Mälestusi Gerardist
Vaevalt tavainimene selle peale mõtlebki, ent iga ajalehest, raamatust või
arvutiekraanilt loetud kirjatähe on ju keegi kujundanud. Vaadake mõnda neist
tähtedest lähemalt – ilmneb ootamatult keerukas konstruktsioon: hulk üksteise
otsa lükitud nurki, kaari, konkse, paksendusi. Probleeme lisab asjaolu, et
eemalt vaadates peavad tähed moodustama ladusalt loetava rea. Varem lõigati
tähed tinasse, tänapäeval luuakse neid arvuti abil; protsess ise aga ei näi
olevat kaotanud midagi oma komplitseeritusest.
Miks mõjuvad mõned kirjad
veel tänagi värskete ja ajatutena (tänu arvutite võidukäigule maailmas
üldevinud Times New Roman pärineb näiteks 1932. aastast), teised aga vananevad
juba paari hooaja järel? Miks osa kirju moodustavad ka väikses mõõdus ja
tihedate ridadena kergestiloetava terviku, teised aga kõlbavad heal juhul vaid
pealkirjades kasutamiseks?
Need on probleemid, millele tüpograafid – Gerard
Unger sealhulgas – oma aja pühendavad. Kui need kellelegi elukaugeina näivad,
siis proovige seda Ungeri juuresolekul mainida! Vastuseks kuulete paaritunnise
loengu sellest, kuidas ühe või teise ajalehe tiraaž on tänu õnnestunud
kirjavalikule plahvatuslikult kasvanud või kuidas liiklusmärkidel kasutatavate
tähtede parem loetavus aitab säästa aega ning isegi elusid…
Kohtasin
Gerard Ungerit esimest korda eelmisel aastal Amsterdamis graafilist disaini
õppides. Rõhutatult tänapäevases Rietveldi Akadeemias paistis ta teiste
õppejõudude seast kohe silma. Tänu oma laitmatuile käitumismaneeridele,
lihvitud aristokraatlikule inglise keelele ning konservatiivsele
riietumislaadile mõjus Unger akadeemia hallide seinte ja üldiselt boheemliku
keskkonna taustal esmapilgul külalisena mõnest teisest, kaugest maailmast
tulvil elu kuldseid hetki.
Tema loengutest aga vaimustusin korrapealt. Ning
ega ma üksi – need olid ühed kooli populaarseimad. Rõõmuga kuulasid ka kõige
kontseptuaalsemad projektikunstnikud-installeerijad Ungeri elegantseid passaaže
neljaharulise kahvli revolutsioonilisest tähendusest disainiajaloos või
sellest, kuidas üha kasvav kuritegevus on otseselt seotud trükitähtede
kasutamisega lasteraamatuis (lihtne: nimelt on n-ö “konksudega” antiikva-kirjad
oma suur- ja väiketähe vaheldumisega palju selgemini loetavad. See hõlbustab
nende meeldejätmist, mis omakorda vähendab laste arvu, kes õppimises teistest
maha jäävad, mis omakorda väldib nende sattumist tagapingi probleemsete laste
ja hiljem potentsiaalsete kurjategijate hulka).
Mängleva kergusega
mõistab Unger tuua kummalisi paralleele ning esitada tuntud teemat täiesti uue
nurga alt. Tema käsitluses tõuseb tüpograafia graafilise disaini spetsiifilise
kõrvalharu seisusest ning saab oluliseks vahendiks meid ümbritseva maailma
tajumiseks ja mõistmiseks.
Gerard Ungeri kui õppejõu võlu – on ta ju aastate
jooksul olnud Rhode Islandi, Stanfordi, Readingi, Haagi, Utrechti, Amsterdami
jt maailma tuntuimate kunsti- ja disainikoolide professoriks – seisneb tema
universaalsuses. Teoreetilised teadmised on praktikaga suurepärases tasakaalus.
Ise peab ta end esmajärjekorras siiski graafiliseks disaineriks. Tänu
pikaajalisele kogemusele igapäevase disainitöö vallas ning tegelemisele lausa
uskumatult keeruliste projektidega (näiteks uue infosüsteemi loomine Hollandi
liikluskorraldusele) on Unger kindlasti enam kui pelgalt teoreetik. Teisest
küljest võimaldavad tema otse fanaatiline kiindumus tüpograafiasse
(kirjakunsti) ja selle ajalukku, tema laialdased teadmised selles vallas näha
ka praktilist disaini tavalisest avarama pilguga.
Igale Ungeri õpilasele
saab peagi selgeks, et teda võib täielikult usaldada. Tudengeid suunab ta ülima
delikaatsusega, isiklikku nägemust peale surumata. Nii nagu see on Hollandi ja
paljude teistegi maade kunstikoolides tavaks, on õpetamine teekond, protsess,
mille käigus õppejõud õpib vähemalt sama palju kui tudengid. Konkreetselt
hindamiseks väljariputatav töö ei olegi nii oluline kui see, mismoodi selleni
jõuti. (Loogiline: rõõm tulemuse üle on üürike, tegevusest lähtuv
nauding/stress aga täidab kogu elu.)
Samuti selgub Ungerit lähemalt tundma
õppides, et tema inglasliku väärikuse taga peitub tegelikult hoopis
hollandlipäraselt lustiline ning mässumeelne otsija, kes proovib asju igal
juhul “teistmoodi” teha. 1960ndail, tudengina sellessamas Rietveldi Akadeemias,
kus ta nüüd ise loenguid peab, leidis Unger isegi kooli üliradikaalses
õhustikus (peale metsikute häppeningide korraldati aktiivselt Vietnami sõja
vastaseid demonstratsioone, tegutsesid marksistlikud ringid) seda, mille vastu
mässata. Nimelt oli toonaste õppejõudude kindel seisukoht, et ükski disainer ei
tohiks tööd teha reklaamiagentuuris, kuna kommerts lämmatab kunstniku vaba
vaimu kiiresti. Seetõttu asus Gerard Unger pärast lõpetamist kohe tööle
reklaamibüroosse… et sealt paari aasta järel siiski lahkuda – põhjuseks
loomulikult kunstniku vaba vaimu ahistav töökeskkond. Kaasa aga sai ta hulga
hindamatuid kogemusi.
Ka Ungeri “inglispärasus” tulenevat ta enda sõnul
osaliselt sellest, et ema soovitanud tal lapsepõlves tungivalt vene, isa aga
saksa kirjandust lugeda. Loomulikult valis ta kolmanda võimaluse.
Tänaseks
on Gerard Unger rajanud hästitoimiva isikliku disainibisnise. Ta ise räägib
naljatamisi, et niipea, kui ta mõne suurema projekti lõppedes natuke hinge
tõmmata saab ning viimaks ometi oma kontorit reklaamiva kodulehekülje
internetti otsustab riputada, jääb see töö alati katki, sest vanamoodsast
faksimasinast rullub kräginal välja järjekordne hiigeltellimus.
Ta on
loonud rea tänaseks ülipopulaarseks saanud kirjatüüpe. Näiteks Ungeri fonte
Swift (1985) ja Gulliver (1993) kasutavad väga paljud maailma suurimad
meediaväljaanded (USA Today, aga näiteks ka soomlaste Taloussanomat). Lisaks on
Unger kujundanud raamatuid, ajakirju, albumeid, plakateid, postmarke, münte,
tegelenud ruumikujunduse ja disainikonsultatsioonide andmisega.
Eestit
külastas Gerard Unger allakirjutanu kutsel ning tänu Eesti Kunstiakadeemia ning
Euroopa Liidu Erasmus-programmi lahkele abile. Ta pidas Kunstiakadeemia saalis
17.–19. jaanuaril kolm loengut ning korraldas workshop’i.