Tallinna Kunstihoone Galeriis, lahti kuni 28. juulini.


Truult pühendunud ainult maalikunstile selle konservatiivses tähenduses – lõuend ja õlivärv, kujutab Anne Parmasto uus näitus endast kunstniku vana teema uut õhulisemat variatsiooni. Nüüd maalib ta ka paberile (nagu kirjas pressiteates) ja võib-olla on see Parmasto kohta midagi revolutsioonilist. Minu jaoks mitte. Üle kümne aasta valitseb Parmasto maalides ümmargusevõitu plekikujund, mida mõni aeg tagasi võis tõlgendada unenäolise või tulnukaliku õiemotiivina, nähtud läbi häguse suurendusklaasi. Praeguse näituse pealkirjas sisalduv vihje kergele ja magusale alkoholile meelestas mind kohtuma salongliku väljapanekuga, kuid kui välja arvata esimese saali tööde formaat, pole salongimentaliteedist jälgegi.
Parmasto väljapanekut iseloomustab esmalt stiilsus ja distsiplineeritus. See mulle meeldib. Nii visuaalses kui sotsiaalses mõttes on Parmasto looming riskivaba, parimas kvaliteedis etableerunud avangard, mida rahvusvahelistel kunstimessidel esindavad soliidsed galeriid. Selle Eestis võrdlemisi haruldase niði teised liikmed on minu mõttes kindlasti Jüri Kask, Valeri Vinogradov ja Sirje Runge. Parmasto näitus kirjeldab ðikiks peetavat ja publikule ammu omaseks saanud ettekujutust abstraktsionismi ja realismi segunemisest, mis eeldab oma mainstreamkunsti-olemusest hoolimata siiski empaatilist vaatajat.
Kuid mida Parmasto meile öelda tahab? Et abstraktne kunst pole surnud? Et heal maalikunstil on oma sõnastamata missioon? Nii pateetiliseks Parmasto loodetavasti ei lähe. Tema maalid tegelevad aina üldistavamalt küsimustega tegelikkusest lähtuva kujundlikkuse ja konkreetse motiivi ning ruumiillusiooni maalilistest vahekordadest (pöörake tähelepanu erinevale pintslitehnikale ühe pildi sees!). Maalikunsti jaoks on need igavikulised küsimused, mille lahendusi on alati huvitav näha.