Manipuleerija päevaraamat
“Notes on a Scandal / Ühe skandaali
märkmed”
Režissöör Richard Eyre.
Osades Judi
Dench, Cate Blanchett, Bill Nighy jpt.
Kobarkinos alates 9.
märtsist.
Zoë Helleri bestselleri
põhjal lavastatud thriller’i “Ühe skandaali
märkmed” plakat meenutab peegelpilti Pedro Almodóvari filmi
“Räägi temaga” afišist. Esiplaanil noore naise
profiil, tagaplaanil punase valgusega markeeritud vanem daam. Kirg on igal
juhul vaimuna kohal. Kui aga Almodóvari kangelannade juures oli
rääkimine kõigile päästerõngaks, siis
tumedatoonilises vihmahallis Londoni eeslinnas rulluvas kassi-hiire mängus
süütab usalduslik vestlus süütenööri ning
plahvatus ei jää tulemata.
Judi Denchil (mängis peaosa ka
lavastaja Richard Eyre’i eelmises filmis “Iris”) on seekord
kanda raske roll – filmi alguses juhatab ta meid pensionieelikust
vanatüdruku igavasse argipäeva, mida vürtsitavad kassipidajast
üksiklase igaõhtused sapised, kuid samas vaimukad sissekanded
päevikusse. Voice-over saadab meid tema tööpostil koolis ja
jalutuskäikudel pargis, kommentaarid migrantide laste ja lollide
kolleegide kohta on enamjaolt mõrud.
Ometi tekib meis
sümpaatia ja soov teada, miks nii on läinud. Miks ta üksi on?
Naine näib olevat leppinud, et õpilased teda ei armasta,
kaastöötajad samuti mitte, kuid teda austatakse. Kuna meie esimene
teejuht on just too Denchi mängitud Barbara, siis võtame me
tema vähesed vead arvesse, sest paremat meil ju pole. Inimlik.
Ühel päeval peatub Barbara silm aga nõtkel noorel
uustulnukal, võluval Sheba’l (Cate Blanchett), ja muidugi pole
tema silmad ainsana nägijad. Uut kunstiõpetajat noolivad
piimahabemest kõurikud, tema tähelepanu nimel võimelised kas
või kõrvade peal käima. Kui Barbara poolkogemata
autoriteedivaese noore õpetaja suuremast häbist päästab,
hakkab tänutunne segunema sõprusega, kus noorem otsib emalikku
juhatust ja vanem seni püüdmatut lähedust. Intiimsemat sorti
lähedust. Või nii meile näib. Barbara hästi peidetud ja
meeleheitest köetud koletislik pale tuleb esile siis, kui ta reedetakse
– Sheba ei lõpeta suhet koolipoisiga –, ning
kättemaksuks laseb Barbara “jutu lahti”.
Vana
üksik naine kaotab meie sümpaatia sama kiiresti, kui ta oma
sarkastilise keele ja kõikenäinu silmadega selle ära teenis.
Aga kes siis õigupoolest kellega manipuleerib? Noor poiss, kes ei
võta kogenematu õpetajanna ei-d vastusena? Noor naine, kes
kasutab Barbarat alibina, kui vaja poisiga raudtee vahele miilustama minna?
Või Barbara, kes petab end lootusega õrna Sheba vastuarmastusele
(pelgalt ühe pika ja ülimalt erootilise käesilitamise stseeni
pärast võidab see film ilmselt ohtralt lesbi-filmide festivalide
preemiaid).
Aga peapreemia läheb loomulikult Judi Denchile. Terve
aasta on kuldseid preemiaid noppinud dame Helen “Kuninganna”
Mirren, kuid dame Judi “Stalker” Dench on teeninud tunnustuse mitte
ainult kananahka seljale toova näitlejameisterlikkuse eest, vaid ka
julguse eest sellises eas (s 1934) ekraanil välja näha nagu armetu
talvel jääauku kukkunud kass, kole ja sorakas ja halbade kavatsustega
pealegi. Blanchett on seni kõige siirama rolli teinud ikkagi Tom Tykweri
“Taevas”. Siin on ta Denchi vääriline partner, kohati
autentsem, kohati kohmakam.
Philip Glassi muusika, dünaamiline ja
kordustest tihe, toetab kavalalt seda peenelt, brittidele kohaselt pe
rfektselt dirigeeritud mängu, mida juhib vana daami kortsus käsi. Ei
kipu ju inimene vigadest õppima, vaid ikka järjest suurema
vilumusega neid vigu kordama.