Nostalgia Arhitektuurimuuseumis: kuldsed kuuekümnendad
Arhitektuurimuuseumis avati äsja kaks näitust: suures
saalis “Kuuekümnendad. Eesti moodne arhitektuur” ja 3. korruse
galeriis ülevaade samal perioodil töötanud legendaarsete
sisearhitektide Väino Tamme ja Vello Asi loomingust. Kümnendil
pöörati selg stalinistlikule vormilopsakusele, nii arhitektuuris kui
sisekujunduses mindi üle modernistlikule vormikeelele ning eeskujuks sai
Skandinaaviamaade looduslähedane käsitlus. Projekteeriti Laululava,
Lillepaviljon, Kirjanike Maja, Televisioonimaja, Teaduste Akadeemia
raamatukogu, kohvik Pegasus, Kaunase kohvik jne. Karin Hallas-Murula
kureeritud näitusel on lisaks plaanidele ja fotodele ka kommentaarid
omaaegsest meediast ja kirjandusest.
*
Küsimustele
vastab Tamme-Asi näitusega kuraatoridebüüdi teinud
Arhitektuurimuuseumi teadur Karen Jagodin.
Mille poolest on
60ndate sisekujundus silmapaistev, miks sellest rääkida?
Kümnendite kaupa nähtuste vaatlemine on mõneti
problemaatiline, aga arhitektuuris on 60ndad üks homogeensemaid. See oli
optimismiaeg, modernistliku arhitektuuri algus ja 1950ndate-60ndate vahetusest
alates saame hakata üldse rääkima Eesti professionaalsest
sisearhitektuurist ja -arhitektidest. Enne seda tegid sisekujunduse maja
projekteerijad.
Arhitektuurinäitustel jääb
sisekujundus sageli vaeslapse rolli, siinne eraldi näitus sisekujundusest
täiendab teist ka visuaalselt, kuna suures saalis on palju informatiivset
projektmaterjali, kuid galeriinäitus on fotopõhine.
Märkimisväärsed on valdavalt Rein Vainküla tehtud suured
must-valged fotod, neis lööb välja eriline 60ndate
atmosfäär, mida ka kataloogi ja näituse kujundaja Tiit
Jürna oskas väga hästi esile tuua.
Arhitektuurinäitusel on palju objekte, mis on tänaseks lagunenud,
hävinud või ümber ehitatud, sisearhitektuur on aga veelgi
kaduvam nähtus. Ühtegi näitusel esindatud interjööri
ei ole tänaseks päris samal kujul säilinud, mitmed on aga
originaalilähedaselt taastatud, näiteks Kurtna Linnukasvatuse
Katsejaama peahoone või Kirjanike Maja musta laega saal. Enamik on
säilinud veel vaid minust vanemate inimeste mälus.
Miks valisite tutvustamiseks just Väino Tamme ja Vello Asi
loomingu?
Neid võib pidada Skandinaavia mõjutustega
modernistliku vormikeele maaletoojateks. Sõjajärgsest
sisearhitektuurist ja disainist rääkides ei saa neist kuidagi
mööda minna, samas pole neist varem tehtud eraldi näitust ega
kataloogi. Tamm ja Asi lõpetasid ERKI sisearhitektuuri eriala vahetult
pärast Stalini surma, kuid hoolimata stalinistlikust koolitusest on nende
looming olnud alati rõhutatult modernistlik. Algusaastate
töödest on Vello Asi teostatud näiteks Kirjanike Maja musta
laega saal, Väino Tammel Moskva Inturisti ja Tallinna hotelli numbritoad
ning KUKU klubi koostöös Allan Murdmaaga ning Gloria ja Pegasus koos
Murdmaa ja Leila Pärtelpojaga. Kümnendi keskpaigast alates
töötasid nad peamiselt koos, valmisid paljud olulised
ühiskondlikud interjöörid. Laias laastus tegeles Asi
planeeringu, Tamm aga ruumidetailidega. Valmisid näiteks kohvik Tuljaku,
Kurtna Linnukasvatuse Katsejaama, kohvik-varietee Tallinna, Pärnu teatri,
Vanemuise jne sisekujundused, seitsmekümnendate alguses Viru hotelli
sisekujundus, mis võtab nende loomingu ehk kõige paremini kokku.
Selle teostus oli täiuslikem, kuna kasutada sai Soome materjale ja
ehitajaid. Viimaseks suurobjektiks jäi neil 1970ndatel projekteeritud
Pirita Purjespordikeskus.
Tamm ja Asi on olnud ka pikaaegsed
õppejõud, Vä
ino Tamm oli aastakümneid ERKIs kateedrijuhataja, sellest ajast
käibib ka mõiste “Tamme kool”. Vello Asi on
tänaseni samas emeriitprofessor. Nende ajal pandi alus mitmetele asjadele,
mis käibivad Kunstiakadeemias siiani, näiteks mööbli
kavandamise olulisus.
Mis oli Skandinaavia mõjudega
modernistliku sisearhitektuuri omapära Eestis?
Modernism
Eestis oli mitmekülgne, sellel oli suundumusi orgaanilise arhitektuuri
poole ning kümnendi teisel poolel mõjusid ka
karniisiarhitektuurist. Skandinaaviast tulid mõjutused enim just
geograafilise ja kultuurilise läheduse tõttu, Väino Tammel
õnnestus ühena vähestest arhitektidest 60ndatel ka pikalt
Soomes stažeerida, kus kinnistusid ta senised suundumused.
Eesti
60ndate sisearhitektuuri on peetud üleliiduliselt
kõrgekvaliteediliseks, seda näitavad ka Kurna hoone ja Viru hotelli
Nõukogude Eesti arhitektuuripreemiad. Eestisse tuldi üle liidu
arhitektuuri vaatama ning siinsete kujundajate maine oli väga hea.
60ndad on jätnud endast maha tugevaid sümboleid, mille juurde
pöördutakse ikka ja jälle tagasi, näiteks populaarsed nn
konjakitooli koopiad.
Milline on ideoloogia ja
loomevabaduse suhe 60ndate sisekujunduses?
Ideoloogiline surve
lööb 60ndate sisekujunduses välja eelkõige nn
“kunstide sünteesi” põhimõttes: igas
ruumikujunduses leidub mõni pannoo, vaskne kell, huvitavad kardinad vms
elemente teistelt kunstialadelt. Arhitektid oskasid ideoloogiat mugandada
vastavalt oma soovidele, kuna moodsad ja uudsed lahendused näitasid
ühtlasi, et just Nõukogude Liit suutis teha kõige vingemat
arhitektuuri.
Kas sisearhitektuuri säilitamisse peaks
suhtuma tõsisemalt?
Nõukogude perioodi arhitektuuri
kaitse on väga keeruline küsimus. Sisearhitektuuri peaks alati
vaatama seoses arhitektuuriga, samas on interjöör esimene asi, mida
muutma hakatakse, kui hoone värskendust vajab. Raske öelda, kas
näiteks 20-30 aastat vanad interjöörid eraldiseisvalt vajaksid
riiklikul tasandil kaitset, Valli baari sisekujunduse muinsuskaitse alla
võtmine on iseenesest huvitav pretsedent. 60ndatel oli normaalne, et
mõnda interjööri kavandati ja valmistati kolm-neli aastat,
tänapäeval käib see tunduvalt kiiremini. Kiire muutumine,
liikuvus ja kaduvus kuulub sisearhitektuuri olemusse ja on ühtlasi selle
eeliseks.
Kõige huvitavam, mahukam ja vaevarohkem oli Viru Hotelli projekteerimine. Hotell on väga mahukas ja huvitav töö, kuna peab täitma mitmeid funktsioone. Tollal oli meie ehitustööstus nõrgavõitu, aga saime võimaluse kasutada Soome ehitajaid ja importmaterjale. Töötasime soomlaste tempos: kaks aastat tihedat tööd.