19.09.2008, 00:00
Madridi raport II
Jaan Elken tutvustab Madridi uusi muljetavaldavaid kunstikeskusi ja ajaloo taaskujutamist.
Neoklassitsistlik ja neobarokne Madridi südalinn, mis niigi muljetavaldav,
on paari viimase aastaga saanud jälle oluliste avalikku ruumi laiendavate
kultuuriobjektide võrra rikkamaks.
Kui Atocha raudteejaama
laiendus lisab transpordisõlmele botaanikaaia mõõtu
troopilise taimestikuga talveaia (projekt 1992, arhitekt Rafael Moneo), siis
sama arhitekti kavandatud, 2007. aasta sügisel avatud Prado
juurdeehitis – Jeronimose tiib – annab suurmuuseumile uue
väärilise peasissepääsu, auditooriumi ja vahetatavate
näituste saalikomplektid kolmel tasandil. Kui Rahvusmuuseumi Reina Sofia
kunstikeskuse mõned aastad tagasi valminud supermodernne, punase
triikraua ja kosmoselaeva hübriidi meenutav juurdeehitis (arhitekt Jean
Nouvel) on vaatamisväärsus omaette, siis Prado uus,
diskreetse arhitektuuriga tiib pigem sobitub imperiaalse Madridi massiivsest
looduskivist ehitatud paleedega, jättes niimoodi pearõhu ikkagi
eksponeeritavatele kunstitöödele ja ajaloolisele peahoonele.
Kui lisada, et vaevalt paar aastat tagasi avati mõnedsajad meetrid
eemal ka Thyssen-Bornemisza laiendus ja vahetatavate näituste tiib, ning
selle aasta 14. veebruarist on Prado vastas lahti Herzog & de Meuroni
kavandatud, kamuflaaž-arhitektuuri parimaks näiteks tituleeritud,
peaaegu märkamatult kvartalisse trüginud, kuid detailides
ekstravagantne (harjatud terasest neoplastiline sissepääs,
roostetanud malmvõredest dekoratiivpitsilised välisseinad jne) ning
ruutmeetrites hiigelsuur Caixa Forum, järjekordne ülitiheda
kultuurprogrammiga (kinosaalid, raamatupoed, mitmel tasandil
muuseumimõõtu näitusesaalid, kohvikud) avalikkusele tasuta
avatud kunstikeskus, siis koos aastavahetusel viieaastaseks saanud La Casa
Encendidaga on linna südames nüüd vaevalt ruutkilomeetrisele
alale mahutanud ennast kolm täielikult rekonstrueeritud suurmuuseumi ja
kaks pankade ning kindlustusseltside instseneeritud kaasaegse kunsti
multikeskust, kelle näituseprogrammide kvaliteet milleski muuseumidele
alla ei jää. (Muide, juubelit tähistas La Casa Encendida
kultuuriantropoloogilise retrospektiiviga “Warhol Warholist”, mis
sisaldas ka praktiliselt kõikide tema filmide igaõhtuseid
skriininguid, seninähtutest suurim ja huvitavaim Warholi näitus minu
jaoks.)
Hispaanias on muidugi iga režiimi aegu avalikkusele palju
ehitatud – Franco-aegsed paleemõõtu kroonulikud bussijaamad
peaaegu igas linnas räägivad tsentraalsest planeerimispoliitikast ka
neil aegadel, kui elatustasemelt Euroopa üks mahajäänumaid oldi
ja riik tervikuna kultuurilises isolatsioonis elas. Võib-olla ongi
niivõrd jõuline kultuuriehitiste ofensiiv praeguses Madridis
sellele vastukaaluks – ei tea küll kusagil Euroopas analoogi.
Selline riistvara on hea investeering tuleviku tarbeks, ja
hispaanlastel muidugi on, mida neil pindadel eksponeerida, pärandit ja
kogude rikkust arvestades. Massiturist on tänapäeval haritud ja
kultuurihuvidega, plahvatuslik elatustaseme tõus paneb kohe-kohe liikuma
kümned miljonid mandrihiinlased ja hindud. Vaadake, mis Veneetsias juba
praegu toimub!
Prado uues osas avatud Cy Twombly (s. 1928)
“Lepanto” (kuni 28. septembrini) on seesama 12 hiigelformaadis
lõuendiga sari, mille Harald Szeemann 2001. aastal sellelt USA maalijalt
Veneetsia biennaali põhiekspositsiooni keskseks publikumagnetiks oli
tellinud. (Et viimaste Veneetsia biennaalide põhinäituse peateljel
asuvasse suurimasse saali on eranditult kõik kuraatorid kutsunud
modernistliku maalikunsti staarid, seda pole Eesti kriitika
mainimisväärseks pidanud.) Praegune näitus on komplekti viimane
eksponeerimine enne tööde Brandhorsti muus
eumisse Münchenis alaliseks eksponeerimiseks ülesseadmist.
Twombly kunst on säilitanud teatud külgetõmbe ja
salapärasuse oreooli, võib-olla sellepärast, et tõelist
suurnäitust tema töödest pole juhtunud nägema, senised
annused on jäänud liiga väheseks, et küllastustunne tekkida
saaks. Lepanto oli teatavasti kuulsa merelahingu nimi, mis 1571. aasta 7.
oktoobril Ottomani impeeriumi ja Euroopa n-ö koalitsioonilaevastiku
(Hispaania, Veneetsia ja paavstiriik) vahel toimus ja mis Türgi ja islami
ekspansionismi tolleks korraks vaigistas. Seega õige
tänapäevane ülesandepüstitus kunstnikule, kes kasvas
üles Lexingtonis, Virginia Sõjakooli naabruses ja kes 1957. aastast
elab alaliselt Itaalias. Kuidas Prado tavaturist Twombly versiooni hindab,
ma ei tea, kuid tõenäoliselt on Tiziani, Tintoretto ja Veronese
Lepanto versioonid loetavamad. Või praegugi Prados avatud Jacques
Callot’ ja Pieter Snayersi väike valik nimega
“Võitlusstseenid” (kuni 28. septembrini), teosed, mis
kroonutellimustena kujutavad Louis XIV ja Felipe IV ehk Prantsusmaa ja
Hispaania 1635.–1659. aasta sõja lahingustseene ning asetuvad
kuhugi topograafilise maakaardi, maastikulise panoraamvaate ja ajalookroonika
vahele, kuid pildiruumi ülesehituse seisukohalt on
lõppkokkuvõttes ka kultuurilooliselt ülihuvitavad.
Kui 2006. aastal Prados nähtud Picasso juubelinäitus
“Traditsioon ja avangard” oli põhiekspositsiooniga
tulemuslikult miksitud – niivõrd orgaaniliselt on Picasso
omaaegsed ulakused siiski traditsioone tsiteerivad ja kompavad –, siis
Twombly näitus räägiks nagu ka millegi olulise katkemisest
sõjajärgses modernistlikus maalikunstis, murdepunktist arenguloos.
Sari tundub esmapilgul kõrk ja jahe, kuid need dekoratiivseid
gobelääne meenutavad lahendused osutuvad süvenemisel siiski
kõnekaks. Ka Twombly koloriit on tavapärasest mahlasem, parajalt
pusiv ja värviga kritseldav power’iga pintslijoon on jätkuvalt
trendikas, rääkimata teadmisest, mida need punase värvi nired ja
lahvandused, sisselõiked ja kratsimised sümboliseerivad –
kroonikad räägivad kümnetest tuhandetest langenud meestest
mõlemal pool, vees hulpivatest rümpadest ja kehaosadest,
laevavrakkide ja sõudepaatide aeruavadest pahinal jooksvatest
vereojadest.
Seega teadmine narratsioonikoormast, mida maalid
justkui peaksid märkima, mis sündmuse tähistamiseks ja mis
traditsiooni uuestitõlgenduseks nad justkui loodud on, see on parajalt
riuklik kuningas on alasti mäng, kuhu vaataja kaasautorina asetub.
Kujutada ja ikkagi lugu jutustada, samas kindlalt mitte kujutades (ikkagi
abstraktne kunst!), ja seeläbi ehk rohkemgi kujutades kui visuaalsel
kunstil eales jõukohane on olnud – tehke järele, kes suudab.
Kuuldused abstraktse kunsti näguripäevadest Lääne
nüüdiskunsti kontekstis – järjekordne tuletis, mida meie
kunstikriitika regulaarne jälgija peaks justkui tõe pähe
võtma – saavad Twombly näitel kindlalt kummutatud.