja vägivalla kuni enesetapuni tõmbab hea kunstimaitsega
pariislasi umbes 100eurose pileti kiuste, saal on välja müüdud.
Kusagil selle tõdemuse sees on iroonia, kuid pole tingimata vaja seda
praegu kohe otsima hakata.
Veel enne, kui Reed ja bänd ja
lastekoor ja väiksekoosseisuline orkester lavale jõuavad, on
lõpptulemus väljaspool kahtlust – Lou Reed on siin
oodatud ja tal saab olema edu. Raske öelda, miks.
Popkultuuri
seisukohalt pole Reedil Dylani või Lennoniga võrreldavat
mütoloogilist tähendust, kui siis ehk ainult
tšehhide-slovakkide jaoks, kelle kogu nõukogudevastane
opositsioon sõltus omajagu Velvet Undergroundi lauludest.
Pealegi
on Reed ennast paljude jaoks lausa ärritava tõrksusega pidevalt
ümber positsioneerinud. Velvet Undergroundi teine plaat, lärmakas ja
eksperimentaalne “White Light / White Heat” erines nende
järgmisest totaalselt. Hiljem, soolokarjääri ajal 70ndate keskel
jätkas ta pärast kommertslikuvõitu lauluplaati “Sally
Can’t Dance” aga hoopis tunniajase kitarrihuugamisega, mil nimeks
“Metal Machine Music”.
Reedi toonane plaadifirma palus
vabandust ja korjas plaadi müügilt ära. Ja veel enne seda
skandaali oli “Berlin” asendanud Reedi senise sirgjoonelisema glam
rock’i hoopis morbiidsemate mõlgutustega.
Ent kui
rahvusvaheline popteadvus teda päriselt kunagi alla pole neelanudki, siis
ühes asjas on Reed ainulaadne – ta on kalkuleeritult ja pisut
vanamoodsaltki kunstnik, nii loomingulise ambitsioonikuse kui pooside
võtmise oskuse poolest.
Ning too õhtu Sallet Pleyelis
rääkis mõlemast.
Pisut liialdades võiks
rääkida ühe uue žanri sünnist. Nimetaksime seda õige
kanooniliste oopuste žanriks rock’is. Albumid, mis aja jooksul on saanud
n-ö klassikalisteks, esitatakse terves mahus otsast lõpuni
ära.
See on teadlik kultuuripoliitiline statement, arvan
ma. Ajal, mil populaarne muusika on lihtsalt miski, mida netist maha saab
laadida, midagi põgusat ja fragmentaarset, on sellistel suurteostel
toonitatult ajatu iseloom. Patti Smith, Sonic Youth, Public Enemy –
kõik on hiljaaegu midagi niisugust teinud ja Lou Reed on selliseks
hoiakuks justkui loodud.
Nii tulebki Reedi sõber ja kogu
“Berlini” lavastaja Julian Schnabel ning teatab, et kontserdil pole
vaheaega ja välguga pildistamine on keelatud. Siis on Reed kohal ja
heliefektide rägastikust kerkib pinnale Rupert Christie mängitud
klaver. Lugu Caroline’ist ja Jimist võiks olla palju inetum lugu,
seda võib laulutekstidestki aru saada.
Samas on see parasjagu
perversne stoori Reedi nägemuses ikkagi juba ette paigutatud, fikseeritud,
boheemliku kunstiteadvuse poolt estetiseeritud. Iseasi, et väikesed
tüdrukud lastekoorist ei pruugi vastavaid koode tunda, ja sedaaegu, kui
kõlab too veenide läbilõikamise koht loos “The
Bed”, vaatan mõtliku murega nende suunas.
Reed teeb
kõike väga ilusasti. Ta on ilmselgelt otsinud nüansse,
detaile, maitsekaid pisiasju ning leidnud kõigepealt väga t
äpse ja tundliku lavabändi – eriti kitarrist Steve Hunter (kes
osales ka “Berlini” 1973. aasta plaadiversioonis) ja trummar Tony
“Thunder” Smith paistavad silma. Nii ühe kui teisega otsib
Reed ka laval tihedamat kontakti.
Ja täpselt selline see õhtu
ongi – palju peeneid kõlalisi üksikasju ning ei hoopiski
massiivseid rokkimisi. Selline muusika pole tingimata igaühe maitse, kuid
kui sa oled 66 ja tahad vana ning koltunud loosungit nimega “sex, drugs
& rock’n’roll” ümber disainida, siis mil moel seda
ikkagi teha?
Publik tõuseb aplodeerima ja jääb
püsti ka kolme lisapala ajaks. Need on pingevabad ja mängulised ning
viimane, armastusballaad “Power Of The Heart”, teeb
härdaks nii õhtutualettides daamid kui ka nende saatjad.
* * *
“Mind ei huvita, mida kriitikud
arvavad”
Kui te olite albumi
“Berlin” 35 aasta eest valmis saanud, kas te teadsite siis kohe, et
see on eriline ja ajas püsima jääv plaat?
Ei, ma ei mõtle seesugustes kategooriates nagu ajas püsima
jäämine. See oli lihtsalt üks plaat. Aga ma olin, jah, kindel,
et see plaat oli hea, väga hea.
Samas ei võetud
“Berlini” esialgu kuigi hästi vastu...
Sa
räägid kriitikutest või?
Ma
räägin, et seda plaati nimetati “negatiivseks”. Kuigi ma
ei arva, et seda kategooriat sobib kunsti puhul kasutada...
Mind ei huvita, mida kriitikud arvavad. Pole kunagi huvitanud. Ma ei
pööra sellele tähelepanu. Ja üldse, kas Hamlet on
“positiivne” või “negatiivne”?
Teie töödega on alati olnud nii, et nende
väärtust tunnistatakse tagantjärele – Velvet Underground,
“Metal Machine Music”, seesama “Berlin”.
Jah... Kas pole naljakas?
Kas teid üllatab, et
müraalbum “Metal Machine Music”, mida paljud pidasid omal ajal
publiku mõnitamiseks, on osutunud teie kõige mõjukamaks
sooloplaadiks?
See meelitab mind. Leidus rock-muusikuid,
kes kuulasid ja panid tähele. Ja tänapäeval võib neid
helisid juba igal pool kuulda. Omal ajal oli, jah, teisiti.
Aga kas me võime öelda, et te omal ajal ikkagi ka
lollitasite publikut selle plaadiga teadlikult?
Ei, ei
või.
“Berlin” on kirjutatud noore mehe
poolt ja kirjeldab oma eakaaslaste maailma. Kas te nüüd, vanemana,
vaatate kuidagi teisiti nendele teemadele, millest need laulud
räägivad, ja valikutele, mida peategelased teevad?
No
jah, küllap vist.
Ütleksite ehk täpsemalt,
mismoodi?
Ei-ei. Nii ei saa seda öelda. Ja pole mõtet
ka. See on lihtsalt üks lugu kahest inimesest ja kõik.
Kui te “Berlini” laval mängite, mis teeb teile
rohkem rõõmu, kas see, kui intiimselt ja
lähedalt te
seda plaati tunnete, või see, kui uus ja üllatav ta teile
tundub?
Mulle meeldib, kuidas head pillimehed seda koos
minuga mängivad. See teebki rõõmu.
On
nende laulude hulgas mõni selline, mida te eriliselt ootate?
Ei, ma armastan neid kõiki. “Caroline II” meeldib
selle pärast, kuidas sõnad sinna sisse sõidavad, “How
Do You Think It Feels” Steve Hunteri kitarri pärast,
“Lady Day” vaiksete ja valjude osade kontrasti pärast,
“Berlin” ise klaveri pärast, lõpulugu
“Sad Song” orkestri pärast... Ja nii edasi.
Mis tundeid on teis tekitanud teadmine, et Velvet Undergroundil oli
70. aastatel nii oluline poliitiline kõlapind Ida-Euroopas, eriti
Tšehhoslovakkias?
Võib öelda, et ma
olin vapus
tatud, kui sellest teada sain. Ja uhke. Sellised asjad lähevad
südamesse.
* Tõnis Kahu reisikulud Pariisi kandis BDG kontsertagentuur FBI