Pila paatose asemel
Priit Pärn on üks neid Eesti nüüdiskultuuri
üksikuid vankumatuid ilmasambaid, kes paikneb juba ammu teatud kriitikast
kõrgemal seisvate elavate legendide kategoorias (sealsamas, kus Arvo
Pärt või Jaan Kross). Sestap on igati loogiline, et tema isikule ja
loomingule pühendatakse suurejoonelisi portreeteoseid raamatute ja filmide
näol.
Selline tegevus iseenesest kaldub paratamatult lehkama
halluse ja õõnsa paatoslikkuse järele, ent õnneks on
müüdibetoneerijad konkreetsel juhul suutnud liigsest
tõsimeelsusest hoiduda ning valinud märksa loomingulisema
lähenemistee.
Pärn ise on alati pingutanud selle nimel,
et tema tööd oleksid teemast sõltumata iroonilised,
detailirohked ning lihtsalt huvitavad vaadata, ning
“Pärnograafia” autoritetiim taotles täpselt sedasama.
Esialgu kavandati portreefilmi lausa peegeldusena Pärna “1895”
(1995) struktuurist. Lõpptulemuses on see paralleel veel vaid vaevu
aimatav, ent film täidab oma eesmärgi: jutustada lugu
Pärnast nii, et see oleks absurdne, naljakas, sisuliselt ja visuaalselt
põnev, aga kokkuvõttes ikkagi üsna tõetruu ning
informatiivne. Tervikut küll raamib enam-vähem tõsises toonis
intervjuuline materjal ning sekka eksib ka täiesti tavalist ilma naljata
dokumenteerimist, näiteks lõigud Pärna tegevusest
animatsiooniõppejõuna või intervjuukatkendid, mis annavad
tunnistust tema renomeest autorianimatsiooniringkondades. Ent suurema osa
ekraaniajast täidavad katkendid ja kujundid Pärna (ja teiste)
filmidest ja piltidelt, vaimukalt serveeritud valitud arhiivikaadrid ning
jaburas toonis “dokumentaalmaterjalid” ja küsitava sisuga
meenutused n-ö asjassepuutuvatelt isikutelt. Niisiis on kokku tegu
tõsiseltvõetava dokumentaali ja absurdikomöödiaga
ühes tükis. Kõike seda saadab “best
of”-tüüpi montaaž muusikast, mida Olav Ehala on
mõnekümne aasta jooksul Pärna filmidele kirjutanud.
Film võitis valmimisaastal PÖFFil parima Eesti filmi auhinna ning
Kultuurkapitali aasta filmi auhinna.
Režiidebüüt Tallinnfilmis koos Riho Undiga nukufilmiga “Imeline nääriöö” (1984), mis õieti on jõulufilm. Lavastanud kümme nukufilmi (sh “Sõda”, “Incipit vita nova”) ja täispikad mängufilmid “Tulivesi” (1994), “Minu Leninid” (1997). Praegu ETVs näidatava pilasaate “Pehmed ja karvased” režissöör. Auhindu filmifestivalidelt Shanghais, Alexandrias, Söulis, Espinhos, Oulus, Riias.
Tegutsenud teatrikunstnikuna Estonias (“Don Carlos”, “Nukitsamees”, “Nõidkütt”), Rakvere teatris (“Heategijad”, “Vagameeste vandenõu”, “Kino-Mati”), Vanemuises, Linnateatris, Endlas, Ugalas, Leedu rahvusooperis (“Nõidkütt”, “Tosca”), Vaasa ooperis (“Boheem”, “Traviata”).
Õpetab teatrikujundust EKAs.