17.04.2009, 00:00
Mastodon “Crack the Skye”
Astraalsfääride proge-metal-kvintessents.
Mastodon
“Crack the Skye”
(Reprise Records)
Neljanda täispika albumiga väidab Mastodon olevat tõmmanud
joone alla elemendipõhiste plaatide jadale: “Remission” olla
olnud tule võrdkuju, “Leviathan” loomulikult vesi ja
“Blood Mountain” maa. Õhuplaat “Crack the Skye”
on kindlasti varasematest õhulisem, kuid ka psühhedeelsem ning
haakub seetõttu hoopis paremini viienda elemendi, kvintessentsi,
imaginaarse eeterruumiga.
Kontseptuaalalbumid on pretensioonikama
rock’i leivanumber sellest ajast, kui The Ventures 1961. aastal muusikat
värviliseks võõpama asus, ning ega Mastodongi saa
traditsiooni eirata, mistõttu “Crack the Skye” moodustab
hoomatava terviku, mis lähemal uurimisel kihistub paeluvaks
fraktaalmustriks, kust leitud müriaadid filigraanseid nüansse helis,
sõnumis ja konstruktsioonis mitmeid meeli kõditavad.
Pärast tülinorimist System Of A Downi bassistiga 2007. aastal,
sellele järgnenud tappasaamist, ajuvapustust ja kroonilist
peapööritust on Brent Hinds enda sõnul vaikselt paranenud,
kanepit popsinud ja akustilisel kitarril lugusid treinud. Nii sündinud
“Crack the Skye” räägib muu hulgas ratastooli aheldatud
invaliidi astraal-ekslemistest ajas ja ruumis, Hawkingi ussiaukudest, Vene
viimase tsaari perekonna ja Rasputiniga toimunust, salapärasest
põrandaalusest hlõstide sektist, aga ka näiteks trummar
Brann Dailori 14aastase õe Skye enesetapust, ning kõlabki
täpselt nii keeruliselt ja hüplikult. Mitmekihilisena pakub plaat
meeldivaid elamusi ja aimu komplitseeritusest esimeselgi kuulamisel, kuid
tõeliselt tööle hakkab pärast nädalakest
vaevanägemist. Tasu on külluslik, mistõttu pean Mastodoni
tänavust panust parimaks pärast revolutsioonilist
“Remissionit”, ehkki, kui tuua võrdlus lelude maailmast, on
“Remission” ju kõigest kõristi ja “Crack the
Skye” pigem Rubiku kuubik.
8