Müüginumbrite võidusõidu varju jäänud hip-hopi superalbumid.
Mõlema albumi ilmumise juhatasid suvel sisse suurima hitipotentsiaaliga singlid. Kanye ladus letti Daft Pungi sämpliga “Strongeri” ja 50 lavkast lendus vastuseks Timbalandi produtseeritud “AYO Technology”, millel boonuseks, auh-auh, Justin Timberlake’i refrään. Peaks rääkima Kanyest ja 50st koos, läbipõimunult, aga ma ei näe neid duublis, ühte vaatan ühe, teist teise silmaga.

Kanye West on saanud varasemate lugude eest õiglase, adekvaatse ja n’ö normi järgi õiglase nimetuse soulful dude. Dude, kes võib võtta Curtis Mayfieldi või Chaka Khani loost põhikäigu, siis seda natuke ümber modelleerides, kuid just nõnda vähe, et võiks küsida, kas see on remix või sämplimine. Kanye West on popkunstnik muusikas, kelle vaade autorile on ambivalentne, vähemasti, kuni keegi teda kottima ei hakka. Kanye “Stronger” on parim Daft Pungi töötlus, mida tean. Pompoosne, nakatav, kanyelikult rikkaliku puudutusega produktsioon ja mitte-soulful. Põhimõtteliselt, ei ole “Stronger” miskit olulisemat kui Kanye Westi tahte triumf.

50 Centi “AYO Technology” pidi algul saama nime “AYO Pornography”, muusikabisnise herrad nõudsid nime muutmist. Tehtud. “AYO...” kukub ülejäänud 50 albumist välja, liiga palju on see pala lainetava vesivoodi sarnane. Refrään räägib meile, et keegi on väsinud kasutamast tehnoloogiat, kübernaine võiks pigem mehele sülle istuda. Tore paradoks loos, mille Timbalandi ehitatud sillerdav digipõhi räägib mulle hoopis, et “näe vaata, kui efektseid asju ma suudan tehnoloogiaga luua”. Timbaland on end alati esitlenud kui popmuusika rütmilist avangardi, tehnoloogia pakutavatest võimalustest obsessed produtsenti. Lugu ise on hea, põnevate vastuolude ja kontekstidega laetud, aga see pole päris 50 Centi lugu.

Kanyet vaevab naeruväärsuse piirimail lipendav mania grandiosa, showbiz’i ülesköetud nartsissism: “The Glory”, “Everything I Am”, “Good Morning”. Suurelises proge-hop-eeposes “Big Brother” ei suuda ta mööda hiilida oma mentorist Jay-Zst, ülestunnistused on samas märk inimeseks olemisest. Vargil käiakse saksa krautrock’i peeru Cani sahvris “Drunk And Hot Girls” ja Steely Dani pool “Champion”. Üles on ostetud kadunud Company Flow’ funk “Barry Bonds”.

Põnevat süntesaatoriräppi pakub “Good Life” ja “Flashing Lights”.

50 Centi püssirohi on tervenisti vee alla vajumas, v.a tema efektne eric-sermonlik kipsis lõuaga emsiitamine. Peab tunnistama ka 50 Centi õigust muutuda, näidata oma pehmemat poolt “Follow My Lead” või olla kuidagi enesekordusest lootusetult väsinud “Man Down”. Teisalt räägib see meile räpi-sündroomist, kus esimest plaati võib kanda ainuüksi “veel tundmatu, aga tahtest pungil” power, mis siis pikkamisi pöördub tardunud alalhoidmiseks. Võib-olla on siin plaadil uus “In Da Club” ehk “Peep Show”. Ja gootigangsta momendid nagu “My Gun”, “Fully Loaded Clip” näivad peaaegu õõvsad, ent kellegi munad oleks nagu nuditud.

50 Cent on kogu selle arvust use Kanye sabas sörkinud, nii nagu “Curtis” sörgib igas mitte-puritaanses plaanis “Graduationi” sabas. Kui keegi suudab veenvalt põhjendada, et “Graduation” pole 2007. aasta parim hip-hop-plaat siis Yostafa ei kirjuta enam ühtegi rida muusikast. 

Metroseksuaal Kanye  8, heteroseksuaal 50 5