10.07.2009, 00:00
Nii tekivad rariteedid
Ernst Kollomi graafika Tallinnas Lastekirjanduse Keskuses. Avatud kuni 10. juulini.
Internetist saab teada, et Ernst Kollom (1908–1974) õppis
sõja-aastail Moskva kunstiinstituudis puugravüüri P. Pavlovi
juures. Tema õpetaja oli tegelikult Pavel Pavlinov – üks
huvitavamaid vene ksülograafe Vladimir Favorski ja Aleksei
Kravtšenko kõrval.
1920.–30. aastatel oli
puugravüür kõikjal menukas ning Venemaal kujunes tugev
koolkond, nagu, muide, Eestiski: nimetagem Hando Mugastot, Arkadio Laigot,
Eduard Wiiraltit, kelle looming innustas Pallases N. Triigi juures maali
õppinud Kollomitki 1930. aastate keskpaiku selle tehnika kasutusele
võtma. Nii et Pavlinovi juurde läks ta väljakujunenud
meistrina.
Tollastest õppetöödest on
märkimisväärseim ovaalne koopia Gustave Doré “Don
Quijotest”(1944). Õieti on see koopia koopia, sest suur prantsuse
illustraator (1832–1883) ei graveerinud oma pilte ise, vaid tema
joonistusi klotsidel teostas terve meeskond, sealhulgas H. Pisan,
kõnesoleva Don Quijote’i graveerija. Doré poleks suutnud
olla pooltki nii viljakas, kui ta oleks pidanud graveerima kõik oma
illustratsioonid ise.
Kollom seevastu on kõik oma
illustratsioonid graveerinud ise ja neid on aukartust äratav hulk.
Rein Looduse arvates on ta 1930. aastatel kujundanud, enamasti ka
illustreerinud ligi 250 raamatut. Kui aastatel 1931–34 domineerib tema
kujundustes joonistus või värviline linool, siis alates 1935.
aastast omandab puugravüür valitseva koha. Evald J. Voitk
pealkirjastas oma artikli ajalehes Esmaspäev (29.01.1938) kõnekalt:
”Hobuse koormatäis kunsti. Mõni sõna juttu E.
Kollomiga”.Sellest selgub, et ainuüksi kunstniku poolt
“põdrafriisiga” kujundatud, 1936. aastal ilmuma hakanud
sarja “Põhjamaade romaane” kuuele raamatule tegi ta 124
illustratsiooni, “Sõjaromaanide ja memuaaride” sarjas alates
1937. aastast ilmunud kuuele raamatule – 81, Erni Hiire luuletuskogule
“Päikesepaistelised päevad” (1937) – 19, Karl
Eduard Söödi bibliofiilsele luuletuskogule “Kuusirbi
õsu” (1937) – 56 värvilist illustratsiooni jne.
Ühtekokku ületab Kollomi graveeritud illustratsioonide arv
vist küll paari tuhandet.
Võrreldes Doréga, kes
mõtles piiblile ja muudele superraamatutele välja küllalt
keerulisi ja detailirikkaid illustratsioone, oli Kollomi ülesanne lihtsam.
20. sajand eelistas ka graafikas üldistatumat kujundit ja
täisleheküljeliste illustratsioonide kõrval olid hinnatud
initsiaalid ja vinjetidki. Kuigi kasutati ka toongravüüri, mis
erinevate viirutusvõtete, eeskätt ristviirutuse abil
püüdis luua tonaalsetel pinnavahekordadel rajanevat
maalilis-realistlikku efekti, eelistati faksiimilegravüüri, mis
püüdis säilitada lineaarse käsitlusega sulejoonistuse
hõngu. Kollomi loomingu eripäraks, iseäranis 1930. aastatel,
ongi jõuline, dünaamiline, mahlakas faksiimilegravüür,
mille romantilisust tugevdavad just temal sagedased pateetilised tumedused.
Kollom oli viljakas, nagu seda oli ka tema kaheldamatu eeskuju –
Hando Mugasto, kes graveeris sageli kaks või enamgi gravüüri
päevas. Suure produktsiooni juures ei saagi kõik olla ühtlase
tasemega, kuid valdav osa kunstniku loomingust oli ikkagi kvaliteetne. Ta
arenes ksülograafina kiiresti. 1937, Mugasto ootamatu lahkumise aastal,
ilmus üks tema raamatugraafika tippe – Söödi
“Kuusirbi õsu” artistlike nurgavinjettidega värvilises
puugravüüris, ehisliistudega lehekülje allservas ja luuletaja
portree- frontispissiga. Viimane inspir
eeris ajakirja “Varamu” tellima temalt kirjanike portreesid;
ajakirjas ilmusidki 1938.a. E. Peterson-Särgava ja A. H. Tammsaare
portreegravüürid; see žanr, nimelt kirjanikuportree, kujunes kogu
Kollomi loomingut läbivaks.
Kahjuks ei ilmunud bibliofiilse
raamatuna Fr. Tuglase novell “Maailma lõpus” Kollomi
illustratsioonidega, mille 1939. aastal loodud kavanditest vaid paar on
teostatud värvilises ja mustvalges puugravüüris. Need
gravüürid lubavad väita, et Kollom oleks suutnud anda
tekstiväärilise graafilise lahenduse hiidnaise kujule, kes
sümboliseerib mitte ainult ürgnaiselikku alget, vaid kõike
suurt ja ebatavalist, mida inimene ihaldab ja mille ees tagasi põrkab,
rahuldumata ka tavapärasega.
Kõige põhjalikuma
nimistu E. Kollomi illustreeritud raamatutest on andnud käsikirjalises
kunstnike leksikonis Julius Genss; selle mitmekesisus on toredaks teejuhiks
sõjaeelsesse kirjandusellu. Kollomi näituse eel avastasin nii
mõnegi Nobeli preemia laureaadi – tema hõbemust
Nobeli-sarja kujundus pärineb aastast 1935 – ja, näiteks,
kindral Rüdiger von der Goltzi raamatu “Minu missioon Soomes ja
Baltikumis” (1937) memuaarisarjast “Marseljeesist
Internatsionaalini”, mis on päris huvitav lugemine Võnnu
lahingu 90. juubeliaastal.
1930ndate teine pool ja 1940ndate algus
oli raamatu- ja eksliibriselembene aeg ning Mugasto, Laigo, Kaljo
raamatumärkide kõrval paeluvad ideevärskuse, joone
nõtkuse ja maitseka värvilisandusega ka Kollomi omad. Kuigi sellelt
alalt on ilusaid näiteid 1950n (F. Kauba eksliibris, 1954; Leida ja Boris
Kõrveri eksliibris, 1959), jäävad sõjaeelsed aastad
hiilgeperioodiks. See kehtib mitte üksnes eksliibrise, vaid ka Kollomi
raamatugraafika kohta.
Ühes žanris kujunesid
sõjajärgsed kümnendid siiski viljakamaks mitte ainult
arvuliselt, vaid ka kunstiliselt – see on linnavaade. Aastatel
1937–38 tegi kunstnik mõned Tartu vaated. Veduut säilitas oma
populaarsuse 1960. aastateni ja Kollomi “Viru värav”
(1955),”Vana Tallinna panoraam” ning “Vana Tallinn
talvel” (1958; kõik – puugravüürid) kuulusid selle
üldtunnustatud tippude ritta. Kuid siis tuli karm stiil oma
vormilihtsustuse ja suurte pindadega ning isegi Kaljo hakkas lõikama
linooli. Linoplasti graveerides saavutas Kollom 1960ndatel kohati huvitava
faktuurimõju (“Sula”, 1964). Kuid meie silmis jääb
ta ikkagi ksülograafiks, ühe vana tehnika silmapistvaks
viljelejaks.
Sõja ajal hävisid paljud Kollomi klotsid ja
tõmmised neist. Seetõttu saab osasid illustratsioone originaalis
näha vaid raamatus. Kuigi kaanedki trükiti originaalklotsidelt, ei
ole lugejad neid tavaliselt säästnud ning ümberköitmisel on
algne kujundus enamasti kaduma läinud. Näitusel on raamatukaasi
võimalik näha tänu Alfred Rõudele, kes nad omal ajal
pappalustele kleepis ja karpides säilitas. Taas kord kogeme, et
paljunduskunstki võib harulduseks muutuda.
Omamoodi
haruldased on tänapäeval kunstnikudki, kes puugravüüri
teevad. Üks selliseid on Henno Arrak, kelle loomingust on samuti
väike valik Lastekirjanduse keskuses viimaseid päevi väljas
– krestomaatilisi illustratsioone, barokseid eksliibriseid,
postkaarte-postmarke.
Väikegraafikat teeb
puugravüüris veel Lembit Lõhmus... Kes pärib kord nende
tehnilised oskused ja tööriistad? Kas ei oleks aeg mõelda
ühele graafikamajale, kuhu saaks koondada pressid, plaadid,
tõmmised, kus saaks õppida tehnikaid ja korraldada näitusi &n
dash; majale, milletaolisi on mitmeid Skandinaavias ja mis hoiaks elavana meie
graafilise kultuuri?