08.08.2008, 00:00
Maalilisuse nüüdisaegne defineerija
Mai Levin tutvustab saksa maalikunsti elava ja kalleima klassiku Gerhard Richteri väljapanekut.
Gerhard Richteri näitus Kumus.
Avatud kuni 17. augustini.
Gerhard Richter (sündinud 1932) on saksa kunsti tuntumaid nimesid.
Võimalus kohtuda tema loominguga Tallinnas on tänuväärne.
Näitus pole suur, ent valik esindab autorit küllalt
mitmekülgselt ja ilmekalt; see on ülevaade, mida on demonstreeritud
ka teistes Ida-Euroopa maades.
Richteril on oma osa mitmes viimase
poolsajandi jooksul valitsenud kunstisuunas. 1963 esitles ta end koos
sõpradega kui pop-kunstnikku. Sellal oli ta veel Düsseldorfi
kunstiakadeemia tudeng (1961-64). Varem oli ta õppinud Dresdeni kunstide
akadeemias.
Jackson Pollocki ja Lucio Fontana tööde
nägemine, täpsemalt – neist hoovava vabadustunde tajumine
Kasseli Documental 1958 oli otsustava tähtsusega tema asumisel
Lääne-Saksamaale 1960ndate aastate algul. Düsseldorfis
lähenes ta noorematele, enamasti samuti Idast tulnud, Dresdenis või
Leipzigis õpinguid alustanud kunstnikele; erandiks oli
Düsseldorfist pärit Konrad Lueg (galeristinimega Fischer, 1939-1996).
Need olid Sigmar Polke (1941) – praegugi nimekas ja loomejõus
meister –, Blinky Palermo (1943-77) ja Manfred Kuttner (1937-2007). Kahe
viimase poolt 1960. -70. aastatel tehtu pole unustatud ning nende nimed pole
kadunud rahvusvahelisest näituseprogrammist.
Grupp korraldas
1964. a. Düsseldorfis näituse “kapitalistliku realismi”
lipukirja all, mis, teadagi,oli vastand sotsialistlikule realismile, ent mida
kunstnike meelest oleks võinud nimetada ka pop-kunstiks, naturalismiks,
uusasjalikkuseks jne. Seda aega võiks näitlikustada kasvõi
G. Richteri “Tualettpaber” (1965), mille objektiks oli
tualettpaberi rull.
Tööprotsess kulges nii, nagu tal
edaspidigi tavaks on olnud: omatehtud foto – maal – trükis
(ofset). Grupile oli iseloomulik, et nad rõhutasid oma
saksapärasust, erinevust ameerika pop-kunstist. Muide, intervjuus Benjamin
H. D. Buchloh’ga (Gerhard Richter, “Paintings”, by Roald
Nasgaard, Art Gallery of Ontario, 1997) seisab Richter vastu igasuguste
mõjutuste ületähtsustamisele tema loomingus, olles samal ajal
sõbralikult neutraalne selle kõikvõimalike sisuliste
tõlgitsuste suhtes. Teiseks ühendas seda kunstnikegruppi uute
maalivõimaluste otsimine väljaspool aktsepteeritud traditsiooni,
usk maalikunsti kui meediumisse.
Muidugi, uuemal ajal on
kõik kiiresti muutumas traditsiooniks; ei jõuta oma leiu kohal
veel õieti tiibu sirutada,kui ollakse juba eilses päevas. Sageli on
uus – vähemalt osaliselt – hästi ära unustatud vana:
näiteks oli foto kasutamine kujutavas kunstis üpris levinud juba 19.
sajandil. Sellest konservatiivseks muutumise dünaamikast annab Richter
endale aru, nagu nähtub ülalmainitud intervjuust. Ent targa
kunstnikuna ei lase ta arutlustel ennast ülearu häirida,vaid teostab
järjest ideesid, mida dikteerib eelnenud looming ja ka tegelikkus.
Richteri suhe tegelikkuse objektidesse on intensiivne, peaaegu nagu
mõnel putukal, kes imeb end ohvri külge. Ühtaegu väldib
ta täpsust; ähmasus andvat tema meelest asjale suurema autentsuse.
“Blurred photograph” – küll maalituna, küll
trükituna – ongi vahest tema kõige tuntum võte.
Sellele on tuginenud ka Tõnis Saadoja Richteri autoportreed erinevates
tehnikates ja materjalides varieerivas sarjas “Mainstream”
(2005-7), mis Kumus orgaaniliselt haakub saksa kunstniku enda loominguga. Kohe
Richteri väljapaneku algul on mõned tõmmised fotodest, mis
esindavad õieti sarju, nagu näiteks,”Katedraali nurk”
(1998).
See on ebatriv
iaalne ja oma valgusvarju võbeluses tõesti maaliline Kölni
katedraali motiiv. Siinkohal märgime, et Richter valiti mullu Kölni
aukodanikuks seoses vitraaži valmimisega katedraali
lõunapõiklöövile, milles leidis suurejoonelise
väljundi tema pikaajaline “mäng” värvikaartidest
kompositsioonide moodustamisel: vitraaž koosneb 11500 -st 72 värvi
klaasruudust.
See Richteri tegelemine värvikaartidega (sari
“1260 värvi”,jt. ) on õieti kontseptualistlik. Enda
kaldumist kontseptualismi möönab kunstnik isegi; ja eks ole
kontseptualism tugevasti mõjutanud kaasaegset kunsti tervikuna.
Kontseptualistlik on ka tema kompositsioon “128 fotot ühest
pildist” (1998) kaheksast ofsettrükist. Need faktuurifragmendid on
tema maalist “Halifax” (1978. a. oli ta
külalisõppejõud Halifaxi kolledžis Kanadas).
Õigupoolest tuleks sellised fotokompositsioonid teha kõigi
väärt maalijate töödest läbi aegade, et saaks vahetult
loetavaks nende isikupära, mida pahatihti tuletatakse primitiivselt
mõistetud “sisust”.
Näitusel on ka mitmeid
abstraktseid maale erinevatel alustel – alucobond’il, vineeril,
paberil –, enamasti on tegu õlimaaliga lõuendil. Üks
1990. aasta lõuend esindab nn. halle maale.
Arvestades
abstraktse maali ülikülluslikku traditsiooni, pole oma käekirja
leidmine ja maksmapanek olnud kerge ülesanne ka mitte Richterile.
Erilaadsed maalid on siiski viidavad mingi ühisnimetaja alla, mille
üheks komponendiks võiks olla alusmaalingu läbikumamine.
Omamoodi maalilise eksperimendi resultaat on fotod faktuuridest, mida
on tekitanud õlivärvi,vee ja laki segamine
(“Ophelia”,”Guildenstern”,1998). Kunstnik on teinud
fotode järgi hulgaliselt “realistlikke” maastikke ja
meremaale. Foto järgi on ta maalinud ka oma tütart Babette’i
selgvaates,millest näitusel on ofsetttrükk
(“Betty”,1991).
Richteri trükistest on välja
antud täiuslik catalogue raisonné (Hatje Cantz. Gerhard Richter.
Editions 1965-2004), kust saab andmeid ka teoste sünnikoo kohta.
Näiteks, ofsettrükk “Demo” (1997) kujutab kurdi
demonstratsiooni Kölnis. Vaatamata sellele, et kunstnik on peaaegu
demonstratiivselt pühendunud vormiprobleemidele, pole tema loomingut
puudutamata jätnud ka poliitilised sündmused. Näiteks on ta 2004
üllitanud kaks raamatut “War Cut “I-II (tõlkes
“Sõjasähvak”), milles on tema poolt Pariisis Iraagi
sõja algpäevil, 20. -21. märtsil 2003 tehtud fotod ja 155
teksti “Frankfurter Allgemeine Zeitungist”.
Praegu teeb
kunstnik suuri pilte, mis on omal kombel inspireeritud silikaltsiidi ja
strontsiumi molekulide struktuurist: seda saame teada näitust saatvast
videost. Tegelikkus on ammendamatu ja Richter oma maalijatunnetusega on avatud
selle erinevatele külgedele.
Gerhard Richteri auhindu:
- 1967 – Junger Westen (Noor Lääs); 1981 – Arnold Bode auhind Kasseli Documental; 1985 – Oskar Kokoschka auhind Viinis;
- 1997 – Kuldlõvi Veneetsia biennaalil ja Keiserlik auhind Tokios. Tegutsenud 1971-93 Düsseldorfi Kunstiakadeemia professorina.