Normaalsete inimeste õudsed teod
”Eksperiment”
Das Experiment, Saksamaa
2001.
Režissöör Olivier Hirschbiegel.
Stsenaristid Mario Giordano,
Christoph Darnstät, Don Bohlinger.
Mängivad Moritz Bleibtreu, Christian
Berkel, Oliver Stokowski, Justus von Dohna`nyu, Nicki Von Tempelhoff
jt.
Saksa publiku aasta-auhind, režiiauhind Montreali festivalil.
Esilinastub 14. juunil Tallinnas kobarkinos.
Kui Palo Alto’s, USAs, politsei autoga 17. augustil 1971 mööda linna sõitis,
üliõpilasi arreteeris ja neid käeraudadesse pani, olid arreteeritute naabrid
hämmingus. Nn Stanfordi vanglaeksperiment algas sisseelava realismiga. Ülikool
oli ajalehtedes kuulutanud vabatahtlike värbamise, kes oleksid nõus osalema
vanglaelu psühholoogia katsetes.
Üle 70st vastajast oli eelkatsete ja
-küsitelude põhjal välja valitud 24 üliõpilast, kes olid, nagu
eksperimenteerijad kinnitavad, terved intelligentsed keskklassi mehed. Kulli ja
kirjaga olid nad jagatud vangideks ja valvureiks. Mõlemad rühmad olid
ühesugused.
Eesmärgiks oli uurida sotsiaalsete rollide, reeglite ja
rühmaidentiteedi mõju inimkäitumisele ja individuaalse identiteedi
muutumisele.
Film ”Eksperiment” kordab stsenaarsena sama katset (aluseks Mario Giordano
uurimusraamat Das Experiment – Black Box). Kölni psühholoogiainstituut
korraldab vabatahtlikega eksperimendi vanglakäitumise kohta 8 valvuri ja 12
vangiga, tasudes vabatahtlikele 4000 DM kahe nädala eest. Peategelaseks on
taksojuht Tarek Fahd (türklane?), endine ajakirjanik, kes näeb selles võimalust
kirjutada lugu, ja toimetus annab talle prillidesse peidetud salakaamera
(mängib saksa filmi tähtnäitlejaid Moritz Bleibtreu). Tema ja koos temaga
katset läbitegeva saksa armee ohvitser (Christian Berkel) on ainsad
selgepiirilist karakterit omavad tegelased, ülejäänud ei eraldu filmi
mustvalgel skaalal.
Põnevikuna üles ehitatud filmis on just Tarek Fahd see,
kes valvureid eskaleerib. Rahulolematuse allasurumiseks kasutavad valvurid
järjest küsitavamaid meetodeid ja lõpuks on nad päris sadistid.
Klaustrofoobilist ja paranoialist filmi on kohati piinav vaadata, nagu ikka
patoloogia piirimail asju. Siiski on see põnev lugu.
Sakslased hindavad
filmi kõrgelt, telerežissööri Oliver Hirschbiegeli (s 1957) esmalavastusest
kinos sai saksa ametlik Oscari nominent. Mängu ja elu vahekorrad, see, kui
ruttu inimesed uued rollid omaks võtavad ja etteantud reeglite järgi käituma
hakkavad, küsimus julmuse eskalatsioonist ja lubatavuse piiridest on muidugi
üldinimlikud probleemid, kuid tundub, et sakslaste arhetüübis kutsub küsimus
kuulekusvalmidusest ja distsipliinist, ühiskondlike reeglite määravast mõjust
ja individuaalse vastutusvõime sündroomist esile valusaid mälestusi.
Sakslased teavad oma lähiajaloost korrektsuse, täpsuse ja kohusetunde kurbi
rakendusi. Sotsioloogid on uurinud saksa “täiesti normaalsete”
reservpolitseinike käitumist 1942. aastal Poolas, mil juutide
deportatsioonioperatsioon läks planeerimatult üle massimõrvaks. Kinnitust on
leidnud sotsiaalfilosoof Hannah Arendti ütlus Adolf Eichmanni kohta, et
normaalsed inimesed võivad teha õudseid tegusid.
Inglise kriitika aga
vaatab filmi hämmastuse ja üleolekuga. “Tobe ja nürimeelne mõttetus”, arvab The
Guardian.
Huvitav, kuidas võetaks seda filmi vastu Venemaal, kus
“poliitilised vangivalvurid” esitasid omal ajal rolle suure sisseelamisega,
kuigi ordnung muss man sein asemel toimis tak položeno. Oli see tõsimeelne
kuulekusvalmidus või midagi muud?
Psühholoogilisi eksperimente individuaalsest vastutusest on tehtud teisigi. Aga Stanfordi kaheks nädalaks mõeldud vanglaeksperiment, mis filmile aluseks, tuli katkestada seitsmendal päeval, kuna valvurid olid muutunud sadistlikeks ja vangid apaatseiks. Asjasthuvitatud leiavad selle kohta teavet internetileheküljel www.prisonexp.org/ ja võivad 120 dollari eest videogi osta.