Mõtlemise teele juhataja vagurus
Tõnu Luik.
“Kõnelda filosoofiast”.
STRONG>
Ilmamaa, 2002. 184 lk.
Küllap oli Tõnu Luigele igati meelepärane, et tema
raamat “Kõnelda filosoofiast” ilmus suvel, mil avalikkuse
tähelepanu lõõskava päikese poolt rammestatud. Kui
enamik Eesti filosoofe valdavad juba enesereklaami kaunist kunsti, siis
Tõnu Luik on jäänud ka selles osas kasvatamatuks, nagu
märgib raamatu kaanel kaasvõitleja Matjus.
Nii nagu filosoofia
ülesandeks on Luige arvates küsida varjatuima järele,
nõnda ei kõlba ka filosoofil pelgalt lobisedes meedia
tähelepanu taga ajada. Juba seegi, et mõtleja nõustus enda
intiimseima ja omaseima – mõtlemise (lk 17) auditooriumist välja
avalikkuse ette tooma, on kompromiss, milleni jõudmiseks olevat
käiku läinud kogu Hando Runneli veenmisoskus. Ent sellega
lõpeb ka filosoofi vastutulek infoajastule: Tõnu Luik keeldus
kindlalt ettepanekust vastilmunud raamatu üle leheveergudel avalikult
kõnelda.
Siiski on eestikeelse filosoofialoengu ilmumine
niivõrd ebaharilik, et sellest kujuneb autori tõrkumisest
hoolimata kultuurisündmus – koos kõige juurdekuuluva käraga,
mis varjutab mõtlemise tõsidust. Nii nagu kirjapandud loeng
viitab alati elavale kõnele, millest ta pärineb, nii on ka ilmunud
raamat nende jaoks, kes autorit tunnevad, paratamatult seotud karismaatilise
sõnameistri Tõnu Luigega. Raamatust kõnelemine haarab
paratamatult kaasa autori isiku.
Need, kes sattusid Luige loengutele veel
eelmise riigikorra ajal, rõhutavad vabaduse tunnet, mida kuuldu neis
ideoloogilise surutise foonil tekitas. Minu jaoks tundus nüüdseks
kaante vahele jõudnud loeng eriline hoopis pealiskaudsuse ja skematismi
foonil, mis valitses enamikus sissejuhatavates loengutes. Kui enamasti
püütakse algajatele anda esmalt ülevaade filosoofiast, sageli
oma käsitluse lähtekohtadest vaikides, siis Tõnu Luik juhatab
just filosoofiasse s i s s e, viskab kuulajad tundmatus kohas vette. Pandagu
näiteks tähele maailmavaate mõiste asjakohasuse kahtluse alla
seadmist (lk 33–52). Kuigi maailmavaate mõiste pakub mugava
lähtekoha filosoofia määratlemiseks, ei kasuta Luik kunagi
sääraseid lihtsustusi, vaid üritab avada kontseptsioonide
ajaloolisi tagamaid. See aga kutsub tudengeid algseimas tähenduses kaasa
mõtlema, erinevalt õppejõu poolt püstitatud
probleemide lahendamisest.
Tasub ära märkida, et kõnealune
loeng kuulub filosoofiatudengite esimese kursuse õppeplaani. Võib
tunduda, et tekst on algajate jaoks liiga intensiivne ja laiahaardeline, kuid
Luik ei tee hinnaalandust. Ta teab, et kes on filosoofia suhtes
kuuldavõttev ei vaja pedagoogilist nämmutamist, vaid leiab
keerukuse kiuste mõttetee, mida ise käima hakata (vt lk 17).
Tõnu Luik tunnistab avalikult, et tema loeng on orienteeritud Martin Heideggeri olemisajaloolisest mõtlemisest (lk 8). Heideggeri mõjutuseks võib pidada Luige loengu lähtekohaks olevat filosoofia ajaloolisust, ehk ka teemadevalikut, mille abil filosoofiasse sisse juhatatakse, kuid mingil juhul ei saa öelda, nagu tegeleks Luik pelgalt Heideggeri mõtete vahendamisega. Kuigi metafüüsiline traditsioon tehakse Heideggerilt laenatud perspektiivi abil küsitavaks, jääb see siiski ka küsimisväärseks – pööratagu kas või tähelepanu Hegeli olulisele rollile loengu ülesehituses. Ka kreeka algset mõtlemist tõlgitsedes ei lähtu Luik üksnes Heideggerist, vaid suurel määral tekstikriitilisest käsitusest (vt lk 124– 170).
Kui panna tähele, kuivõrd avaraid ja mitmekesiseid
tõlgitsusvõimalusi Luik esile toob, kuidas ennatlikesse
järeldustesse laskumata töötatakse läbi ja pannakse
küsimuse alla meie argise mõtlemise eeldused, siis jääb
vaid üle imestada, kust tulevad kuulujutud, nagu oleks kõnealune
koos Tartu heideggeriaanide “pundiga” suisa koolkondlikult kitsarinnaline ja
sallimatu. Filosoofia enda jaoks, mille algupära ei asu ju moodsas
pluralistlikus ühiskonnas, pole koolkondlik pühendumine mingi patt,
eks ütelnud ju Herakleitoski: “Üks on mulle kümme tuhat, kui ta
on parim.”
Ainult et selle deviisi pookimine Luige ja tema
lähikondlaste külge on vägivaldne: Tartu ülikoolis
võimaldatakse inimestel jätkuvalt oma peaga mõtelda ega
sunnita kedagi üksnes Heideggeri uurima.
Muidugi ei tule kuulujutud
filosoofiast enesest, vaid väljastpoolt, anonüümse massi seast.
Millegipärast armastatakse just filosoofide kohta anekdoote vesta,
küllap tahetakse neid nõnda filosoofia kõrgustest tagasi
lihtsurelike sekka tuua. (Ka need, kes filosoofiast midagi ei tea ega pea,
mäletavad ometi, et Sokratesel oli kuri naine ja Kanti järgi keerati
kelli õigeks.)
Teine levinud legend pajatab, et Luik olla eksamil
kuri ja noriv. Seda juttu levitavad arvatavasti need, kes ka pärast Luige
loengutel viibimist mõtlemise raske töö teiste hooleks tahavad
jätta ning tulevad eksamile päheõpitud
käibetõdedega.
Filosoofiatudengid mäletavad veel paari
aasta tagust “konspektiskandaali”, kui rühm üliõpilasi kasutas
tuupimiseks ühe semu konspekti ega osanud eksamil loengu teksti suhtes
nihkes seisukohti kuidagi põhjendada. Kuid kes söandab eksamil
filosofeerida (Luik on üks väheseid, kes veel suulisi eksameid
korraldab), see saab lisaks hindele unustamatu kogemuse ja hulganisti
mõtlemisainet edaspidiseks.
On tõsi, et Tõnu Luik läheb vaieldes sageli hoogu, kuid
seda tuleb mõista: pole ju filosoofia tema jaoks pelgalt amet, vaid
kutsumus.
Autor märgib eelmärkuses tagasihoidlikult, et
kreekalik-saksalik filosoofia sobib vaevalt Eesti mõttelukku (lk 7).
Selle kahtluse kummutab juba tõik, et kogu meie kõrgkultuur on
sügavate saksa mõjudega, pealegi liigume ju integratsiooni, mitte
marurahvusliku kapseldumise suunas. Kuid Tõnu Luik küsib oma
loengus hoopis sügavamalt eesti mõtlemise algupära
järele, asub kahekõnesse eesti luulega. Kui oletada, et meie
keeleloomus on veel avastamata, siis võib just kahekõne saksaliku
filosoofiaga juhtida meid ära, täiesti uuele mõtteteele. Sel
juhul oleks Tõnu Luige teelejuhatav teos “Filosoofiast kõnelda”
Eesti mõtteloo “päätükk”.