Peripateetilisi* vestlusi
Kuidas selline tõsifilosoofiline saade nagu “Vita brevis” üldse teleekraanile jõudis? Kas kaalusite kaua formaati, mida ja kuidas teha?
ETV tegi kunagi mulle ettepaneku teha mingisugust kultuurisaadet, põhimõtteliselt nii nagu ma tahan. Kui ütlesin, et tahan sellist formaati, esitati kahtlusi, et võibolla see ei ole väga telepärane. Teistsugust ma aga teha ei tahtnud, ning lõpuks me otsustasime siiski proovida. Esimesed saated said omal ajal päris hea vastuvõtu osaliseks ja kui mind nüüd jätkama kutsuti, olin nõus.
Telepärasuse all võidakse mõista ju õieti kahte eri asja. Sellist olukorda, kus keegi lihtsalt loeb tundide kaupa paberilt kaamera ees teksti ette, on loomulikult vaja vältida. See tõesti ei ole telepärane. Teine telepärasus on see, kui kõike olevat tarvis lihtsustada ja nüristada, kuna televaataja ei suutvat rohkem kui 20 sekundit järjest ühele mõttele keskenduda jne. Sellise televaataja ja -pärasusega pole jälle minul eriti midagi peale hakata. See telepärasus on tegelikult pigem süsteemi leiutatud diskursiivne relv selleks, et põhjendada, miks peab olema kõik idiootlik, ja sellest telepärasusest ei taha mina midagi teada.
Väga lihtsad teie teemad ja käsitluslaad siiski ei ole. Keda te ise näete oma saate potentsiaalse vaatajaskonnana?
See on saade kõigile nendele, kes midagi muud televiisorist eriti ei vaata (naerab). Ei ole välja mõeldud sihtgruppi ja siis mõeldud, kuidas panna saade sihtgrupile arusaadavasse vormi. Aga ma arvan küll, et gümnaasiumiõpilane võiks sellest saatest aru saada, juhul kui need teemad talle üldse huvi pakuvad. Selle arutluse jälgimine ei tohiks ületamatult raske olla, kuigi me ei ole midagi lihtsustanud ega keerukaid mõtteid lihtsamaks teinud.
Mulle meeldib, et Mihhail Lotmani näol istub saates mu vastas inimene, kellega on kerge ja hea loominguliselt mitte nõustuda. Me tahaksime, et meid jälgivate inimeste peas tekiks vastandlikke mõtteid. Samuti tahaksime me näidata, et tähtsatest asjadest ei ole olemas paikapidavaid standardseid, lihtsustatud ja lihtlauselisi kokkuvõtteid. Ei mina ega Mihhail Lotman, ega arvatavasti ka saate külalised, ei ürita esitada viimase instantsi tõdesid. Oluline on see, et meie mõttevahetus ei peagi viima mingisse konkreetsesse sihtpunkti, mida üritatakse inimesele selgeks teha, vaid hoopis aitama inimesel endal selgeks teha, mida tema nendest asjadest võiks arvata. Tahame hoolitseda paljususe eest Eesti vaimupildis, et siin ei valitseks ainult kaubanduslik pseudovaimsus.
Millest järgmised saated tulevad?
Järgmine saade jätkab võimu ja poliitiliste müütide temaatikat. Üle-eelmine saade käsitles nn vandenõuteooriat, mis on poliitilistest müütidest üks kõige levinumaid ja ohtlikumaid. Edasi vaatlesime poliitilise lunastaja müüti – ettekujutust sellest, et mõni üksikisik võiks raskel ajal kogu riigi saatuse ära korrastada või jalule seada. Viimane müüt on kuldajastu müüt, et kunagi varem on olnud asjad hästi ja ei ole vaja teha muud kui algse korra ja puhtuse juurde tagasi pöörduda.
Ülejäänud saadete koondteema on “tänapäeva eesti identiteedi kultuurilised Teised”, ühesõnaga, need kultuurilised ettekujutused Teistest, millega seondudes või millele vastandudes meie identiteet end taastoodab. Esimene on talu- või maarahvas, mis on mu meelest ka juba kultuuriline Teine, mitte enam tänapäeva linlase identiteedi orgaaniline osa. Ja siis tulevad veel Põhjala, Euroopa, Venemaa ja Aasia. Selles osas ei kasuta me ainult teoreetikute tekste, millega vähem või rohkem nõus oleme, vaid ka kliðeesid, mis levinud suhtumisi kokku võtavad ja aitavad mõttevahetust paigast liigutada.
Me üritame ühelt poolt süvitsi läbi rääkida, millised on meie standardsed arusaamad kultuurilistest Teistest, st millised ðabloonid ja kliðeed meie mõistmises nendega haakuvad – mida me kujutame ette õigesti või valesti. Teiselt poolt üritame kultuurilisi Teisi ka süvitsi lahata – nt Põhjamaade puhul tuleb juttu nii romantilisest, kõrgtehnoloogilisest kui ka sotsiaalkorraldusega silma torkavast Põhjalast jne
Kas selles, et ka meil viimaks on hakatud juurutama poliitika üle mõtlemise filosoofilist kultuuri, peab nägema mingit aja märki? Suvel ilmus Jüri Lippingu toimetatud kogumik poliitilise filosoofia tekstidest ja nüüd pöördute ka teie oma saates poliitilisemate teemade poole?
See on nii sellepärast, et eesti poliitika on langenud oma praktilises tegutsemises peaasjalikult tehingute ja mahhinatsioonide tasemele ning kui poliitikud ise abstraktsetest mõistetest ei räägi ega oska neid kasutada, siis peab seda ju ometi keegi teine tegema. Tundub, et vanemates demokraatiates on inimeste suhe poliitilistesse struktuuridesse natuke teistsugune kui meil. Poliitikasse trügivad inimesed ei pruugi sealgi olla paremad, aga nende oma ajalooline kogemus ja kultuuriline taust on kuidagi settinum.
Üheski arenenud riigis ei ole mu meelest siiski mõeldav, et inimene on korraga rahandusminister ja kohtu all kahtlustatuna 10 miljoni dollari varastamises. Erakond, kuhu ta kuulub, peaks hoolitsema selle eest, et samal hetkel teda siiski kohale ei asetataks, täiesti sõltumata sellest, kas ta on süüdi või ei. Samuti peaksid ühiskonnal olema konsensuslikud ja laia kandepinnaga põhimõtted, mis on teada ja millest hoitakse kinni. Need põhimõtted ei saa olla lihtsad lööklaused stiilis, et astume NATOsse ja Euroopa Liitu, sest enamiku Eesti elanike jaoks on NATO ja EL vaid märgid, mitte aga tähendused. Suurem hulk inimestest arvab tõenäoliselt neist organisatsioonidest üsna erinevaid asju ja paljude kujutlused nende ühinemistega kaasnevast on täiesti fantastilised. Eestis ei ole paraku olemas konsensuslikku pilti sellest, mis asi on Eesti.
See saade ei suuda mõistagi selliseid suuri probleeme lahendada, küll aga võib ta neile tähelepanu juhtida.
Enamiku kodanike jaoks piirdub poliitika ju ikkagi valimislubaduste, skandaalide ja vastastikuste süüdistustega.
Aga see ei pea tingimata niimoodi olema. Kellelegi pole ju saladus, et kui Kolmikliit võitis valimised, siis paljuski ka seeläbi, et hääletati Keskerakonna vastu, mitte Kolmikliidu poolt. See tähendab, et valijadki hakkasid “mängu” kaasa mängima, vaatama.
Mina näeksin meelsasti, et hääletatakse ainult selle erakonna poolt, keda soovitakse ennast esindamas näha. Minu jaoks sellist poliitilist jõudu praegu Eestis ei ole ja seetõttu ma ei kavatse ka valima minna. See, et inimesed ei mõistaks oma poliitikas olemist enam kui niisuguseid deal’e, mänge ja asju, selleks on vaja poliitikat puhastada ja kinnijooksnud olukorrast välja tuua. Ma arvan, et poliitilistest müütidest rääkimine, kuigi me ei räägi nendes saadetes konkreetselt eesti poliitikast, võiks aidata inimestel ka praegu Eestis toimuvat lahti mõtestada.
Nii et mingis mõttes üritate luua ka intellektuaalide ja poliitikute dialoogi, mille puudumisest Hasso Krull hiljuti Areenis kirjutas?
Dialoogi oleks vaja küll, aga ma läheksin natuke kaugemale ja ütleksin, et poliitikutel puudub keel. Poliitikud on tummad. Nad ei saa rääkida. Kui nad midagi ütlevad, siis nad peavad arvestama oma partei peajoonega, lähenevate valimistega jne, mistõttu avalikus dialoogis poliitikud ei saagi osaleda. Nad saavad kõneledes kasutada ainult juba olemasolevaid lauseid, mis tähendab seda, et nad ei saa rääkida.
Dialoog peaks olema kahesuunaline. Sellest, et intellektuaalid küsivad ja poliitikud vastavad, ei tule midagi välja, sest poliitikutel ei ole keelt, milles vastata. Kui poliitikud küsiksid, siis intellektuaalid võiksid neile vastata küll. Probleem on aga selles, et poliitikud tahaksid igale küsimusele ühte selget vastust. Võibolla eraisikutena nad saavad aru ka, et ühte selget vastust ei olegi olemas, aga poliitikutena ei suuda nad seda tunnistada.
On räägitud, et meedia loob ka libafilosoofe, kelle pinnalised fraasid muutuvadki inimeste silmis mõtlemise sünonüümiks.
Jah, eks selliseid libafilosoofe ole Eestis ka. Kus neid poleks ja mida meil poleks? Minu meelest on alati natuke kahtlane, kui keegi esitleb end filosoofina ja trükib oma nimekaardile sõna “filosoof”. P>
Minu arvates on põhimõtteliselt vale filosoofia professionaliseerumine või muutmine erialaks, millel on omad tsunftid, gildid, reeglid jne. See viib varsti mõõtmisteni, et see filosoof on parem kui teine, ja vastuste otsimine eksistentsi põhiküsimustele asendub eruditsiooni demonstreerimise, üksikute lausete tähenduste üle vaidlemiseni ad nauseam, ja oma staatuse upitamisega. Professionaalsuse kriteeriumide järgi ei oleks näiteks Sokrates või Spinoza ju filosoofid.
Muidugi ei ole koolkondlikus raamis tegutsemine iseenesest paha. Kui inimesel on midagi olulist öelda, suudab ta ikkagi kunstlikud barjäärid ületada. Samuti on olemas tohutult häid lektoreid, kes suudavad oma kuulajaid mõtlemisest ja mõtetest vaimustuma panna nii, et nad vahendavad ainult teiste öeldut ilma ühtki omapoolset originaalset mõtet lisamata. Ja oma väärtus on sellelgi.
On seda filosoofiat siiski vaja nii väga populariseerida? Meie ajal on kõikvõimalikke intellektuaale proportsionaalselt rohkem kui ühelgi teisel ajastul ja suuresti nad tegelevad sellega, et kritiseerivad, kui halb on meie aeg. Kui nüüd kõik televaatajad filosofeerima hakkavad, äkki läheb veel hullemaks?
Kindlasti on ühiskond, mis võimaldab enesest kriitiliselt kõnelemist, parem kujuteldavast ühiskonnast, kus kõik muud asjad on umbes samamoodi, aga temast kriitiliselt kõneleda ei saa. Sellegipoolest on suhtuda praegusesse ühiskonda kriitiliselt parem kui magusasse rahulollu lämbuda. (Meie eest Kadrioru pargis jookseb läbi jänes, mille peale tõdeme kui ühest suust, et asjad siin maailmas ei olegi nii hullud, kui võiks arvata.)
Väidet, et tänapäeva ühiskond on hullem kui varasemad, tuleb ju siiski suhteliselt harva ette. Küll väidetakse, ja sellega oleksin ma ka nõus, et tänapäeva ühiskond kasutab inimese individuaalsuse allasurumiseks või orjastamiseks rafineeritumaid võtteid kui varasemad. Aga need rafineeritumad võtted võivad olla tulemuslikumad, sest inimene laseb ennast kergemini võrgutada kui vägivallaga alla heita. Võrgutatu saatus on ka lihtsam taluda kui vägivallaga allasurutu oma, kuigi metatasandil on nendevaheline vahe siiski väike. Kui intellektuaal võtab sõna võrgutatute kaitseks ja aitamiseks ja võrgutatud avastavad, et nad ei taha võrgutatud olla, siis see on ikkagi õilis tegevus, mis ei tähenda, et intellektuaalid arvaksid, et vägivallaga alla heitmine on parem. Clifford Geertz on ühes teises kontekstis väitnud, et kui keegi võtab sõna abortide keelamise vastu, siis ta ei arva, et abort on tore asi ja igaüks peaks seda tegema – umbes samuti võiks mu meelest võtta ka intellektuaalide kriitikat tänapäeva ühiskonna ekstsesside vastu.
Mitte väga ammu tähendas intellektuaal loovinimest, kes lihtsas keeles, klaaspärlimängudesse ja abstraktsioonidesse laskumata, ütles välja oma suhtumise konkreetsete ühiskondlike sündmuste ja ka isikute osas. Tänapäeval ei taipa lihtne inimene intellektuaalide jutust suuremat ja intellektuaalid ise laskuvad harva konkreetsete ja praktiliste küsimustega tegelemisse?
Üks probleem on siin see, et suur hulk intellektuaale on ise ära võrgutatud. Akadeemiline establishment on ise paljuski suurema süsteemi osa, tal on oma piitsad ja präänikud, mis intellektuaale ohjes hoiavad, sest nad ei pruugi saada preemiaid, ameteid ja stipendiume, kui ei käitu vastavalt kehtestatud normidele (standardiseeritud skandaalsus võib kuuluda nende normide hulka).
Ka süsteem ise juurutab suhtumist, et see, millega intellektuaalid tegelevad, on nii keeruline ja spetsiifiline, et tavalisel inimesel pole mõtetki selle vastu huvi tunda. Igaüks tegelegu parem oma asjaga ja muu vastu huvi tundmine jäägu ekspertidele. Ei ole ka päris tõsi, et intellektuaalid üldse konkreetsete küsimustega ei tegele. Fosforiidisõja algatasid ju ka intellektuaalid.
Olemas on muidugi ka vastupidine oht: mõni mõtleb, et kui ta on lugenud Kanti, siis on ta arvamus ka näiteks veevärgist kuidagi pädevam kui kellegi teise oma. See, mida intellektuaalid saavad teha ja mille kohta arvamust avaldada, on siiski teatavad üldised küsimused, kus Kanti lugemisest on rohkem kasu kui veevärgi probleemide lahendamisel.
Mõned intellektuaalid näivad arvavat, et nn liberaalse ühiskonna poliitiline struktuur ei võimalda neid huvitavaid küsimusi üldse tõstatada?
Asi ei olegi niivõrd struktuuris kui ühiskondliku võõrandumise astmes, mis minu arvates on Eestis praegu hämmastavalt kõrge, mitte niivõrd naabermaadega kui just sellega võrreldes, mis siinsamas Eestis kümme-viisteist aastat tagasi oli. See peaks poliitikutele tegema tõsist muret, miks võõrandumine nii kiiresti kasvab ja miks intellektuaalid ei usu, et olemasolevate struktuuride najal oleks üldse võimalik saavutada neid rahuldavat olukorda.
Millest see võõrandumine siis tuleb?
Üldiselt arvatakse, et selleks, et siin maailmas korda luua, tuleb temas võimalikult palju ühetaolisustada ja standardiseerida. See tähendab, et kordumatu individuaalsus jäetakse alati kõrvale. Marcuse on väga õigesti ära märkinud ühe praeguse süsteemi eripära: ta on ühedimensiooniline, ta loob ise inimestele standardsed vajadused, mida ise rahuldab, nii et probleemid ja nende lahendused on pärit samast allikast. Inimese kordumatu individuaalsus on tülikas, sest sellega on raske kontakti saada ja seda on keeruline administreerida. Seetõttu tõrjutakse see kultuurilises keskkonnas tagaplaanile ja asendatakse pseudoisikupäraga. Suurem hulk firmasid müüb küll “elustiili” ja pöördub inimese kui ainukordse üksikisiku poole, ainult et need üksikisikud peavad kõik olema nii sarnased, et sama toode neile sobiks. Ning massikultuuritööstus standardiseerib kiiresti ja efektiivselt ka kõik vähegi laiema kandepinnaga katsed mainstream’ist erineda.
Kuidas poliitikud elustiile mõjutada saavad? Mulle tundub, et ka nn “teine Eesti” on pigem suutmatus väärtustada ja näha alternatiivseid eluvõimalusi, ehk teisisõnu toimetulematus psühholoogilisel, mitte ellujäämise tasandil.
Ma ei näeks siin niivõrd esimese ja teise Eesti probleemi, vaid ajaloolise situatsiooni taastumist, mis on Eestile olnud omane kaheksasada aastat. On olemas üks kitsas kiht siin elavaid inimesi, kes on orienteeritud muule maailmale, välismaale ja metropolile ja kes valitsevad ülejäänud seltskonna üle – kupjad, kiltrid, aidamehed. Ja siis rahvas, kes teeb oma igapäevast ränka tööd. See esimene kiht ei ole mitte ainult poliitikud, vaid ka väliskapitalil põhinevate ettevõtete direktsioonid jne.
Rahvas on all ja tema olemasolu mõte on omandada piisavalt hea käsitööoskus, et väliskapitalil põhinevas ettevõttes mingeid vidinaid kokku panna. Kõige petlikum selle asja juures on see, et püütakse näidata, et nende kihtide vahel pole selget piiri ja kui keegi kohutavalt tubli on, siis ta võib pääseda sinna kubjaste hulka, aga kusagile mujale ei ole tal võimalust ega vajadustki pääseda. No kui, siis veel ehk mingite veidrike, intellektuaalide hulka, aga selleks peab juba algusest peale kergelt kiiksuga olema ja mitte saama aru niiöelda elust enesest.
Need mõlemad grupid on konstrueeritud ja minule tundub nende mõlema elu üsna väljakannatamatu, kuid meedia promob meeletult sellist püramiidil põhinevat pilti ühiskonnast, kus on ainult üks kanal edasijõudmiseks, mis eeldab järjekordselt standardiseeritud eluviisi. Sest ka aktsepteeritavalt õnnelik saab olla vaid ühel teataval viisil, omades teatavat marki autot, teatavat tüüpi elamut, teatava standardse välimusega tibi käevangus.
Ma tean nii Skandinaavias kui Lääne-Euroopas paljusid inimesi, kes on leidnud endale elustiili väljapool seltskonnaajakirjanduse loodavaid mudeleid. Eks neid ole ka siin, aga siin peavad nad olema väga tugevad. Üks meie ühiskonna suuremaid probleeme ongi selles, et siin ei aktsepteerita elumudelite paljusust, öeldakse, et see, kes ühekanalilise püramiidühiskonna nõuetega kaasa ei lähe, on luuser, kes ei söanda seda iseendale tunnistada.
Võib ju küll nimeteda süsteemiks kõike seda, mis inimestele survet avaldab – ma ei mõtle siin vandenõuteoreetiliselt, et on olemas mingi hall kamber, kus keegi koguneb ja paneb asju paika, mu meelest süsteem on see, millega inimene kui üksikisik kokku puutub, see kõigi omavahel seotud ja võrgustunud survete kogum. Inimene vajab selle surve eest kaitset, aga enamasti on selleks, et ots otsaga kokku tulla ja rahuldada oma füsioloogilised ja sotsiaalsed vajadused, tarvis tal kõik oma vaimsed ja füüsilised ressursid mängu panna. Algatuseks oleks päris hea, kui inimene aru saaks, et süsteemi pakutavaid standardiseeritud väärtushinnanguid kriitikavabalt omaks võttes teeb ta eelkõige liiga iseenesele.