Pink läks pikemaks...
“Pink”
I vaatus Jon Fosse
“Talv”. Lavastaja Robert Annus. Mängivad Robert Annus ja
Katariina Lauk.
II vaatus Edward Albee “Loomaaialugu”.
Lavastaja Uku Uusberg. Mängivad Alo Kõrve (Tallinna Linnateater) ja
Margus Prangel (Eesti Draamateater).
Hooaja esietendus VAT Teatris,
Rahvusraamatukogu väikeses saalis 20. septembril.
Lavastajakriis. Lavastajakriis (lugeda lustakalt
nagu “loterii-allegrii”, siis takerduda, köhida rohmakalt paar
pikka minutit, siis ajada selg rapsakalt sirgu ning lugeda rahulikult edasi).
Kui Eesti teatrist enam muud pole rääkida, siis lavastajate nappusest
saab ikka kinni haarata. Mul on hea meel teada anda, et pink on läinud
pikemaks, kaks isikupärast noort tegijat on ennast lavastajate ritta
sättimas. Tehtagu ruumi.
Robert Annus ja Uku Uusberg on
Lavakunstikooli 23. lennu lavastaja õppesuuna tudengid, õpivad
Ingo Normeti käe all. “Talv” ja “Loomaaialugu” on
koolitööd, mis said tehtud kindlate piiride sees – tuli valida
kaheinimesenäidend, autori teksti ei tohtinud kergekäeliselt muuta,
valguse ja muusikaga ei tohtinud tegevust toetada. Sellele vaatamata on
mõlemad noored lavastajad üllatavalt need piirid enda jaoks
positiivseks pööranud ja tulemuseks on ääretult nauditav
näitlejateater – perfektselt läbitunnetatud tekst, lause,
sõna, vaikus.
“Talv” viib pargipingil
kokku ärireisil oleva äärmiselt pedantse, natuke
kinnise Mehe (Robert Annus) ja purjus Naise (Katariina Lauk). Naine ei
suuda (sellises olukorras) taluda mõtet üksi jäämisest,
Mees laseb võõral oma hinge puudutada, ja oma tuppa astuda. Ju on
talgi vaja, et keegi teda kuulaks...
Jon Fosse laused on napid,
eesti keeles kõlab “Jah, ei, muidugi” – üheskoos
jaatus, eitus ja leppimine – nii paganama hästi. Situatsioonid on
argised, äratuntavad. On nihestatust, on aktuaalsust. Katariina Laugu
Naise roll on võrratult jõuline, üleni kohalolev.
Albee 1958. aastal kirjutatud “Loomaaialugu”
viib pargipingil kokku ontliku pereisa (Margus Prangel) – kahe
kassi, kahe papagoi, kahe lapse “omaniku” Peteri (kõlab
küll laval nagu Peeter) ja kahe taldriku, kahe lusika ja kahe tühja
pildiraami “omaniku” Jerry (Alo Kõrve).
Alo
Kõrve roll hullunud üksiklasena on äärmiselt
keeruline – Jerry on mees, kes ei oska ega ka julge inimestega suhelda.
Ta jäljendab, imiteerib, otsib seda õiget valemit, provotseerib,
irriteerib, paneb kaasa tundma, kaasa nutma. Kõrve vahetab
ülikiirelt registreid, kordagi komistamata. On absurdi, on kurbust, on
hingekraapivat ehedust. Eriti hea on Uusbergi keeletunnetus – eks see ole
võib-olla ka väike iroonia lavaka õpingute pihta, neli
aastat ilusat emakeelt, mis lausa sunnib otsima võimalusi keelega
mängimiseks. Ning juba eelpool mainitud piirid, eks ole, mis piiride sees
lustida lubavad.
Samuti on vaimustav Margus Prangel, kel VAT
Teatriga juba pikem suhe. Üldse tuleb mainida, et Margus Prangeli
huvitavamad tööd on koduteatrist väljaspool. Väga tugeva
trupiga (kus on palju üheealisi näitlejaid, ja peaosi jagub
vähestele) Draamateatril näib olevat väga selge
staarihierarhia – praegu on Tiit Suka aeg, kestab ka Mait Malmsteni
aeg... Margus Prangel, Anti Reinthal, Taavi Teplenkov, Ivo Uukkivi on
seetõttu nagu tagaplaanil, kuigi nad kõik vääriksid
peaosi.
Tõeliselt hea teater, ma ei oska rohkem kiita.
Minge, vaadake ja tundke i
se.
Tegelikult oli asi lihtne. Ingo Normet kutsub ikka vahel teatrijuhte lavakunstikooli eksameid vaatama. Ühel läinudkevadisel eksamil näidati ka Uku ja Roberti esimesi iseseisvaid töid kutseliste näitlejatega, mitte oma kursusekaaslastega. Lood olid õnnestunud ja eksami järel tuli Ingo Normetiga jutuks, et võiks ju koolitöid edasi arendada ja mõnes teatris mängida. Siis ma selle ettepaneku tegin ja nii VAT need koolitööd oma katuse alla võttis.
Mulle isklikult tundusid mõlemad tööd huvitavad mitmest vaatevinklist. Esiteks muidugi sellepärast, et paar näitlejat üllatavad rollilahendustega. Teiseks sellepärast, et need kaks noort lavastajat on nii väga erineva mõtlemisega ja seda erinevust ühel teatriõhtul nautida tundus mulle ainulaadne võimalus. Loodetavasti on “Pinki” ka laiemal ringil teatrihuvilistel põnev vaadata ja tunda muu seas noorte andekate lavastajate tuleku üle head meelt.
Ja kolmandaks ehk seepärast, et sisuliselt on ju need Edward Albee poolt 1958.aastal USAs ja Jon Fosse poolt 2000. aastal Norras kirjutatud näitemängud ühte teemat käsitlevad lood. See on igatsus Teise järele, kohutav üksindus, mis meid petlikult küllases ilmas tabab.
Ühte asja tahaksin veel rõhutada: need on koolitööd. Poiste esimesed päris oma lavastused seisavad veel ees, sest nende lugude puhul oli kursuse juhendaja poolt siiski teatud mängupiirid seatud.
M.T