Mitte ainult lapsemeelsetele
“Kariibi mere piraatide” triloogia kaks esimest
filmi tekitasid üsna palju poleemikat. Kuigi oli ka positiivseid
arvustusi, nimetati “Piraate” sageli tühjadeks ja
popkornihaisusteks rahamasinateks ning sõimati liigse pikkuse,
pealiskaudsuse ja ebaloogilisuse pärast. Eks kriitikutel on ju päris
keeruline kiita kommertsfilme, mida teevad Gore Verbinski ja Jerry Bruckheimer
ja mis põhinevad Disneylandi atraktsioonil ja löövad
kassarekordeid. Muidu peetakse pärast lollakaks, või mis veel
hullem, kommertsiarmastajaks.
Mina isiklikult kipun
arvama, et “Kariibi mere piraadid” jäävad
hoolimata kohatisest kriitikutepoolsest iroonitsemisest, ininast ja
sõimust maailma kinoajalukku päris märkimisväärsele
kohale. Nad on praegu metsikult populaarsed ja tulevikus saab neist klassika.
Triloogia kolmas osa, “Kariibi mere piraadid: maailma
lõpus”. erineb kahest esimesest selle poolest, et on sügavam
ja segasem. Süžee teatav ebaselgus ja hüplikkus tuleb filmile isegi
kasuks, kuna selle märksõnadeks on sisekaemus, ebareaalsus ja
mäng piiridega. See on grandioosne ja erutav kokteil müütilisest
ja camp’ist, hallutsinatsioonidest ja lapsepõlvest, armastusest,
igavikust ja surmast.
Üks põnevamaid aspekte kolmandas
osas ongi surmaga seotud mütoloogia. Davy Jones (Bill Nighy), kes pidi
uppunute hingi ühest maailmast teise aitama, ei tee seda enam,
mistõttu laibad jäävad meredele hulpima. Jones on igaveseks
neetud ja ta süda on lukustatud karpi. Seal tuksub ta oma armastatule,
surematule jumalannale Kalypsole (Naomie Harris), kes on piraatide
poolt inimese kehasse aheldatud. Nende kahe ebamaise olendi armastuslugu on
filmis tegelikult keskne teema, mille ümber tiirlevad inimlike olendite
seiklused.
Kapten Jack Sparrow (Johnny Depp) on kolmandaks osaks
omadega välja jõudnud valgesse ruumi, mis võib
tähistada igavikku, põrgut, paradiisi, neutraalset pinda või
maailma lõppu. Selles abstraktses paigas seisab Sparrow silmitsi
iseendaga. Selgub, et valge ruum on hoopis lumivalge rand teispoolsuses, kuhu
kapten on saadetud. Kui Jacki meeskond tuleb teda päästma,
mõistavad nad, et maailma äärelt lahkumiseks on vaja
päikeseloojangust teha tõus ehk laev täpselt päikese
kadumise hetkel pea alaspidi pöörata, et teise reaalsusesse
jõuda.
Ühest küljest sellised
ootamatud süžeekäigud, teisalt aga see, et enamik
tegelasi on ambivalentsed ning ei paku otsest võimalust hea ja halva
vastandamiseks (igaühele on loodud oma lugu, motiivid, nõrkused,
igaüks on kedagi reetnud), muudab loo mitmetasandiliseks. See filmitekst
pole põrmugi nii lame, nagu “lapsemeelsetele” mõeldud
seiklusloo puhul eeldada võiks, vaid rikkalik ja mõtlemisainet
pakkuv. Mäng mütoloogilste elementidega ja eri reaalsustega muudab
kolmanda piraadifilmi tõenäoliselt osale väikestele lastele
igavaks või üle jõu käivaks, aga paljudele
täiskasvanutele kultusteoseks (savumeestest rääkimata).
“Kariibi mere piraatides” on eriti lahedad tegelased.
Ma ei räägi siin ainult digitaliseerimata nägudega
näitlejatest, kes sobivad oma osadesse ideaalselt (Geoffrey Rush,
Johhny Depp, Orlando Bloom, Keira Knightley jt), vaid ka
kostüümikunstnike ja arvutidisainerite poolt loodud
tüüpidest. Kuigi, Jack Sparrow’ isana cameo’t tegev Keith
Richards näeb küll välja, nagu ta oleks arvutiga tehtud.
Richards, muide, oligi oma kehakeele ja olekuga Deppi inspiratsiooniallik
as Sparrow’ kuju kujundamisel. Ja kes võiks olla parem
alusmaterjal tänapäeva piraadi loomisele kui ultimate
rock-staar, kes hiljuti väitis, et ta tõmbas paar aastat tagasi
ninna isa tuhaga segatud kokaiini? Ka ülejäänud tegelased, eriti
süvavee-elukate põhjal loodud Davy Jonesi laeva meeskond, on
vapustavalt ägedalt kujundatud. Arvutitöötlus või mitte,
aga ka meri oma tujude, värvide ja mustritega on filmis tähtis
tegelane.
See film pole täiuslik.
Mõned liinid jäävad segaseks või lõpetamata, ja
pea kolmetunnine pikkus võib tõesti mõne külastaja
ära piinata. Sellest hoolimata, “Kariibi mere piraadid: maailma
lõpus” on triloogia kolmest filmist kõige mitmeplaanilisem
ja sügavam, ning samal ajal ka puhas lust, mängurõõm ja
seiklus.
Maria Ulfsak-Šeripova on “Stiili”
ajakirjanik
Hollywood vorbib praegu meeletult järgesid. Kui ühel filmil on kassaedu, siis tuleb sealt välja pigistada kõik, mis annab. “Tähesõjad” ja “Indiana Jonesid”, “Visad hinged” ja “Surmarelvad”, “Jurassic Parkid”, “Harry Potterid” ja “Sõrmuste isandad” – kõik nad on tõestanud, et järgede tootmine on kasumlik ettevõtmine. Ja uue toote turule toomine on ju palju keerulisem kui sissetöötataud vana edasiarendamine.
Sel hooajal on juba kinno saabunud Rocky Balboa vana hea hormooni-Sylvesteriga, “Ämblikmees 3”, “28 nädalat hiljem”, ja mingil arusaamatul põhjusel inglise huumoriks nimetatav “Mr Beani puhkus”, täna saabub “Kariibi mere piraadid: maailma lõpus”.
- “Shrek Kolmas” (kolmas, fotol) – 8.06.
- “Hostel II” (teine) – 8.06.
- “Fantastiline nelik ja Hõbesurfar” (teine) – 15.06.
- “Oceani kolmteist” (kolmas) – 20.06.
- “Visa Hing 4” (neljas) – 27.06.
- “Kõikvõimas Evan” (teine) – 13.07.
- “Bourne’i ultimaatum” (kolmas) – 31.08.
- “Harry Potter ja Fööniksi ordu” (viies) – 20.07.
- “Tipptund 3” (kolmas) – 21.09.
- “Resident Evil: väljasuremine” (kolmas) – 19.10.
- “John Rambo” (neljas)
- “Narnia kroonikad: prints Caspian” (teine)
- “Indiana Jones ja ...” (seni veel pooliku pealkirjaga neljas film)
- “Muumia 3” (kolmas)
- “Pimeduse rüütel” (kuues Batmani-film)
- “Hellboy 2: kuldne armee” (teine)
- “James Bond 22” (kahekümne teine)
- “Harry Potter ja segavereline prints” (kuues)
- “Madagaskar 2” (teine)
- “Star Trek XI” (üheteistkümnes)